אבדה לתרבות הישראלית: פוליטיקאים, אנשי תרבות וחברים מתאבלים הבוקר (ה') על המשורר והפזמונאי יורם טהרלב בגיל 83, שהלך לעולמו בעקבות מחלה קשה. "יורם טהרלב, האיש ששיריו שזרו בליבנו את אהבת הארץ וסיפרו על אנשיה, פלאיה ומלחמותינו למענה, הלך מאיתנו הבוקר", ספד הבוקר ראש הממשלה, נפתלי בנט. "'קום והתהלך בארץ', 'עוד לא תמו כל פלאייך', 'גבעת התחמושת' ויצירות רבות נוספות פרי עטו הפכו לנכסי צאן ברזל, פסקול של מדינה. שיריו ליוו את המדינה לאורך שנים - בעצב ובשמחות, בימי מלחמה ושלום. יורם הלך לעולמו, אך יצירתו תישאר איתנו לעד. יהי זכרו ברוך".
3 צפייה בגלריה
יורם טהרלב
יורם טהרלב
יורם טהרלב
(צילום: יובל חן)
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נפרד גם הוא מטהרלב במילותיו שלו: "עוד לא תמו כל פלאיו. ליבי נחמץ בכאב גדול עם לכתו של ענק השירה הישראלית יורם טהרלב שהארץ זרמה בעורקיו, שהשמש עברה מעליו, ושכתב את היפים שבשיריה של האומה. פועלו העצום הוא נכס צאן ברזל שילווה אותנו לדורות. מילות שיריו וכתיבתו ימשיכו להאיר את דרכנו ויספרו את סיפורנו. תנחומיי הכנים בשם כל ישראל למשפחתו ואוהביו".
"הצטערתי לשמוע על לכתו של יורם טהרלב זכרו לברכה, משורר ופזמונאי שהשפיע עמוקות על התרבות הישראלית לאורך שנים", כתב הבוקר שר התרבות, חילי טרופר. "טהרלב היה מהמשוררים הבולטים והמובילים שידעה ישראל ויצירותיו הן מאבני היסוד של התרבות הישראלית. יצירותיו, שיש בהן ביטוי לשורשים יהודיים עמוקים, לחיבור חזק לארץ ולמרכיבי הזהות הישראליים לצד שנינות והומור, מוכרות בכל בית ונטועות עמוק בליבם של המוני ישראלים. וימשיכו להיות נטועות גם אחרי מותו. אני מבקש להשתתף בצער המשפחה ושולח תנחומים למשפחתו ולחבריו הרבים. יהי זכרו ברוך".
רון גנג, יו"ר אמ"י (איגוד אמני ישראל) נפרד בצער מטהרלב: "אמני ישראל איבדו היום את אחד האמנים המוכשרים, המקוריים, השנונים והאהובים שידענו. עם רפרטואר בלתי נגמר של מאות שירים, שזכו לביצועים אלמותיים של מיטב האמנים, עשרות שיתופי פעולה ומופעים מקוריים שאיתם עלה על הבמות בכל רחבי הארץ. הטקסטים שלו רלוונטיים תמיד, חוצים גילאים ודורות, והם יישארו איתנו עוד זמן רב אחרי לכתו. יהי זכרו ברוך".
בריאיון לאולפן ynet שנערך הבוקר, רבקה מיכאלי אמרה: "זה בוקר מאוד עצוב בשבילי. כל הזמן התארגנו אנשים כדי שהוא יקבל את פרס ישראל, ואני חושבת שמאוד מגיע לו לקבל. אולי אחרי מותו יתנו לו. זה נורא עצוב. לא ידעתי דבר על מצבו הבריאותי. לפני שנתיים ראיינתי אותו והוא אמר לי שהוא לא כותב יותר, שהוא לא רוצה יותר לכתוב. הוא עוסק בעריכה, הוא כותב ספרים, הוא לא רוצה לכתוב פזמונים יותר, נשבר לו.
"הוא חקר את תרבות היידיש ולמד אותה כל כך יפה. ביגור, ההורים דיברו באותה שפה שהילדים לא יוכלו להבין, יש לו על זה דברים נהדרים, הוא כתב גם ספרים שמבוססים על חוכמת ישראל ותרבות ישראל והוא התעסק בזה המון, וכמובן כל השירים, הפזמונים שהוא כתב, תוך כדי אהבה לשפה העברית".
