אחרי שהתבטל ב-2020, ונדחה לקיץ ב-2021, פסטיבל קאן חוזר ומתייצב ברצועת הזמן המקורית שלו בחודש מאי לחופי הריביירה הצרפתית. הזעזוע היחיד שצפוי לקראת המהדורה הקרובה של מפגש הפסגה של הקולנוע הבינלאומי היא החלפת נשיא הפסטיבל פייר לסקו באישה - איריס קנובלוך. שלא כמו מרוץ הנשיאות לארמון השאנז אליזה, שבו המועמדת מרין לה פן מייצגת קיצוניות שמרנית, המפיקה אמורה להביא רוח חדשה של פתיחות לקולנוע נשי. או לפחות לשמש כעלה תאנה להעדפות המסורתיות והמובהקות של הצוות האמנותי לבמאים נודעים, ותיקים, לא פעם מאצ'ואיסטים. ההכרזה על התוכנית היום (ה') אולי לא הביאה עמה בשורות גדולות של שינוי, אבל כן רשימת נוכחות של חברי מועדון הקבע של קאן, בהם האחים דארדן, ג'יימס גריי, ארנו דפלשאן, מישל הזנביצ'יוס, פארק צ'ון ווק וגם דייויד קרוננברג, כשכולם יתמודדו על פרס דקל הזהב. אחרים כמו ג'ורג' מילר ואית'ן כהן יסתפקו בלהקרין את סרטיהם החדשים מחוץ לתחרות.
(סרטו החדש של דייויד קרוננברג)
6 צפייה בגלריה
דייויד קרוננברג
דייויד קרוננברג
דייויד קרוננברג
(צילום: AP)
הסרט שמעורר הכי הרבה תשומת לב ברשימה הוא "פשעי העתיד" של דייויד קרוננברג הקנדי, שבגיל 79 ישוב לקאן לראשונה אחרי שמונה שנות היעדרות עם מותחן מדע בדיוני בכיכובם של ויגו מורטנסן וקירסטן סטיוארט. ג'יימס גריי האמריקני יביא עמו לריביירה את הדרמה התקופתית "זמן ארמגדון" וגם את סוללת כוכביו אן התאוויי, ג'רמי סטרונג ואנתוני הופקינס. זוכי עבר בדקל הזהב יתכנסו גם הם למפגש מחזור לחופי הריביירה. רובן אוסטלנד השבדי ("הריבוע") עם הקומדיה הפוליטית "משולש של עצבות", הירוקאזו קורה-אדה היפני ("המשפחה שלי") עם סרטו "ברוקר", האחים דארדן ("רוזטה", "הילד") עם "טורי ולוקיטה" וכריסטיאן מונג'ו הרומני ("ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים") עם RMN. מישל הזנביצ'יוס הצרפתי שזכור לטוב מ"הארטיסט", שזכה באוסקר ב-2012, יתכבד בפתיחת הפסטיבל ב-17 במאי עם קומדיית זומבים שיצר Z.
(הטריילר ל-Z, סרט הפתיחה של הפסטיבל)
6 צפייה בגלריה
מתוך "זמן ארמגדון"
מתוך "זמן ארמגדון"
מתוך "זמן ארמגדון"
לצד השמות הגדולים ששובצו בתחרות, בולט במיוחד הבמאי הרוסי קיריל סרברניקוב, שידוע כמתנגד עז למשטרו של ולדימיר פוטין. בשנה שעברה נוכחותו הועצמה בהיעדרו על רקע איסור התנועה שהטילו עליו השלטונות, מה שהגביר את תשומת הלב של סרטו הנועז "השפעת של פטרוב". השנה, על רקע המתקפה של רוסיה על אוקראינה, הוא יקבל במה גדולה אף יותר עם הדרמה התקופתית "אשתו של צ'ייקובסקי" שעומדת לחדור לחדר המיטות של המלחין הנודע, שהוא נכס צאן ברזל בתרבות הקלאסית. הסרט, אם תהיתם, גדוש סצנות מין סוערות ועירום פרונטלי, גברי ונשי. עוד במאים מהוללים שחוזרים לקאן השנה ויתמודדו על דקל הזהב הם ארנו דפלשאן הצרפתי עם Frère Et Soeur, יאז'י סקולימובסקי עם Eo, פארק צ'אן ווק הקוריאני עם "החלטה לעזוב", לוקאס דונט הבלגי עם "קרוב", ומריו מרטונה האיטלקי עם "נוסטלגיה".
