נועה תשבי, המפיקה והשחקנית שמוכרת בתקשורת האמריקנית כאחד הקולות הפרו-ישראליים החזקים ביותר בארצות הברית, הגיעה לראיון בתוכנית האירוח של ביל מאהר Real Time with Bill Maher ששודרה לפנות בוקר (שבת) ברשת HBO Max. למרות ההתבטאויות הביקורתיות הנוקבות שלה נגד המהפכה המשפטית בישראל על ידי ממשלת הימין, בשיחה שפונה בעיקר לקהל אמריקני, תשבי השמיעה גרסה מרוככת בהרבה של הביקורת שלה. "כרגע, אנחנו מקבלים תצוגה מלאה של דמוקרטיה וזה די מדהים", אמרה בניסיון לחלוק את הצדדים החיוביים של ההתנגדות האזרחית ההמונית כחלק מהחוויה הדמוקרטית בארץ.
"לפני כמה חודשים בנימין נתניהו ניצח בבחירות ובגלל השיטה הפרלמנטרית בישראל, הוא גיבש קואליציה שנוטה לימין הקיצוני ולמפלגות הדתיות. כמו בארצות הברית, כשממשלות חדשות ממונות, הן קופצות בזריזות לעשות שינויים חדים, וזה מה שהממשלה הזאת החליטה לעשות. הם הציעו מהפכה משפטית שהולכת רחוק מאוד והעם בישראל ברובו נגד כל זה", הסבירה תשבי למאהר, שתהה האם שיטת הממשל בישראל גם היא נשענת על הפרדת הרשויות כמו בארצות הברית: הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת. "זה לא בדיוק אותה השיטה וגם בישראל אין חוקה", אמרה והוסיפה, "אז מה שאנחנו רואים עכשיו זה משבר בין הממשלה לבין בית המשפט העליון. בעצם, הממשלה רוצה את הסמכות לבטל פסיקות של בית המשפט העליון ברוב של קול אחד, אבל אזרחי ישראל מתנגדים לזה".
לכתבות נוספות בנושא:
מאהר, שנודע בגישתו הצינית, התוודה כי הוא דווקא העריך מאז ומתמיד את נתניהו. הוא אומנם לא חולק איתו את אותם הערכים בהכרח, אך מכיר בכך שבניגוד לארצות הברית הוא מנהיג מדינה במלחמה תמידית. הוא פנה לתשבי והודה כי הוא מופתע על דבריה הביקורתיים מכיוון שלטענתו היא מעולם לא התבטאה נגד משהו. תשבי הסכימה שהיא מעולם לא הביעה ביקורת, אבל זאת רק באופן פומבי. "יותר מ-60 אחוז מהציבור הישראלי רוצים לעצור את זה, כ-54 אחוזים מהמצביעים השמרנים לא ידעו שזה מה שצפוי בגל הראשון של הממשלה הזאת. אני מאמינה שזה ייבלם, זה לא יעבור. אסור שזה יעבור, ומה שמדהים הוא מה שקורה כשעשרה אחוז מכלל האוכלוסייה בישראל יוצאים לרחובות וכל זאת בלי התפרעויות, בלי אלימות, בלי דם. אדם אחד נפגע, אבל זה הכול. זו תצוגה יוצאת מן הכלל של מחאה יצירתית ואנשים עומדים על שלהם".
1 צפייה בגלריה
נועה תשבי
נועה תשבי
"אני מאמינה שזה ייבלם". נועה תשבי
(צילום: מתוך התוכנית Real Time with Bill Maher )
מהמשבר הפנימי שעובר על ישראל, מאהר ותשבי עברו לדבר על המשבר במזרח התיכון שבה הגיעו השניים להסכמה על כישלונות הפלסטיניים בהגעה להסכם עם מדינת ישראל, לא מעט בגלל שמרנות וקיצוניות דתית בצד שלהם. "אם היה לנו שותף בצד השני, אני די בטוחה שהיינו מצליחים לפתור את זה", קבעה תשבי, "השאלה למה אין מדינה פלסטינית לא צריכה להיות מופנית רק לישראל, ולא רק בגלל שישראל הציעה לפלסטינים מדינה משלהם שוב ושוב, אבל הם המשיכו לסרב לכל הצעה לאורך זמן. אני לא אומרת שישראל היא מדינה מושלמת, אין מדינה מושלמת. אבל אנחנו מתעסקים עם מנטליות שבין היתר תומכת בפעולות טרור. הרשות הפלסטינית משלמת לאנשים כדי להרוג ילדים ונשים ישראליות". תשבי קבעה שמדובר ב"טרור ממוסד שאנחנו לא יכולים לחיות איתו".