הזמרת שולה חן, ששרה משיריו בלהקה הצבאית, ספדה לו בשיחה עם ynet: "אני בשוק. בשוק. לא ידעתי. הייתי צריכה להשתתף בערב לכבודו לפני כמה חודשים ובסוף לא יצא. הכרתי אותו מלהקת הנח"ל, והוא גם כתב לי לתקליט את 'תחת כובד התפוח' ששלום חנוך הלחין, אחד מהשירים היפים שישנם, בעיניי. כל הדור שלו, המוצלח והנהדר, כולם הלכו. הוא באמת היה איש גדול, איש רוח, כל מה שהוא נגע וכל הרצאותיו והופעותיו, כולם היו נפלאים. יורם היה סימן דרך בתרבות הישראלית. אני בשוק".
קובי אושרת, סיפר ל-ynet על ההיכרות עם טהרלב והעבודה המשותפת: "איתרע מזלי, כשהגעתי לתל אביב בתחילת שנות ה-70, פנה אליי דני ליטאי שהקים את להקת 'פיקוד דיזנגוף' והעביר לי טקסט שביקש שאלחין ללהקה. כתב אותו יורם טהרלב שלא הכרתי אותו אישית. היה לו חוש נבואי כי שמו של השיר היה 'העולם כולו נגדנו' שמילותיו רלוונטיות עד ימינו אלה. זה היה השיר הראשון שלי שהתפרסם בעיקר בגלל המילים הנפלאות שמבטאות את אהבת הארץ ופטריוטיות עד אין קץ.
"הוא היה הישראלי היפה והאולטימטיבי ברגשותיו, מלח הארץ במובן העמוק ביותר. שיריו היו שזורים לרוב בהומור הנפלא שהיה ייחודי רק לו. כמעט אין מלחין בן דורי שלא שיתף פעולה עם המשורר הנפלא הזה שהפגישות איתו תמיד היו מרגשות ומפתיעות למשמע העברית שלו. נפגשתי איתו מקצועית עוד פעמים רבות במשך השנים כשכתבנו ביחד את 'מים מתוך הבאר' ובהזדמנות אחרת כשלבקשתו של שמעון פרס כתבנו את 'בללייקה' - שיר געגועים ליהדות רוסיה שהיתה סגורה מאחורי מסך הברזל וכן מחזמר שלם משיריו 'פגישת מחזור' ללהקת פיקוד הדרום וכן את אחד משיריה האחרונים של יפה ירקוני 'הסבתא שפעם אהבת'. תמיד התפעלתי עמוקות מחוכמתו והקסם שהילך עליי בדרך שהשתמש בשפה העברית. עצב גדול נפל היום על עולם התרבות, כי אנחנו נפרדים עם לכתו לא רק ממנו אלא גם מתקופה נפלאה של קלאסיקה ישראלית שכנראה לא תחזור שוב".
3 צפייה בגלריה
יורם טהרלב
יורם טהרלב
יורם טהרלב
(צילום: דנה קופל)
חני נחמיאס, שעתידה הייתה לקחת חלק במופע המחווה לטהרלב שייערך ב"הבימה" בעוד כשבוע, אמרה ל-ynet כי הופתעה לשמוע על מותו: "האמנתי שהוא לא ימות לעולם, חייתי בתחושה שהאיש הזה מעל חוקי הטבע. הזיכרון המופלא והחוכמה והראש הצעיר והאישיות החמה והקסומה, אני בשוק, אני ממש עצובה לשמוע. כל כך שמחתי שאפגוש אותו בשבוע הבא במחווה ב'הבימה' לכבודו. רק מילים חמות יש לי לומר עליו. ראוי יותר מכל לפרס ישראל, חבל שאם יחליטו לתת לו את זה הוא לא יזכה לכבוד הגדול הזה. הוא יוצר ענק, האיש עם הזיכרון המדהים, הייתי יושבת על ידו בהופעות והוא היה היו אומר טקסטים שלמים, שירים שלמים בעל פה, מקאמות, ואנחנו הצעירים עומדים עם הפרומפטר. ממה הוא עשוי? איזה יצור בריאה יוצא דופן, הוא אלמותי, הוא אחד האנשים מהקבוצה הנדירה של אלתרמן ושלוסנקי. אני ממש הערצתי אותו.
"עבדתי איתו בהרבה מאוד מופעים שהיו בכל מיני ערים, אירועים מאוד גדולים שהייתי מנחה או כזמרת, הוא תמיד היה אורח כבוד. יצא שהיינו המון על במה יחד. הייתה לי תחושה שיישאר לעד, היה זן אחר, עשוי מחומרים אחרים. כל הסופרלטיבים שאפשר לומר על אדם - זה יורם טהרלב. איש מקסים וצנוע, חייכן וטוב לב, היה בו משהו סבאי חם ומיוחד. ממש עצובה לשמוע את זה, במיוחד בגלל העיתוי. כולנו לא נהיה פה יום אחד אבל אני כל כך רציתי לפגוש אותו באירוע ב'הבימה'. מגיע לו להיות נוכח שהכבוד הגדול הזה יהיה שם. עצוב לי שהוא פספס את הכבוד הגדול, שכל כך הרבה אנשים באים לבצע יצירות שלו".
