המופע של כוכב הקולנוע ראסל קרואו ולהקתו עמד אמש (ו') במרכז אירוע הפתיחה המושקע בטקס הפתיחה של פסטיבל הקולנוע קרלובי וארי ה-57. הפסטיבל הוא אחד הנחשבים והוותיקים בסצנת הפסטיבלים הבינלאומית ומתרחש בעיירת הנופש והספא הצ'כית הציורית, ויש שיאמרו המצועצעת.
3 צפייה בגלריה
ראסל קרואו בפסטיבל קרלובי וארי
ראסל קרואו בפסטיבל קרלובי וארי
נתן שואו. ראסל קרואו מופיע בטקס הפתיחה של הפסטיבל
(צילום: Gabriel Kuchta/Getty Images)
המופע בקרלובי וארי חתם את סיבוב ההופעות של קרואו, שיצא לדרך באוסטרליה, משם עבר לאירופה וכלל בסך הכול 23 תחנות. קרואו חלק אנקדוטות מהקריירה שלו ואף שר את אחד השירים שנהג לשיר, עת התפרנס כזמר רחוב בראשית הדרך.
המופע נערך תחת כיפת השמים, ואלפי צופים חזו בו. הם המתינו בסבלנות למופע, גם כשהגשם זלף. לצד קאברים ושירים שכתב והקליט בעבר, קרואו ניצל את ההזדמנות לחשוף שירים חדשים מאלבום שעליו הוא שוקד כעת. הוא אף ביקש באחד השירים מהקהל החם והמריע להדליק את הפנסים בסלולרי כדי להאיר את חשכת הלילה ולככב בקליפ, שצולם תוך כדי ההופעה.
קרואו גם העלה לבמה את בנו הבכור צ'רלי, בן ה-19, ששר שיר פרי עטו. קרואו אף זימר יחד עם בנו בהדרן. הבן אולי דומה בפנים לאביו, אבל הוא חף מהכישרון, מהכריזמה, מהנוכחות ומהסקסיות של קרואו.
3 צפייה בגלריה
ראסל קרואו בפסטיבל קרלובי וארי
ראסל קרואו בפסטיבל קרלובי וארי
פרס מפעל חיים. ראסל קרואו
(צילום: Gabriel Kuchta/Getty Images)
קרואו, שיחגוג באפריל הקרוב יום הולדת 60, וזכה בעבר בשלל פרסים, כולל גלובוס הזהב על "נפלאות התבונה" ואוסקר על "גלדיאטור", צירף פסלון נכבד נוסף לאוסף שלו – במהלך טקס הפתיחה שנערך לפני המופע, הוענק לו פרס מפעל חיים מטעם פסטיבל קרלובי וארי. "נאום התודה שלי יהיה קצר, מאחר שהפסלון מאוד כבד", הוא התלוצץ. "הייתי בכל כך הרבה פסטיבלים ברחבי העולם והם לחלוטין לא מאורגנים ויכולים להיות גיהינום, מה שאי אפשר להגיד על זה של קרלובי וארי. הוא עובד כמו שעון קוקייה. הכול בזמן".
עוד אמר קרואו בנאום התודה: "אני עובד כבר הרבה שנים, החל מגיל שש, ולמזלי אני עדיין אוהב לבוא לעבודה. אני אוהב לקום כל יום ולחשוב על הסצנות שלפניי. ואני מאמין שזה כי אני מקבל החלטות לעשות סרטים מסוימים, שבהם אני מרגיש שיש לי איתם קשר מסוים. אז אני אף פעם לא צריך להתעורר בארבע לפנות בוקר ולתהות למה אני שם. אני תמיד יודע למה אני בעבודה. ככל שאני מתבגר, הקשר שלי לקולנוע מעמיק: האהבה שלי לקולנוע ולמה שהוא יכול להשיג, איך הוא יכול לחנך ואיך הוא יכול לרגש. זה רק הולך ונהיה עמוק יותר".
קרואו לא היה היחיד היה שעוטר בפרס - הכוכבת ילידת שבדיה אליסיה ויקנדר ("רומן מלכותי", "הנערה הדנית" שזיכה אותה באוסקר, "טומב ריידר") קיבלה את פרס נשיא הפסטיבל. "וואו, כל כך הרבה זיכרונות", אמרה ויקנדר הנרגשת, אחרי שהוקרן מקבץ קטעים מהסרטים שלה. "זה כבוד גדול לקבל את הפרס ואני מאוד מודה על כך". ויקנדר הגיעה לטקס מלווה בבעלה הכוכב מייקל פסבנדר, שאותו הכירה בצילומי "אור בין אוקיינוסים".
3 צפייה בגלריה
אליסיה ויקנדר ומייקל פסבנדר
אליסיה ויקנדר ומייקל פסבנדר
גם היא זכתה לכבוד. אליסיה ויקנדר ובן זוגה מייקל פסבנדר
(צילום: Michal Cizek/AFP)
בטקס אף הוקרן סרטה החדש של ויקנדר Firebrand, שהשתתף לפני פחות מחודשיים בתחרות הראשית של פסטיבל קאן. שם מגלמת ויקנדר את קתרין פאר, רעייתו השישית והאחרונה של הנרי השמיני, שמלך על אנגליה במאה ה-16. "זהו לא עוד סרט תלבושות תקופתי. הוא חורג מכך", אמרה ויקנדר. "קתרין הייתה אישה שכלואה במערכת יחסים מתעללת ושרדה אותה עם הרבה אומץ יוצא דופן".
במהדורה ה-57 שתינעל בשבת הבאה, יתחרו 11 סרטים חדשים על הפרס הראשי – "קריסטל גלוב". במקור היו אמורים להשתתף בתחרות היוקרתית 12 סרטים, כנהוג, אבל ברגע האחרון שלטונות סין אסרו על הצגת הסרט הסיני בצ'כיה וקברניטי הפסטיבל נאלצו לוותר עליו.
בדרך כלל, פסטיבל קרלובי וארי מאיר פנים לקולנוע הישראלי והוא אורח רצוי ואהוב – בעבר סרטים ישראלים אף זכו ב"קריסטל גלוב" – "החברים של יאנה" ב-1999, "בוקר טוב אדון פידלמן" ב-2011, אבל השנה אין נציג כחול-לבן באף אחת מהמסגרות.
אחרי שבקאן השנה לא הוצג אף סרט ישראלי, ולאחר ההתעלמות של קרלובי וארי, לא מפתיע שבתעשיית הקולנוע המקומית מתחילים להתעורר סימני דאגה לגבי העתיד ולתהות האם יש כאן אולי עניין של הדרה, והאם זה קשור למצב הפוליטי הנוכחי בישראל ולמדיניות הממשלה הנוכחית. נקווה שבפסטיבלים הקרובים – לוקרנו, ונציה וטורנטו, הסיפור יהיה שונה.
הקולנוע האיראני לעומת זאת ממשיך לפרוח ולהפתיע, וגם בפסטיבל קרלובי וארי עושים לו כבוד עם מחוה לזה העכשווי והצעיר, וכך נחשף לכישרונות החדשים והבולטים שהצמיחה לאחרונה ארץ האייתולות.