"מחברות שחורות - ויויאן", החלק הראשון בפרויקט התיעודי של שלומי אלקבץ על חייה של אחותו המנוחה רונית, נבחר לסרט הישראלי הטוב ביותר של 2021 לפי פורום מבקרי הקולנוע בישראל. זוהי הפעם הראשונה שסרט דוקומנטרי זוכה בתואר, ובנוסף הוא קיבל את פרס התסריט.
בהודעת הזכייה נכתב: "אלקבץ זיקק שנים של חומרי וידאו וקטעים מיומניה הכתובים של אחותו למכתב אהבה לאחת מענקיות המסך של הקולנוע הישראלי. במקביל, זוהי יצירה חכמה המספקת הצצה לנפש האמן וההתמודדות שלו מול היצירה, מול המשפחה ומול עצמו".
לאחר מכן הצביעו חברי הפורום בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר והעניקו את הפרס לסרט "איך אומרות שתיקה" של שיר נוימן. הסרט, שהוקרן בפסטיבל "דוקאביב" ושודר בהמשך בערוץ yes דוקו, משלב את סיפורן של שלוש נשים - בהן הבמאית - לכדי יצירה אחת.
2 צפייה בגלריה
מתוך 'מחברות שחורות'
מתוך 'מחברות שחורות'
מתוך 'מחברות שחורות'
(צילום: מתוך 'מחברות שחורות')
הבמאית הטובה ביותר היא הדס בן ארויה על סרטה החדש "מישהו יאהב מישהו", כשהשחקנית הראשית בו, אלישבע וייל, קיבלה את פרס תגלית השנה. שחקן ושחקנית השנה הם אבשלום פולק ונור פיבק על תפקידיהם ב"הברך" של נדב לפיד.
"כוחו של הכלב", סרטה של ג'יין קמפיון, זכה בפרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה השנה ומסתמן כמתחרה מוביל לפרס האוסקר. הפורום העניק לו ברוב קולות את פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר וכתב: "יצירה חכמה, פיוטית, מפתיעה עם הופעות מצוינות של צוות השחקנים הראשי. הבמאית יוצרת בסרטה החדש והמרשים דיוקן של אדם בהדחקה ובמנוסה מעצמו, שכניסתם של אנשים חדשים לחייו מאלצת אותו להתמודד עם עברו".
הזוכים נבחרו מתוך כלל הסרטים שהוקרנו בישראל בהקרנות מסחריות בין ינואר לדצמבר 2021. הסרטים התיעודיים נבחרו מתוך כלל הסרטים שהוקרנו בישראל במסגרת פסטיבלים או הקרנות מסחריות או ששודרו במסגרת טלוויזיונית. פורום מבקרי הקולנוע הוא תא בתוך ארגון העיתונאים וחובק מבקרות ומבקרי קולנוע משלל סוגי המדיה (הכתובה, המשודרת והאלקטרונית).
2 צפייה בגלריה
מתוך "כוחו של הכלב"
מתוך "כוחו של הכלב"
מתוך "כוחו של הכלב"

רשימת הזוכים המלאה:

הסרט הישראלי: "מחברות שחורות – ויויאן", שלומי אלקבץ הסרט התיעודי הישראלי: "איך אומרת שתיקה", שיר נוימן במאית: הדס בן ארויה, "מישהו יאהב מישהו" תסריט: שלומי אלקבץ וז'ואל אלכסיס, "מחברות שחורות – ויויאן" שחקן: אבשלום פולק, "הברך" שחקנית: נור פיבק, "הברך" התגלית: אלישבע וייל, "מישהו יאהב מישהו" ההישג האמנותי: דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט על יצירת הציורים עבור הסרט "אגדת חורבן" הסרט הבינלאומי: "כוחו של הכלב", ג'יין קמפיון