פחות מחודש עבר מאז הקרנות הבכורה של סרטי הבמאים הישראלים נדב לפיד וארי פולמן בפסטיבל קאן, והערב (ד') נודע שהשניים ימשיכו במסלול הבינלאומי שלהם - הפעם בכיוון צפון אמריקה, שם יוצגו "הברך" של נדב לפיד ו"איפה אנה פרנק" במסגרת פסטיבל הקולנוע טורונטו שבקנדה, שנחשב לגדול מסוגו בעולם. הפסטיבל יתקיים בין ה-9 ל-18 בספטמבר.
פסטיבל טורונטו, שנודע כברומטר לקראת האוסקר ,מארח את טובי הסרטים האמריקנים וההוליוודיים לצד הטוב שבבציר של הקולנוע הבינלאומי. כמו המארגנים של פסטיבל קאן הצרפתי, גם אלו הקנדים ראו את "הברך" ו"איפה אנה פרנק" כיצירות ראויות ומובחרות גם עבור הקהל המקומי. שני הסרטים יוצגו כהקרנות מיוחדות לצד התוכנית הרשמית של הפסטיבל - עוד נקודת ציון עבור הקולנוע הישראלי שנהנה מתהילה עולמית. בנוסף לאלה, התקבל לתוכנית התיעודית של טורונטו שפורסמה הערב גם הסרט The Devil's Drivers של דניאל קרסנטי ומוחמד אבוגט אשר צולם בישראל וביהודה ושומרון ומלווה את פעילותם של אזרחים בדואים שעוסקים בהברחת שב"חים לתוך שטח ישראל.
"הברך" של נדב לפיד עומד לצאת לאקרנים בישראל מחר, אחרי שחזר מהריביירה הצרפתית עם פרס חבר השופטים של פסטיבל קאן. הסרט משלב בין היבטים שונים מחייו האישיים של הבמאי הישראלי המצליח וקושר בין יצירה אמנותית, מאבק על חופש הביטוי, טראומות מן העבר, התרסה אנטי ממסדית והתמודדות עם דעיכתה של אם חולה (אמו של לפיד, העורכת ערה לפיד, הלכה לעולמו לאחר מאבק במחלת הסרטן). השחקן אבשלום פולק מגלם קולנוען תל אביבי מחתרתי בשם י' אשר מוזמן להקרנה והרצאה בנגב. המפגש עם המארחת שלו, נציגה של משרד התרבות (בגילומה של נור פיבק), מוביל להתנגשות אדירה בין השניים שמהדהדת את הקונפליקט הפנימי של מדינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
מתוך "הברך"
מתוך "הברך"
מתוך "הברך"
בניגוד ל"הברך" שנובע עמוק מתוך החוויה הישראלית, "איפה אנה פרנק" של ארי פולמן הוא הפקה בינלאומית בשיתוף בלגיה, צרפת, הולנד, לוקסמבורג וגם ישראל, וזו נטמעת בתוך סיפורה של אנה פרנק וההאדרה האישית של דמותה בהקשר החברתי-פוליטי הנוכחי באירופה. מדובר בפנטזיה קולנועית באנימציה המגוללת את קורותיה של אנה פרנק מנקודת מבטה של חברתה הדמיונית קיטי, עליה כתבה ביומן. הסרט של יוצר "ואלס עם באשיר" הוא פרי עבודה של שנים רבות של אנימטורים משלל מדינות ברחבי העולם והוא דובר אנגלית.
"נהגי השטן" הוא הפקה משותפת לגופי תמיכה מקטאר, לבנון, צרפת וגרמניה, בה מתגוררים ויוצרים מוחמד אבוגת הפלסטיני יליד ירושלים ודניאל קרסנטי. לאורך כמעט עשור השניים תיעדו את הפעילות של מבריחי השב"חים הבדואים על קו התפר בין יהודה ושומרון וישראל.
2 צפייה בגלריה
מתוך "איפה אנה פרנק"
מתוך "איפה אנה פרנק"
מתוך "איפה אנה פרנק"