הציור "כביש מתעקל", שציירה האומנית זיוה ילין, אוצרת ומנהלת הגלריה לאמנות של קיבוץ בארי, חולץ מהסטודיו שלה בקיבוץ אחרי שספג רסיסים, ויוצג במרכז תצוגת הקבע של המחלקה לאמנות ישראלית, בלב מוזיאון ישראל שבירושלים.
2 צפייה בגלריה
זיוה ילין והציור "כביש מתעקל"
זיוה ילין והציור "כביש מתעקל"
זיוה ילין והציור "כביש מתעקל"
(צילום: זוהר שמש, מוזיאון ישראל)
הציור הצבוע כולו באדום, בגודל של כשני מטר, צויר ב-2010. כשציירה את היצירה, ילין, בת קיבוץ בארי, לא העלתה בדעתה מה יקרה 13 שנים מאוחר יותר, ב-7 באוקטובר, כשחמאס ביצע טבח ביישובי העוטף ורצח 85 מחברי הקיבוץ, כש-25 נחטפו לעזה.
"בעצם הציורים שלי, של בארי מפעם והיום, עם הסגנון שלי, האדום והנזילות, עכשיו נוסף להם עוד רובד", מספרת ילין. "הסטודיו שלי ממוקם בקצה שכונת מגורים שחדרו אליה מחבלים, רצחו חברי קיבוץ וחטפו אחרים. הקרב הזה התרחש ממש מתחת לסטודיו שלי, שספג את הרסיסים והכדורים שחדרו דרך החלונות והקירות. זה מטעין את היצירות בעוד משמעות, זה די מצמרר".
2 צפייה בגלריה
זיוה ילין והציור "כביש מתעקל"
זיוה ילין והציור "כביש מתעקל"
הציור והנקודות הלבנות, זכר לרסיסים שפגעו בו
(צילום: זוהר שמש, מוזיאון ישראל)
בציור, שכולו צבוע אדום, נראות עכשיו גם שתי נקודות לבנות, זכר לרסיסים שחדרו לגלריה ופגעו גם בציור. "כמובן שהיום, כשמישהו מגיע ורואה את הציורים האלו מבארי, שציירתי במשך שנים, באדום, עושה את הקשר לאזעקות 'צבע אדום', לשריפות, לטבח, לדם, למלחמה", מוסיפה ילין. "אני מכבדת את כל מי שרואה אותם ומבין את זה בצורה הזאת".
מנהלת המוזיאון סוזן לנדאו: "ליבנו כואב את כאבן של משפחות החטופים והנרצחים. בימים קשים אלה, המשימה שלנו במוזיאון ישראל היא להביע תמיכה בתושבי בארי ובתושבי הדרום, לחזק את האומנים הישראלים ולהדגיש את התפקיד של התרבות והאמנות כמקום מפלט, משענת ומזור לרוח ולנשמה".
ד"ר אמיתי מנדלסון, אוצר בכיר וראש המחלקה לאמנות ישראלית במוזיאון ישראל מרחיב על המיקום שנבחר לציור: "היצירה תוצב בקדמת הגלריה, בלב תצוגת הקבע של האמנות הישראלית, מוקפת בציורים של גדולי האומנים הישראלים. ציורה של ילין טבולים בתחושה של אסון מתקרב ובא. הרסיסים שדבקו לבד של הציור הזה ב-7 באוקטובר הם עדות לזוועה שהתרחשה שם, לרצון הרצחני להרוס ולחסל. אך הציור הפגוע והצגתו כאן הם ביטוי לרוחו של האדם במאבקו עם הרוע ולכוחה של האמנות להפיח תקווה גם ברגעים הכי קשים".