תיאטרון גשר הציג היום (ג') את הרפרטואר לעונה החדשה שלו - ה-33 במספר, שמשלב בין קלאסיקות, יצירות מקוריות והצגות ברוח המלחמה ואמונה בחשיבותה של התרבות בחיזוק הרוח הישראלית.
3 צפייה בגלריה
מתוך הצגת רפרטואר גשר
מתוך הצגת רפרטואר גשר
מתוך הצגת רפרטואר גשר
(צילום: דרור סיתהכל, תיאטרון גשר)
אחת ההצגות המסקרנות שתעלה תהיה "שמשון ודלילה" - עיבוד של רועי חן לספר "שמשון" של זאב ז'בוטינסקי בבימויו של נועם שמואל, שתעלה בספטמבר. בספרו, ז'בוטינסקי השווה בין תקופת השופטים למנדט הבריטי ולמכשולים שהציבה אנגליה בדרך להקמת בית לאומי לעם ישראל בארץ ישראל, אבל הספר מתגלה כרלוונטי לא פחות גם לימים אלה.
בסוף אפריל תעלה גם "פו הדב" – הצגה מוזיקלית חדשה לילדים מאת רועי חן על פי ספרו של א. א. מילן בבימויו של עמית אפשטיין ומוזיקה של יוני רכטר. "מאז 'אניהו' (הצגה לה כתב את המוזיקה ב-2019, י"ב) לא כתבתי לתאטרון", סיפר רכטר במסיבת העיתונאים. "באופן כללי בשנים האחרונות לוקחים פחות מוזיקאים ויותר מוזיקות ערוכות, ולהפתעתי פנו אליי. מכיוון שאני כל כך אוהב לכתוב לילדים אמרתי שאני מוכן ללמוד את הנושא וקראתי פעם ראשונה בחיי את 'פו הדב'. תמיד אמרו פו הדב ולא ידעתי על מה מדובר, וכבר נוצר לי חור בהשכלה, ואמרתי מילא, נמות בלי להכיר את פו הדב, ומזל שפנה אלי עמית אפשטיין והציע לי".
במהלך האירוע, סיפר רכטר כיצד המלחמה השפיע על היצירה שלו: "אני לא מאמין שיש מחשבה מודעת אבל כמובן שאני השתניתי, כמו כולנו. חטפנו שוק - מי בצורה כזאת ומי בצורה אחרת. אצלי זה הלך פנימה, לתחושות פנימיות קשות ואובדן מסוים של תמימות. כאילו הפסקתי להאמין שיכול להיות פה רגוע אי-פעם, אז בהחלט התחושות האלה נמצאות בתוכי. כשאני ניגש לפסנתר ומלחין זה נמצא בי כי הלחנה זה תהליך לא שכלתני אלא רגשי ואימפולסיבי".
"החתונה מבוטלת", שכתבה העיתונאית אלינה פרקש ותביים דאשה שאמינה תועלה בהאנגר גשר. המחזה עוקב אחר סיפורם של תושבי עיירה קטנה ששרדו את סוף העולם, ומספקים מסמך היסטורי אכזרי שכולל עדויות של אנשים ששרדו הפצצות אטום אמיתיות. המחזה נכתב במיוחד עבור תיאטרון פולקרו בשיתוף עם ז'ניה ברקוביץ', שכתבה את הטקסטים הפואטיים להצגה.
בגזרת הקלאסיקות, "החטא ועונשו", יצירת המופת של דוסטויבסקי, תעלה בעיבוד חדש בבימויו של אלכסנדר מולוצ'ניקוב. אילאיל סמל תביים את "אמדיאוס" מאת פיטר שאפר, שבמרכזו סיפור אהבתם וקנאתם של שני גאונים מוזיקליים, וולפגנג אמדאוס מוצרט ואנטוניו סאליירי. כמו כן, איתי טיראן, שביים את "ריצ'רד השלישי" בעונה זו בתיאטרון בכיכובה של יבגניה דודינה, יביים השנה מחזה נוסף.
יצירה מסקרנת נוספת היא "דולי סיטי", על פי ספרה המצליח של אורלי קסטל בלום, בבימויה של נתי בן חנן. היצירה מספרת את סיפורה של דולי, שיום אחד מוצאת תינוק בתוך שקית זבל וכך הופכת לאמא. הכשרתה כרופאה עם תואר מפוקפק מאוניברסיטת קטמנדו מאפשרת לה לנסות ולהגן על התינוק בדרכים שמסכנות את שלומו.
