מסכן רזי ברקאי. הלכה המדינה לאיש הזה שהפיץ תעמולה שמאלנית במשך 28 שנה של שידור ברדיו הציבורי ופרש במסע פרידה מפואר מודאג מהתהליכים שקורים בחברה הישראלית ובתחנה בה הוא משדר.
2 צפייה בגלריה
יעקב ברדוגו
יעקב ברדוגו
יעקב ברדוגו
(צילום: מאיר אוחיון)
אפשר להבין את ברקאי, במשך עשרות שנים שירתו בגל"צ וגלגל"צ רק לבנים פריווילגים מיוחסים שהאדירו שלטון מסוים והפיצו דעה אחידה תוך בוז לכל מה שמצטייר כאחר מהם. הדיבורים על קבלת האחר נגמרו בקבלה לגוף הצה"לי היחידי שבו עד רק לאחרונה שירתו בו רק בנים של שגדלו בתל אביב. מגישים וכתבים שבמשך שנים משפילים את הימין, המזרחיים, הפריפרייה בסיקור מוטה ומתנשא, אבל מתהדרים במסרים ליברליים ודאגה לחופש הביטוי והאחר בשיח מכבד עד שזה מגיע אליהם הביתה ואז לא עלינו הכול אבוד כאן.
כמה חוסר מודעות של אנשים שמתיימרים לשקף את המציאות.
ואז הגיע יעקב ברדוגו. איש ימין מסורתי מלוד שלא מתנצל או מנסה למצוא חן, ובמופע רדיופוני הצליח להפוך לתוכנית הכי מאוזנת ומדוברת ברדיו בכלל. פתאום היו דעות אחרות, מסרים שונים, והקהל? אחרי שגל"צ קרסה בכל אחת מרצועות השידור שלה לטובת הרדיו האזורי, הציבור ידע לחזור אליה מדי יום רק בחמש בערב, שם הוא סופסוף קיבל הזדמנות לשמוע דעה אחרת בתחנה הצבאית שממומנת מכספי ציבור. ורק חזר? כמעט חצי מיליון מאזינים מדי תוכנית. המאוזנת והמואזנת ביותר בגלי צה"ל. אחת המואזנות ברדיו הישראלי בכלל.
וכעת, תוך הפרה בוטה של כל כללי מנהל תקין בהוראה שיש לבדוק את תקפותה בכלל, החליטה גלית אלטשטיין, מי שמכהנת ללא מכרז כממלאת מקום בלבד ולא בטוח שעם הסמכות החוקית והמשפטית, להודיע לברדוגו כי הוא יורד משידור מהתוכנית המרכזית והמואזנת ביותר שלו.
ראשית, אנחנו בימי משפט ביבי עם מונח סיקור חיובי שצץ לעולם ולכן נדרשות להישאל השאלות: האם אלטשטיין פעלה לפי חוק וסמכות? האם היא פעלה לפי הנחיות שקיבלה משר הביטחון גנץ, אותו תקף ברדוגו רבות תמורת המינוי? האם הדרישה הזו להוריד את התוכנית הכי פופולרית בתחנה הגיעה מהמערכת הפוליטית והאם מינוי הקבע שלה כרוך בזה? איפה השקיפות בתהליך והאם הוא אושר על ידי היועץ המשפטי של התחנה? במידה שלא, משטרת ישראל צריכה עוד הערב להגיע למשרדי גלי צה"ל. על אתי כרייף, שחייה נהרסו, אמרו מין תמורת מינוי. אז מה זה אלטשטיין? מינוי תמורת הדחה? בעולם מתוקן ובמדינת חוק, כל הליך הפיטורים הזה צריך להיעצר עד שתסתיים בדיקה מעמיקה של העניין.
2 צפייה בגלריה
גלי צה"ל
גלי צה"ל
אולי פשוט צריך לסגור את גל"צ וזהו
הרי אין שום היגיון של אף מנהל בהורדת התוכנית הכי פופולרית של התחנה. למעשה, בעולם מתוקן גל"צ הייתה צריכה לנצל את אהדת המאזינים לברדוגו ולשבץ אותו בתור היותו הפרשן הפוליטי שלה לאורך רצועות השידור השונות. אבל רזי, האיש שבתוכנית שלו שודרו התכנים שנפרצו מהטלפון הנייד ללא אישור ותוך עבירה על החוק, הוא המגדלור המוסרי של גל"צ וחייבים להחזיר את השפיות למדינה, ומה יותר שפוי מלחזור לימי סתימת פיות של תקשורת שיודעת רק דעה אחת ואין בה מקום לכל מי שמעז לחשוב אחרת.
בימים אלו של ממשלת בנט-לפיד מסוכן להיות איש שמזוהה עם הימין בישראל כתוצאה של מסע טיהורים תוך רמיסה של זכויות האזרח והחוק. זה לא ריפוי וזו לא אחדות, אלא טורקיה של ארדואן שהטיבו להשוות את ביבי אליו והיום עושים את מה שהוא לעולם לא העז ואפילו העלה במחשבותיו.
התוכנית היחידה שהאזנתי אליה בגל"צ הייתה של ברדוגו. יותר לא מאזין להם. שיתוף פעולה עם ההדחה של ברדוגו והמשך האזנה לגל"צ זה לתת יד לפגיעה בדמוקרטיה ובחופש הביטוי. ולצערי, אנחנו בתקופה חשוכה כזו. ראשי מפלגות הימין הודיעו כעת על חרם נגד תחנת הבית של חיילי צה"ל. זהו דבר שמעולם לא נעשה בכל שנות קיום התחנה וכעת, כשכבר הפכה לשחקן פוליטי בעצמה, אולי נכון לעשות את מה שגנץ ביקש מלכתחילה - לסגור את התחנה שאיבדה היום את אמון חלק גדול מהציבור במדינת ישראל.