במסגרת דיון שאילתא שהתקיים אתמול בפרלמנט הבריטי בהשתתפות שרת התקשורת והתיירות הבריטית ג'וליה לופז, העלו מספר חברי פרלמנט טענות קשות לגבי ההטייה של תאגיד השידור BBC אשר לדבריהם "הוביל לזינוק באנטישמיות ברחבי העולם", לאחר דיווחים מוטעים של ערוץ החדשות ששודרו למיליוני צופים.
2 צפייה בגלריה
מתוך הפגנת המחאה נגד BBC
מתוך הפגנת המחאה נגד BBC
מתוך הפגנת מחאה נגד BBC שהתנהלה מול משרדי התאגיד באוקטובר
(צילום: Carl Court / GettyImages)
הדיון נפתח על ידי השר לשעבר, חבר הפרלמנט מהמפלגה השמרנית סר מייקל אליס, לשעבר התובע הכללי בבריטניה, שפתח את הדיון בהדגשת תפקידה של הממשלה - שמירה על היעדר משוא פנים בכל הקשור לסיקור החדשותי של BBC. הדיון התלהט במהרה כאשר הועלו אינספור האשמות קשות ביחס לכישלון של BBC לסקר באופן נייטרלי את הלחימה בין ישראל וחמאס.
סר אליס הצביע גם על הקושי של ה-BBC לתאר את חמאס כארגון טרור, וכינה אותם "צבועים" לאחר שכן תיארו פיגועים אחרים באירופה כפעולות טרור של דאע"ש. לדבריו, מדיניות זו מהווה "שותפות למסע הדיסאינפורמציה המתוזמר היטב של חמאס".
דוגמא נוספת היא הדיווח השגוי אודות הפצצת בית החולים "אל-אהלי" ברצועת עזה, לכאורה בידי צה"ל, שהוביל לשריפת בתי כנסת בתוניסיה ובגרמניה. חברת הפרלמנט השמרנית תרזה ויליירס האשימה כי: "המהירות שבה BBC קיבל את הטענות של חמאס לפיהן הפיצוץ נגרם כתוצאה מתקיפה ישראלית יצרה בעיות אמיתיות בשטח". ואילו חבר הפרלמנט סטיב דאבל אמר כי "ה-BBC כמעט התאכזבו כשהתברר שלא כך היה".
באשר לחוסר ההבחנה של BBC בין לוחמי חמאס ובין אוכלוסייה אזרחית בעת הדיווח על מניין ההרוגים בעזה, אמר אליס: "BBC שותף מלא להפצת מידע שגוי ומאפשר לאנטישמיות להתפשט בבריטניה וברחבי העולם". הוא גם העלה כי תאגיד השידור הינו אנטישמי באופן מוסדי והגיע הזמן להסיר את יכולתו לשפוט ולחקור את עצמו.
באשר להתבטאויותיו האנטישמיות של מגיש הטלוויזיה הבכיר של BBC גארי ליניקר, חבר הפרלמנט השמרני סר אלק שלברוק אמר שכללי העריכה של התאגיד "מתערערים לחלוטין" בגלל רצונו התכוף של המגיש לא לציית לכללים של מנהליו. דוגמאות שהוצגו בדיון כללו שיתוף מצד המגיש הבכיר של סרטון המאשים את ישראל ברצח עם, והבעת אבל על מותו של כדורגלן פלסטיני שהתגלה מאוחר יותר כ"לוחם קדוש למען חמאס".
2 צפייה בגלריה
הפרשן ושחקן העבר גארי לינקר
הפרשן ושחקן העבר גארי לינקר
גארי לינקר
(רויטרס)
חברי הפרלמנט העלו את החששות של הקהילות היהודיות במחזות הבחירה שלהם כתוצאה מהעלייה באנטישמיות, אשר מואצת בעקבות שידורי BBC בבריטניה. שלברוק טען כי בוחריו היהודים "מבועתים לחלוטין" כעת, בעיקר הודות ל"הטייה המובנית של BBC". לטענתו, מצביעיו היהודים רואים ב-BBC כמי שמנסה כמעט להצדיק את אלה שמבצעים פשעים אנטישמיים. חבר הפרלמנט אנדרו פרסי ציטט סקר שאמר כי 77% מהיהודים אינם מאמינים שהסיקור של BBC במלחמה היה הוגן, ויש לקחת זאת "כזעקה של כאב מהקהילה היהודית".
שלברוק גם הזהיר שאם ה-BBC יאבד עוד מאמון משלמי אגרת הטלויזיה בבריטניה, רבים פשוט יפסיקו לשלם את המס "ולעזאזל ההשלכות". בתגובה לדברים אלה השרה ג'וליה לופז אמרה ש-BBC "אינו מכשיר של הממשלה, במסגרתו השרים מבקשים להתערב בהחלטות העריכה או בניהול היומיומי של התאגיד". היא הוסיפה שאין בכוונתה להתערב ל-BBC בנושאים מסוימים, מכיוון שזה עלול לערער את האמון בתאגיד.
דובר ה-BBC אמר בתגובה: "איננו מסכימים עם הדעה הזו שאנו דוחים לחלוטין, והיא אינה נסמכת על ידי העובדות".