שר התרבות והספורט, חילי טרופר, הגיב היום (א') לזכייתו של הבמאי נדב לפיד בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן. "נדב, ברכות על הזכייה! שמח לברך אותך על הזכייה ואת כל היוצרים הישראליים שמגיעים להישגים, בין השאר בזכות תמיכת המדינה בסרטיהם הישראליים. כמה טוב שיש קולנוע ישראלי מוצלח ומשגשג", כתב השר. עם זאת, בסוף דבריו הוסיף: "לגבי הסרט 'הברך', כמובן שאינני מביע עמדה, פשוט מפני שטרם ראיתי אותו".
"הברך", סרטו הזוכה של לפיד, עוסק בין היתר ביחסים בין קולנוענים בישראל לבין המדינה, דרך סיפורו של הבמאי המצליח י', שנוסע לערבה להקרין את אחד מסרטיו בזמן שאימו מתמודדת עם מחלת הסרטן. שמו של הסרט מתייחס להתבטאות של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', שאמר על הנערה הפלסטינית עהד תמימי, שהורשעה בארבעה סעיפי אישום של תקיפת קצין וחייל צה"ל: "לדעתי היא היתה חייבת לחטוף איזה כדור, לפחות בפיקה של הברך". לאחר הזכייה, יושב ראש חבר השופטים, הבמאי ספייק לי, אמר כי זהו "סרט מאוד אמיץ וצריך שיראו אותו (...) יש מספר סרטים בפסטיבל הזה שמגיעים ממדינות שבהן אם אתה אומר את הדבר הלא נכון, אתה מסיים בכלא או גרוע מכך".
1 צפייה בגלריה
חילי טרופר נדב לפיד
חילי טרופר נדב לפיד
חילי טרופר נדב לפיד
(צילומים: אבי מועלם, EPA)
בפתח דבריו התייחס טרופר לדברים אמר לפיד בסוף השבוע בריאיון ל"ידיעות אחרונות". "אני יכול להגיד לי שרווח לי כששמעתי שהשר לא יספיק להגיע להקרנה... באופן יסודי יש לי חיבה לאנשים שפועלים ושהם חזקים ולא מפחדים להיכנס לקונפליקטים. לא יודע אם נמצא את כל אלה בחילי טרופר", אמר הבמאי. השר כתב בתגובה: "האמת, נדב צודק שאני פחות בעניין של להתקוטט ואם הוא בעניין של להתגעגע לתקופה של הקטטות והמריבות שהיו בעבר, אז שיהיה לבריאות. אני לא חושב שזה עשה טוב או הוסיף כבוד לתרבות הישראלית. אני מאמין שיצירה טובה צומחת במקום שפחות מתכתש ועולב. אני גם פחות מתחבר לסגנון שמספר כמה רע בישראל. אני דווקא מת על הארץ שלנו. אבל בד בבד, אני לא נבהל מביקורת ורואה ערך עצום בחופש הביטוי".
טרופר הוסיף: "אני מתכוון לשמור על חופש היצירה והביטוי (בין השאר אותו חופש ביטוי שאפשר לסרטו של נדב ולסרטים אחרים לקבל תמיכה מהמדינה) ובוודאי שמתכוון לחסוך בהתכתשות בין פוליטקאים ליוצרים ולאמנים. היה מספיק מזה בשנים האחרונות. אגב, בין החיפוש אחר הכניסה לקונפליקטים, כלומר לעוד קצת מריבות עם משרד התרבות או אחרים, לבין פעולה וחוזק אין כלום. להיפך, לפעמים מי שיש לו ביטחון עצמי בזהותו ועסוק בפעולות ובמעשים, יש לו פחות צורך או פניות להתכתש ולריב בפסטיבל קאן ובכלל".