ההיסטוריון וסופר רב-המכר יובל נח הררי הגיע אומנם לניו יורק על מנת לקדם את ספר הילדים החדש שלו באנגלית, חלקו השני של Unstoppable Us, Volume 2: Why the World Isn't Fair ("היצורים שלא עוצרים"), אך כנשאל על המלחמה בעזה - לא חסך בביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ו"ממשלת הימין המשיחית" שלו.
2 צפייה בגלריה
יובל נח הררי
יובל נח הררי
יובל נח הררי
(צילום: עמית שעל)
באירוע שבו נכחו מאות צופים במרכז The 92nd Street Y במנהטן, אחד ממוסדות התרבות היהודיים היוקרתיים ביותר בעיר, הררי האשים את ראש הממשלה במתקפה שפרצה ב-7 באוקטובר ואמר שנתניהו האמין בתיאוריות קונספירציה נגדו ובתיאוריית ה"דיפ סטייט" שגרמו לו להתעלם מכל האזהרות של אנשי הביטחון. עוד הררי האשים את הממשלה בחזון משיחי של "מהנהר לים" עם עליונות יהודית.
"נתניהו ניסה להרוס באופן שיטתי את המוסדות של הדמוקרטיה הישראלית ולפקח עליהם. היו לו תיאוריות קונספירציה על מדינת ישראל וזה אחד מגורמי המפתח שהניעו למה שקרה ב-7 באוקטובר", אמר נח הררי. "במשך חודשים הזהירו הצבא, השירות החשאי והשב"כ את נתניהו פרטית וגם פומבית שישראל בסכנה נוראית, שהוא צריך להסיט את תשומת הלב שלך מהניסיון להרוס את הדמוקרטיה כדי להתמקד באיומים החיצוניים של חמאס, חיזבאללה ואיראן. אמרו לו - 'אתה נמצא במצב מסוכן ביותר', והוא פשוט לא הקשיב. הסיבה שהוא והאנשים סביבו לא הקשיבו היא שהייתה להם בראש את התיאוריה שכל המומחים - ראשי צה"ל, ראשי השב"כ - הם חלק מקונספירציית 'דיפ סטייט' נגדו. הוא חשב שאין להם באמת את המידע, הם לא באמת מאמינים שישראל בסכנה. אין סכנה בכלל. הם רק נותנים את כל האזהרות שלהם כדי לגרום לו להפסיק את המהפכה המשפטית, את הניסיון להרוס את המוסדות של הדמוקרטיה הישראלית. וככה הגענו ל-7 באוקטובר".
הררי המשיך ואמר כי "במישור עמוק יותר, הייתי אומר שמה שקורה בישראל בשנתיים האחרונות זה מאבק על הנשמה של החברה, ויותר מזה, על הנשמה של יהדות. בין הציונות והתנועה הלאומית של העם היהודי ואותה מוטציה של משיחיות יהודית שמאמינה בעליונות יהודית. מעין 'אנחנו לא רק ייחודיים - אנחנו גם עליונים על כולם'. ועכשיו יש לנו את התנועה של העליונות היהודית בישראל כחלק מהקואליציה. היא חלק מהממשלה ויש להם חזון משיחי למדינה. אם תשאלו אותם, 'איך אתם רואים את העתיד, חמש או עשר שנים בהמשך הדרך?' - הם כמו המפגינים נגד ישראל, מדברים גם במונחים של 'מהנהר לים'. ישראל עם יהודים עליונים. בעצם שיטת מעמדות, שלושה מעמדות עם זכויות עליונות ומלאות ליהודים, מעמד לערבים עם זכויות חלקיות כאזרחים סוג ב', ומעמד לערבים ללא זכויות בכלל. זה החזון שלהם למדינה. זה המאבק הגדול שאנחנו מנסים לפתור, ואם ניכשל - אם הם יצליחו להגשים את החזון המשיחי הזה - זה ישנה את משמעות היהדות בכל העולם. כולכם תצטרכו להתמודד עם ההשלכות", הזהיר את הקהל. "הסכנה מתחילה כשאנשים מתחילים לומר שהם לא רק ייחודיים אלא גם עליונים, שהם טובים יותר מכל אחד אחר, שמגיע להם הרבה יותר מכל אחד אחר, וכשהדגש עובר מאהבה ואכפתיות לשנאה".
2 צפייה בגלריה
יובל נח הררי בקפלן, תל אביב
יובל נח הררי בקפלן, תל אביב
יובל נח הררי
(צילום: מוטי קמחי)
הררי יצא נגד הגישה הישראלית שלא מוכנה לקחת אחריות על הרג פלסטינים חפים מפשע, והדגיש כי "אני בעד פלסטינים שיגשימו את זכותם לחיות חיים בכבוד בארץ מולדתם, אבל באותו זמן אני בעד הזכות של ישראלים לחיות את חייהם בכבוד בארץ מולדתם. אלה שני רעיונות שאפשר להחזיק בו זמנית. איך בדיוק הפתרון ייראה, אם זה פתרון שתי המדינות? קשה לומר ברגע נתון זה, אבל בסוף הדרך אנחנו צריכים סיטואציה של לא רק קיום - אלא גם חיים בכבוד לשתי האומות. ולא צריך להיות ניגוד אידיאולוגי. רק בגלל שאתה בעד זכויותיהם של הפלסטינים זה לא אומר שאתה בעד השמדת ישראל, ונהפוך הוא - זה שאתה בעד מדינת ישראל לא אומר שאתה צריך להתעלם מהסבל הנוראי של הפלסטינים בעזה".
לדבריו, אם ישראל תיקח "החלטות נכונות, יש פוטנציאל קטן שמהקטסטרופה הנוראית הזאת יצא משהו טוב. אם יהיה הסכם מקיף לשלום בין ישראל לסעודיה, חזרה לשיחות השלום עם הפלסטינים ובנייה מחדש של עזה, ומתן עתיד טוב יותר לפלסטינים - אם נלך לכיוון הזה, אני חושב שכל השנאה והפחד הנוראים שנוצרו בחודשים האחרונים - נוכל להתגבר עליהם. כשאתה בעיצומו של הרגע הזה של כאב תהומי, אתה חושב שהכאב יימשך לנצח, אבל הזמן חזק מכול. לדוגמה, לפני 30 שנה היה לנו את רצח העם הנורא ברואנדה. היה להם 7 באוקטובר חמור יותר פי עשר. במשך 100 ימים מיליון אנשים נרצחו בדרכים המזעזעות ביותר. 30 שנה מאוחר יותר, יש את המחילה. אחד מהסכמי השלום המוצלחים ביותר באפריקה. אז בעיצומו של הרגע כואב מאוד, והשנאה פשוט מציפה את המוח לחלוטין. אתה לא יכול לראות כלום, אתה יכול לחשוב שזה יימשך לנצח. אבל אם אנשים יקבלו את ההחלטות הנכונות - אפשר לתת לזה לעבור".