3 צפייה בגלריה
יובל שרף ויבגניה דודינה, מתוך הצגת רפרטואר גשר
יובל שרף ויבגניה דודינה, מתוך הצגת רפרטואר גשר
יובל שרף ויבגניה דודינה, מתוך הצגת רפרטואר גשר
(צילום: דרור סיתהכל, תיאטרון גשר)
עוד יעלו העונה "מראה קריאה מבוימת", שכתב סאם הולקרופט, בתרגומו ובבימויו של נעם פרנק. המחזה, שמטשטש את הגבולות בין הקהל לשחקנים ובין אמת לשקר, עוסק בצנזורה, תיאטרון וחופש הביטוי. פרנק משחק בתיאטרון גשר מאז היה בן תשע, ביים כבמאי בסטודיו גשר את "התנצלויות פומביות". סופיה גולן, בתו של השחקן ישי גולן, אף היא בוגרת סטודיו גשר, תביים את "נמסה", מחזה שכתבה. עוד שחקנית גשר שמחזה שלה יזכה לעלות לבמה היא נטע שפיגלמן, שכתבה ותביים את הצגת הילדים "איך ג'ירפה ישנה" על אהבה בלתי אפשרית בין ג'ירפה לקרנף.
הצגה מדוברת אחרת היא "הנערה הדנית" על פי ספרו של דיוויד אברשוף, שתביים נועה רבן. זהו סיפור נישואים אמיץ של שתי נשים יוצאות דופן: לילי אלבה וגרטה וגנר המתמודדות עם גילוי עצמי מגדרי ותודעתי ועם חוסן מול נורמות חברתיות ומגבלות התקופה. אלבה השאירה מורשת בעלת השפעה עמוקה על הקהילה הטרנסג'נדרית והיא ממשיכה לעורר עד היום דיונים על זהות מגדרית, קבלה וזכויותיהם של אנשים טרנסג'נדרים.
פסטיבל התיאטרון הבינלאומי השנתי Jaffa Fest 2024 יתקיים בין 20 ביוני עד 6 ביולי, ובמסגרתו יביים מקסים דידנקו, את "סלומה", מאת אוסקר וויילד - שיתוף פעולה עם Theatre Royal Haymarket הלונדוני. המחזה, שעורר שערורייה במאה ה-19, הפך לקלאסיקה וזכה לעיבודים רבים, בין היתר באופרה המפורסמת של ריכרד שטראוס. ההצגה תעלה באנגלית עם כתוביות בעברית וברוסית.
במהלך המלחמה עלתה "שלום, מלחמה", הצגה מוזיקלית לחימום הלבבות והעלאת המורל, מאת ובבימוי אמיר י. וולף. סיפורם של אב ובן שנפגשים בחזית, בהשתתפות השחקן גלעד קלטר ובנו רום, יובל ינאי, עידו מוסרי, שלומי ברטונוב, הנרי דוד וניר כנען.
3 צפייה בגלריה
רועי חן ולנה קריינדלין ויוני רכטר, מתוך הצגת רפרטואר גשר
רועי חן ולנה קריינדלין ויוני רכטר, מתוך הצגת רפרטואר גשר
רועי חן, לנה קריינדלין ויוני רכטר, מתוך הצגת רפרטואר גשר
(צילום: דרור סיתהכל, תיאטרון גשר)
"כמו שהמלחמה משפיעה על כל פן בחיים שלנו, היא משפיעה גם על הרפרטואר", אומרת מנכ"לית תיאטרון גשר, לנה קריינדלין, שהזכירה גם את מותו של הבמאי הליטאי רימאס טומינאס שביים בגשר, ונפטר לפני פחות מחודש. "אנחנו מציעים לקהל שלנו הצגות מחיי הארץ הזאת, כמו 'שלום, מלחמה', 'שמשון ודלילה', 'סלומה' ו'דולי סיטי'. גם ההצגות שיצאו לפני פרוץ המלחמה, כמו 'ריצ'רד השלישי' או 'סיראנו', מקבלות פרשנות חדשה ואקטואלית מתמיד".