6 צפייה בגלריה
"אשתו של צ'ייקובסקי"
"אשתו של צ'ייקובסקי"
גדוש סצנות מין סוערות. מתוך "אשתו של צ'ייקובסקי"
אחרי גודש היצירות מתוצרת כחול-לבן ב-2021 בקאן, השנה לא יהיו יוצרים ישראלים במסגרת הרשמית של הפסטיבל, אולם כן יפגינו נוכחות שחקנים פלסטינים אזרחי ישראל, מוחמד בכרי, מכרם חורי ותאופיק ברהום. בניגוד לתקרית ההחרמה של בכורת "ויהי בוקר" אשתקד, השלושה בוודאי ישמחו לכבד את הקרנת המותחן "הילד מגן עדן" של הבמאי השבדי ממוצא מצרי, טאריק סאלח, אשר מגוללת עלילת מוות מסתורי של איש דת במסגד בקהיר. במאי שבדי נוסף, ממוצא מזרח תיכוני הוא עלי עבאסי יליד איראן, שזכה בפרס הראשון ב"מבט מסוים" על דרמת הפנטזיה שלו "גבול" ב-2018 וקודם השנה לתחרות הרשמית עם מותחן האימה שלו "עכביש קדוש" העוסק בגבר איראני שיוצא למשימת טיהור רצחנית של העיר משהד מנשים מופקרות. במאי איראני נוסף בתחרות הוא סעיד רוסטאיי שיציג את סרטו החדש "אחיה של לילה".
ומה בנוגע לסרטי נשים? בניגוד לשינויי ההנהגה הצפויים, ולרוח הנושבת בפסטיבלים בארצות הברית וברחבי העולם, התחרות הרשמית של קאן היא עדיין מועדון כמעט סגור בפני קולנועניות. רק שלוש כאלה הצליחו לעבור את הסינון של המנהל האמנותי תיירי פרמו וצוותו, והן במאיות מבוססות ומוכרות: קלייר דני הצרפתיה הוותיקה עם "כוכבים בצהריים", בת ארצה ואלרי ברוני-טדסקי עם Les Amandiers וקלי רייכרט האמריקנית עם Showing Up.
6 צפייה בגלריה
תאופיק ברהום מ"הילד מגן עדן"
תאופיק ברהום מ"הילד מגן עדן"
תאופיק ברהום מ"הילד מגן עדן"
(צילום: Atmo Production)
6 צפייה בגלריה
מתוך "Holy Spider"
מתוך "Holy Spider"
מתוך "Holy Spider" של עלי עבאסי האיראני
(צילום: Profile Pictures)
לצד התוכנית הרשמית שאמורה לקדם את הקולנוע האמנותי הבינלאומי, פסטיבל קאן מנסה לשמור קשר עם הוליווד המסחרית. שני סרטים שיוקרנו מחוץ לתחרות ועליהם נודע מוקדם יותר השבוע הם "מאווריק", סרט ההמשך של "אהבה בשחקים", בכיכובו של טום קרוז, וכן הביוגרפיה של אלביס פרסלי מאת באז לורמן הקרויה בפשטות "אלביס". שני הסרטים הללו, המסחריים בעליל, אמורים לקדם את הפסטיבל אל ההמונים שעוד הולכים לבתי הקולנוע ורוכשים כרטיסים. תשומת לב מפרגנת לא פחות יקבל בוודאי הבמאי האוסטרלי ג'ורג' מילר, שידוע כאבי סדרת סרטי "מקס הזועם", אך השנה יגיע לקאן עם "שלושת אלפים שנים של געגוע" - פנטזיה רומנטית המבוססת על סיפורי אלף לילה ולילה. הדוגמנית ריילי קיו, שנודעה תחילה כנכדתו של פרסלי, ומאוחר יותר כשחקנית ב"מקס הזועם: דרך הרעם" של מילר, תגיע השנה לקאן כבמאית סרטה הראשון Beast אותו יצרה ביחד עם ג'ינה גאמל ואשר יוקרן במסגרת "מבט מסוים".
אכזבה גדולה נכונה למעריצי דייויד לינץ' שציפו שהוא ייצא מחדר המדיטציה שלו הישר לאור הזרקורים עם הפרויקט המסתורי שלו, אך הוא נמנע מלנדוד לריביירה. מי שכן יהיה שם הוא אית'ן כהן, שממשיך את תהליך ההיפרדות של האחים כהן, עם סרטו Jerry Lee Lewis: Trouble In Mind המוקדש למוזיקאי ג'רי לי לואיס. הפרויקט התיעודי של ברט מורגן Moonage Daydream ששובץ למסגרת חצות של הפסטיבל יעסוק גם הוא באגדת מוזיקה - דייויד בואי. עוד במאים שישתלבו בהקרנות במסגרות שונות מחוץ לתחרות הם הצרפתים ניקולה בדוס, אוליביה אסיאס. סדריק חימנז וקוונטין דפיו. הקרנה מיוחדת תיערך גם לסרטו התיעודי החדש של הבמאי האוקראיני סרגיי לוזניצה עם The Natural History of Destruction שחוזר לימי סיומה של מלחמת העולם השנייה ויתאר דווקא את ההרס שספגה האוכלוסייה האזרחית הגרמנית תחת הפצצות כוחות הברית - מה שעלול לעורר אולי שערורייה מתוך ההשוואה הטבעית לזוועות שעוברים כיום בני עמו בידי הצבא הרוסי.
6 צפייה בגלריה
מתוך "Moonage Daydream"
מתוך "Moonage Daydream"
פרויקט התיעודי של ברט מורגן. מתוך "Moonage Daydream"