המארח של תוכנית האירוח הפופולרית (שבחודש האחרון דורגה במקום ה-61 מבין כלל המשדרים בטלוויזיה האמריקנית עם 0.7 נקודות רייטינג), שמוכר כליברל שמתנגד בחריפות לתופעת הפוליטיקלי קורקט, ציין כי בדומה לסוגיות נוספות שנמצאות על סדר היום הפוליטי של הציבור האמריקני, גם פה יש הזדהות עם הקורבן בלי העמקה לתוך הסוגיות המורכבות של הסיטואציה. עוד הוא הזכיר את הסקר שקבע כי חל מהפך בקרב קהל המצביעים של המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, שמביעים סימפטיה רבה יותר כלפי הפלסטינים מאשר עם ישראל. מאהר עצמו הודה כי הוא מלא סימפטיה לפלסטינים, אבל לא ברור לו איך מגדירים זאת בתוך ההקשר של המשבר במזרח התיכון. כך או כך אמר לתשבי כי ישראל מפסידה במאבק התדמיתי בקרב הליברלים, זאת למרות ש"אם הם יבלו יום אחד בעזה, הם יבינו מה ליברליזם הוא לא".
"כן, האנשים המסכנים של עזה נמצאים תחת מצור של החמאס", הסבירה תשבי, שהצהירה על עצמה כפרו-ישראלית ובה בעת גם כפרו-פלסטינית. "מה שקורה למפלגה הדמוקרטית לרוע המזל לפי הסקר הזה, לא קשור להנהגה שממשיכה לתמוך בישראל. זה משהו שקורה בקרב ציבור המצביעים של המפלגה הדמוקרטית, שעובר תהליך של 'ווקיזם', שמקשיבים לקולות בשוליים, ומאבדים את הקשר לעלילה כולה. מכיוון שלמרות שישראל אינה מדינה מושלמת, אם אתה אדם שמאמין בדמוקרטיה, חופש ביטוי, זכויות אדם, זכויות נשים ולהט"בים, ואינך תומך בישראל בהקשר של המזרח התיכון, אז אתה אידיוט". עוד היא הבהירה כי לדעתה "הפלסטינים זכאים להנהגה אחראית ואם הם יסכימו לפתרון שמאפשר חיים לצד ישראל, אז הפתרון יימצא. אבל אם הם ימשיכו עם הדרישה מהסוג שמשמיעה בלה חדיד, שהפלסטינים יהיו חופשיים מהנהר לים, אז הבעיה תמשיך".
תשבי הבהירה כי היא אינה מייצגת את מדינת ישראל בנושאים הפוליטיים הללו, אך כנציגה רשמית של המאבק באנטישמיות בארצות הברית, דאגה להביע את דאגתה מההתגברות של גילויי האנטישמיות בארצות הברית ובמיוחד בניו יורק. "המספרים מבהילים", קבעה תשבי, ושמה דגש על מצוקתם של סטודנטים יהודים בקמפוסים האמריקנים שם הם חשים תחת לחץ בגלל מוצאם ואמונתם. "הם חוששים ללכת עם מגן דוד, ובכלל להיות מזוהים כיהודים באופן מופגן". הריאיון נחתם בניסיון להיות מעט אופטימיים יותר כשמאהר פנה לתשבי ואמר: "אני מקווה שמדינתך תהייה במצב יותר טוב כפי שהמדינה שלי תהיה בעתיד". אמירה עליה ביקשה להגיב והוסיפה "זוהי המדינה שלנו", כתזכורת לכך שארצות הברית היא גם האומה שלה, שבה היא מתגוררת שנים רבות.