אחרי שהמהדורה הקודמת של פסטיבל ירושלים התקיימה במתכונת חורף מקוונת עקב מגיפת הקורונה, הפסטיבל צפוי לחזור השנה להקרנות מול קהל בין ה-24 באוגוסט ל-4 בספטמבר. היום (ה') התפרסמו הסרטים הישראליים שיתחרו במסגרות השונות, ובהחלט נראה כי יש למה לצפות.

התחרות העלילית

שני במאים שסרט הביכורים שלהם סימן אותם כקולות החדשים של הקולנוע הישראלי יחזרו לפסטיבל השנה כדי לבדוק האם עמדו בציפיות. הראשון הוא תום שובל ("הנוער") שחוזר עם סרט חדש בשם "הסירו דאגה מלִבכם", על אלמנה שהופכת לאחת הנשים העשירות במדינה לאחר שבעלה הטייקון מת. כצעד פילנתרופי היא מזמינה לביתה אישה חסרת בית עם בתה, אולם במהרה השמועה בדבר נדיבותה מתפשטת, והומלסים מכל הארץ עולים אל הווילה שלה. הבמאית השנייה ששבה אל המסך הגדול היא הדס בין ארויה ("אנשים שהם לא אני"), שתקרין את סרטה החדש "מישהו יאהב מישהו", שכבר עשה את הקרנת הבכורה שלו בפסטיבל ברלין מוקדם יותר השנה. הסרט מורכב משלוש אפיזודות שמספרות את סיפורו של הדור הצעיר ומערכות היחסים שהוא מקיים.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הסירו דאגה מליבכם"
מתוך "הסירו דאגה מליבכם"
מתוך "הסירו דאגה מליבכם" של תום שובל
(צילום: זיו ברקוביץ')
5 צפייה בגלריה
מתוך "מישהו יאהב מישהו"
מתוך "מישהו יאהב מישהו"
מתוך "מישהו יאהב מישהו" של הדס בן ארויה
(צילום: מידן ארמה)
ארבעת הסרטים הנוספים שישתתפו בתחרות חג'ג' לקולנוע ישראלי עלילתי, יהיו סרטי ביכורים. פיני טבגר ("השיר שלנו", מנחה "היפה והחנון") יציג את סרטו "יותר ממה שמגיע לי", על עולה מאוקראינה, אם חד הורית לפנחס, והיחסים שלה עם הממסד הדתי כשבנה מגיע לגיל מצווה. יאיר אשר ואיתמר לפיד יציגו את "איך נתת לזה לקרות" על שני אחים שחוזרים לקשר אחרי נתק של שנים שאירע בעקבות מעבר של אחד מהם לחו"ל.
5 צפייה בגלריה
מתוך "השחיין"
מתוך "השחיין"
מתוך "השחיין"
(צילום: עפר ינוב)
שני הסרטים הנוספים שיתחרו בתחרות יהיו "השחיין" של אדם קלדרון, על שחיין מקצועי שמנסה לקבל כרטיס כניסה לאולימפיאדה אבל מוצא את עצמו נמשך לשחיין שמתחרה מולו; ו"סינמה סבאיא" של אורית פוקס רותם, על שמונה עובדות עירייה יהודיות וערביות שנפגשות אחת לשבוע בקורס השתלמות ללימוד צילום וידאו.

התחרות התיעודית

שבעה סרטים יתחרו בתחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי תיעודי. שלומי אלקבץ יגיע הישר מפסטיבל קאן עם סרטו "מחברות שחורות", המתעד באופן אינטימי את השנים האחרונות של אחותו, השחקנית רונית אלקבץ. יאיר קדר ימשיך את המגמה הפופולרית של סרטי דוקו ביוגרפיים, כשהפעם במרכז התיעוד יהיה הסופר א.ב יהושע בסרט "הפרק האחרון של א.ב יהושע".
גם הז'אנר הפופולרי של דוקו-פשע יעלה לירושלים, עם הסרטים "למה אמרתי אני" של ג'ולי שוז העוקב אחר סולימאן אל-עביד, בדואי שישב 27 שנה בכלא אחרי שהואשם באונס ורצח של הנערה חנית קיקוס - על סמך הודאתו בלבד וללא כל ראיות שקושרות אותו למעשה. שוז חוזרת לפרשה ותנסה להבין האם הוא הפך לשעיר לעזאזל (אל-עביד התנער מההודעה ימים ספורים לאחר שהודה וטוען לחפותו). "חצר משחקים" של נורית קידר יחזור אל ימי מלחמת לבנון ואל משימה שהסתבכה וטויחה - במהלכה פלוגה של צנחני מילואים נדרשו לשמור על יותר מאלף שבויי מלחמה לבנונים בחצר של בית ספר בצידון. הסרט "אף מלה אמת" של נועה אהרוני עוקב אחר ד"ר דוד רודי, המייסד של "מכון רודי לפסיכואנליזה" שנאלץ לצאת להיאבק על שמו הטוב לאחר ששיטות הטיפול שפיתח נחשבו לשנויות במחלקות.
5 צפייה בגלריה
מתוך "למה אמרתי אני"
מתוך "למה אמרתי אני"
מתוך "למה אמרתי אני"
(צילום: תולי חן)
שני הסרטים הנוספים שחותמים את התחרות הם "יורש הקעקועים" של אורית אופיר רונאל שמתעד את ואסים רזוק, היורש הבלעדי של שושלת מקעקעים קופטית בת 500 שנה מהעיר העתיקה בירושלים. במסע לעבר אוסף הגלופות המשפחתי הנדיר הוא יגלה סודות אפלים. הסרט "שפאר בדרך להוליווד" של ונסה לאפא יחזור לאלברט שפאר, שר החימוש של הרייך השלישי שזכה לכינוי "הנאצי הטוב" למרות ששלט על 12 אלף עובדי כפייה. לאפא תבדוק כיצד שפאר תמרן את התקשורת והצליח לשנות את הנרטיב סביבו ולעצב את הזיכרון הקולקטיבי.
5 צפייה בגלריה
מתוך "יורש הקעקועים"
מתוך "יורש הקעקועים"
מתוך "יורש הקעקועים"
(צילום: זאב ספקטור)