סגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי העניק אתמול (ג') תעודת הוקרה מטעם הכנסת לכאורה לזמר אייל גולן על פועלו למען חיילי צה"ל בתקופת המלחמה - ועורר סערה כאשר גם גורמים מתוך הכנסת הופתעו לשמוע על המהלך. היום בריאיון ל-ynet הוא מבהיר כי מדובר ב"תעודת הוקרה מטעם ניסים ואטורי, סגן יו"ר הכנסת". צפו בריאיון
ואטורי החליט על דעת עצמו להעניק פרס הוקרה לכמה אמנים, שלדבריו "לקחו חלק במלחמת חרבות ברזל" - בהם גולן, הראפר סאבלימינל ועוד. הוא העניק תעודות הוקרה לאותם אמנים כאשר הציג זאת כ"פרס מטעם הכנסת על תרומתם" לחברה בישראל במהלך המלחמה. המהלך עורר סערה בכנסת כיוון שהצטייר כאילו ואטורי העניק תעודה רשמית מטעמה, כשלא כך הדבר. גורמים בוועדת האתיקה של הכנסת אמרו כי "הכנסת אוסרת על חברי כנסת לחלק פרסים ותעודות הוקרה מבלי שהדבר נעשה באופן רשמי ומתואם".
"אני חושב שהתפקיד שלי מספיק. אני לא מחפש כותרות ולא טייטלים, אני מנצל את התפקיד. תעודת ההוקרה היא מטעמי. נלחמתי שזה יהיה מטעמי ולא מכלל הכנסת כי אלו פעולות שאני עשיתי", אמר ואטורי בריאיון, "עמלתי בתוך חמ"ל שלי למען חיילי צה"ל ולמען משפחות מפונות. הבאתי הרבה תרומות והעברתי אותן לחיילים, עשינו ערבים עבורם, אתמול בלילה הייתי עם חיילים בצפון על הגבול. כל יום אנחנו עושים משהו חדש כולל ציוד, כולל הכול - מתחתונים ועד אפודים".
בנוגע לכך שתעודת ההוקרה נשאה את סמל הכנסת ולכאורה הוענקה מטעמה, הסביר ואטורי כי "ועדת הטקסים והאירועים של הכנסת דרשו שיהיה כתוב 'הכנסת' למעלה כי זה לא אירוע פרטי, וכשהיה מתאים למישהו אז הוא ניסה לגנוב את הקרדיט". ואטורי אף סיפק צילום מסך של ההודעה המדוברת, שבה נכתב כי "זה אירוע של הכנסת ולא חלוקת תעודות בלשכה שלכם", כדי לחזק את דבריו.
2 צפייה בגלריה
אייל גולן וסגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי
אייל גולן וסגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי
אייל גולן וסגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי
(צילום: רדיו ירושלים)
כאשר הוא נשאל מדוע נבחר דווקא גולן, כאשר במלחמה היו אמנים רבים נוספים שתרמו והתגייסו למען החיילים - בהם עומר אדם עם מיזם המוניות שלו או ליאור נרקיס שערך חתונות - ואטורי השיב כי היו גם "המון פעילי ליכוד שהתקשרו שיש להם מישהו שתרם ועשה, אבל זה לא לכל מי שתרם. עם ישראל כולם צדיקים אחד-אחד והמון תרמו, אבל אני לא יכול להגיע לכולם. מי שהיה ב'חמ"ל ואטורי חרבות ברזל', ככה קראנו לזה - קיבל. זה בשלב הראשון, בשלב השני ניתן לעוד כאלו שתרמו ואני אפנה לציבור שיעבירו לי שמות. עומר אדם בהחלט ראוי, הוא עשה פעולות מטורפות, גם ליאור נרקיס. אין לי בעיה עם אף אחד, מי שקיבל זה מי שהיה שותף איתי באירועים שלי - בגלל זה אלו אייל גולן, סבלימינל, רגב הוד, אלה חבר'ה שהיו איתי".