מיקי גבריאלוב העיד כי זהו יום עצוב מאוד, "אחד הכותבים הטובים שהיו למדינת ישראל, אדם שלא רק שהיה מוכשר, אלא היה גם טוב לב, הלך מאיתנו. נפלה בידי הזכות ליצור איתו כמה וכמה שירים. בשיחה האחרונה שלנו שוחחנו על השיר 'יואל מוישה סלומון', פרי כתיבתו. יהי זכרו ברוך".
ירדנה ארזי, ששרה ממגוון שיריו של טהרלב, כמו "אתה לי ארץ" שעל שמו נקרא אלבומה השלישי ו"שהשמש תעבור עליי", ספדה לו: "יורם טהרלב היה אדם מקסים וצנוע ומעל לכל כותב מופלא. בשירים שלו אפשר היה למצוא תמיד אהבה גדולה לנופים, לטבע, לאדם ולאדמה. בנשמתו הוא היה ונשאר קיבוצניק מיגור שרואה לנגד עיניו את הר הכרמל ופוסע חרש בשביליו. הוא חתום על מאות נכסי צאן ברזל במלוא מובן המילה. משירי הלהקות הצבאיות ועד לעבודה עם כל משפחת אמני ישראל. יורם כתב לי כמה שירים שמלווים אותי וילוו אותי בכל הופעה.
גם אייל גולן ספד לטהרלב: "אחד מהפזמונאים והמשוררים הגדולים שידעה מדינת ישראל. תודה על יצירות מדהימות, קלאסיקות שיישארו פה לנצח. הייתה לי את הזכות לבצע את שיריו המדהימים לאורך השנים. יהי זכרו ברוך".
3 צפייה בגלריה
יורם טהרלב
יורם טהרלב
יורם טהרלב
(צילום: צביקה טישלר)
"אני זוכרת את הפעם הראשונה שקרא.....תי את הטקסט של 'שהשמש תעבור עלי'. הלכתי אליו עם גברי מזור לחפש שירים לאלבום חדש. שלפתי את הטקסט מתוך ערימה של שירים ובלי להתכוון פשוט התחלתי לבכות. בשיר 'אתה לי ארץ' הוא כתב 'אני יודעת עוד רבה הדרך / אבל אלך בה עד יכלה כוחי'. כך הייתה האהבה הגדולה של יורם לכתיבה, לבמה, לחריזה, להומור, לשיר עברי. היום כלה כוחו ואני כמו כל חבריו ואוהביו, עצובה וכואבת ושולחת את תנחומיי לבני משפחתו. ודבר אחד נוסף וחשוב. יורם לא זכה בפרס ישראל לזמר עברי ובעיניי זו החמצה גדולה של כולנו. אני יודעת שמועמדותו הוגשה השנה לפרס ולכן ניתן להעניק את הפרס גם לאחר מותו. לא תהיה הזדמנות נוספת. מגיע לו הכבוד הזה, גם אם באיחור. יהי זכרו ברוך".
ראש ממשלת ישראל החלופי ושר החוץ, יאיר לפיד: "אינך יכול, ככה סתם ללכת. מרכין ראש על לכתו של יורם טהרלב. פסקול של מדינה שלמה הלך מאתנו יחד אתו. יהי זכרו ברוך". בנימין נתניהו, ראש הממשלה לשעבר, הוסיף כי "יצירותיו של טהרלב שזורות בסיפור הקמתה של מדינת ישראל. שירים רבים כמו 'גבעת התחמושת' ושירו של צנחן' נתנו השראה לדורות של לוחמים ותרמו לאחוות הלוחמים ולגבורת צה"ל. יורם עזב אך מנגינתו תמשיך ללוות אותנו לדורות. יהי זכרו ברוך".
יהורם גאון נפרד מטהרלב בפוסט, שבו כתב: "לפני שנים ביקשתי מטהרלב לכתוב לי שיר על אבי שעזבני לאנחות בעודי צעיר בן 19. תיארתי לו את תחושותיי ואת כאב האובדן, וכשחזרתי אליו כדי לקבל את השיר, הוא קרא לי מה כתב ואני זוכר שבכיתי לפניו בלי בושה, כי הוא היטיב לתאר את הנעשה בליבי הדואב מצער...אני קורא היום את השיר ואני בוכה עכשיו את לכתו של טהרלב, לא פחות מהרגע ההוא שבו בכיתי לפניו".