הזמר והבדרן חופני כהן, אחד האמנים הים-תיכוניים העסוקים והמצליחים ביותר במהלך שנות ה-70 וה-80, הלך לעולמו בגיל 76 הלילה (ב') בבית החולים שיבא בתל השומר. "אנחנו בהלם מוחלט", סיפר אחיו, יזהר כהן. הוא יובא למנוחות ברביעי ב-14:30 בבית העלמין נחלת יצחק. עוד לפני כן ייערך טקס אשכבה בתיאטרון הבימה ב-11:00.
1 צפייה בגלריה
חופני כהן
חופני כהן
חופני כהן
(צילום: יובל חן)
על פטירתו של כהן הודיעה המשפחה בפייסבוק וכתבה "בצער רב אנו מודיעים שהאח, האבא והסבא המדהים חפני הלך לעולמו. איבדנו את היהלום שבכתר המשפחה".
שר התרבות מיקי זוהר ספד לכהן וכתב "הצטערתי לשמוע על לכתו של הזמר חופני כהן, מכוהני הזמר הישראלי, שזכה בפרס מפעל חיים מטעם אמ"י. חופני ידע בחן, האופייני לו כל כך, להעלות חיוך אצל רבים. הוא היה אחראי במשך שנים רבות על שירת ההמנון במשחקי נבחרת ישראל בכדורגל, ועשה זאת במסירות ובאהבה. יהי זכרו ברוך".
גם יו"ר אמ"י, השחקנית יונה אליאן-קשת נפרדה מכהן: "עוברים עלינו ימים קשים של פרידות מחברים יקרים. זכינו ליהנות מעשייתו רבת השנים של חופני כהן, שספג את האהבה למוזיקה כבר מינקותו, היה חלק ממורשת אמנותית משפחתית מפוארת, וכמה שנים לאחר אביו, קיבל גם הוא את פרס אמ"י למפעל חיים. תנחומינו לחברינו יזהר, ורדינה ופיני"
כהן, מי שכונה "סולימן הקטן" וקיבל פרס מפעל חיים מטעם אמ"י על עשייתו, היה חתום על שלל להיטים וביצועים זכורים, בהם "בת הזמן" (המוכר גם כ"כשהשמש עולה"), "בחיק הטבע" (המוכר גם כ"שיר המסטול") ואחראי גם להמנון נבחרת ישראל בכדורגל "אל אל ישראל".
חופני היה הבכור מבין ארבעה ילדים לשרה ושלמה כהן, אחד מחלוצי השירה בציבור בארץ ומי שכונה "סולימן הגדול". אחד מאחיו הוא הזמר יזהר כהן. הוא ספג מהוריו את האהבה לשירה וכבר בגיל 17 הופיע במועדונים הנחשבים ביותר וביסס לעצמו שם בתעשייה.
מעבר לכישרון השירה שלו, כהן נהג לערוך הופעות סטנד-אפ מול קהל, הרבה לפני שהמונח היה מוכר בישראל. ב-1976 הוא הופיע בפסטיבל הזמר המזרחי "למנצח שיר מזמור" עם "בת הזמן", שהפך ללהיטו הראשון כסולן וגרם לפרסומו. זמן לא רב לאחר מכן הוא הקליט את "בחיק הטבע", שבוצע במקור על ידי הנשמות הטהורות, והוציא את אלבומו הראשון.
ב-1984 שיחק בסרט "כסאח" של הבמאי חיים גיל - דרמה מוזיקלית על סצנת זמרי הקסטות. הוא שיחק שם לצד פנינה רוזנבלום, כשרבים מכוכבי הזמר המזרחי באותה התקופה השתתפו בסרט בתור עצמם - בהם זוהר ארגוב, ג'קי מקייטן, אביהו מדינה וחיים משה. כחלק מהעלילה, כהן ביצע יחד עם דקלון את שירו של מדינה "לשיר בקול ערב".
באלבומו שיצא ב-1993 ביצע כהן בין היתר שני שירים שכתב והלחין ניסן פרידמן, "בלי עין הרע" ו"אל אל ישראל", שיר שקיבל את התיוג "ההמנון הרשמי של נבחרת ישראל". בשנים הבאות הוא שימש כמנחה הטקסים של משחקי הנבחרת ובאופן קבוע בין 2008-1989 היה שר במהלכם את ההמנון הלאומי, "התקווה".
בשנת 2017 עבר ניתוח להשתלת כליה בהצלחה, אך בעקבות ההליכים רפואיים נפגע קולו והוא חדל להופיע. הוא הותיר אחריו שלוש בנות ובן.