כמה חברי כנסת הגיבו לבחירה להעניק את תעודת ההוקרה לגולן ברשתות החברתיות: חבר הכנסת ולדימיר בליאק ממפלגת יש עתיד כתב ב-X (טוויטר לשעבר) כי התעודה "לא מהכנסת, זו תעודה שהדפיס על דעת עצמו ומטעמו בלבד". חברת הכנסת מרב מיכאלי צייצה "איך אמר קירשנבאום - בכל פעם שנדמה שהגענו לתחתית החבית, נשמעת נקישה מלמטה. ט', מאמינות לך. גם מכנסת ישראל". מיכאלי מתייחסת בדבריה לפרשת "משחקי חברה" מ-2013, אז נחקר גולן בחשד שקיים יחסי מין עם קטינות, אולם בתחילת 2014 התיק נסגר מחוסר ראיות. ב-2021 הודיעו המתלוננות, ט' ו-נ', כי החליטו "להחזיר מלחמה על השם הטוב שלנו ולחדש את התלונה". השתיים העידו מחדש בפרשה ובעקבות עדותן המחודשת הורתה הפרקליטות לבצע השלמות חקירה, שבמהלכן נחקרו מקורבים נוספים לזמר.
יש איזשהו טעם לפגם בסיפור של אייל גולן, יגידו לך את זה גברים ונשים, ימנים ושמאלנים, אתה לא מסכים? ואטורי: "אני לא נכנס לפרטים, למרות שאני מבין שהוא לא הואשם בסוף".
לא קראת את העדויות? לא הכול פלילי ולא הכול מתברר בסוף בבית המשפט. "את יודעת, פעם הפכו אותי להומופוב, עכשיו הופכים אותי למישהו שבעד פגיעה בנשים".
השאלה היא האם יש מקום לתת לו פרס בכנסת? "יש מקום לתת לו פרס באולפן של רדיו ירושלים (שם הוענק הפרס, א"ל). נתתי לו את הפרס על הפעילות שהוא עשה. כל מי שתורם מקבל ממני חן חן ותודה רבה".
בנוגע למסר שמעבירה הבחירה בגולן לנשים, ואטורי ציין כי "שבוע שעבר נאמתי נאום על רופא גינקולוג שהטריד מפוריה עילית מישהי שקרובה אליי. אני תוקף דברים כאלו, אבל זה לא קשור לזה. הוא קיבל פרס, הוא גם לא הואשם - עוד פעם אני אומר את זה".
2 צפייה בגלריה
אייל גולן בהופעה בבלומפילד
אייל גולן בהופעה בבלומפילד
"נתתי לו את הפרס על הפעילות שהוא עשה". אייל גולן
(צילום: מוטי קמחי)
לפי העדויות גולן ידע על המעשים, היו מעשים שנעשו - לא הכול זו שאלה פלילית. גם אם הן לא מקורבות אליך, אותן בנות חוו מה שהן חוו. "מקורבות או לא מקורבות פגיעה בנשים זה דבר לא טוב. זה רע מאוד. ואני תמיד אגנה את הדבר הזה".
קראת את העדויות? "לא, לא קראתי את הכול. מה שפורסם בתקשורת זה מה שראיתי".
אלו עדויות מאוד קשות, אם היית נחשף אליהן אולי היית מדבר אחרת. "אני כרגע עסוק - גם בחוץ ובביטחון וגם מול חיילי צה"ל ובהתנדבויות. יש לי מתנדבים ואני יום ולילה עובד. אני לא מתעסק בזה".
אז מבחינתך אייל גולן הוא דמות ראויה לקבל תעודת הוקרה? "הוא ראוי לקבל את תעודת ההוקרה על פעולות שהוא עשה למען חיילי צה"ל, ויש עוד רבים שראויים ויקבלו".
ואטורי הוסיף כי תעודה נוספת תוענק היום לעמותת שיר, לזכר החיילת שיר חג'אג' שנרצחה בפיגוע בארמון הנציב ב-2017, שעשתה לדבריו "פעולות אדירות למען חיילי צה"ל". כאשר נשאל מה עם אמנים כמו שלמה ארצי או להקת אבטיפוס שנרתמו גם הם למען החיילים, השיב: "לגמרי", אך הדגיש כי הוא "נותן למי שמחובר לחמ"ל שלי, ועזר לי בבקשות שלי. אמרתי להם, 'תשמעו, זה לא סוף המלחמה אבל חשוב לי להגיד לכם תודה רבה'".