כדי להאזין לאלבום החדש של טיילור סוויפט, The Life of a Showgirl שיצא שלשום (שישי), צריך לדעת מה קורה לה בחיים. המוזיקה של סוויפט והחיים האישיים שלה תמיד היו שלובים זה בזה, והפעם במודל 2025 סוויפט היא אישה שקיבלה כל מה שהיא רוצה - ואז עוד קצת.
3 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
(צילום: מרט אלאס ומרקוס פיגוט)
אחרי שנים של טיפוס עיקש לפסגת הפופ העולמי, היא סוף-סוף שם ואף אחד לא יכול לערער על זה. בשנה שעברה היא סיימה את סיבוב ההופעות המצליח שלה The Eras Tour, שארך יותר משנתיים ושבר שיאי מכירות ושיאים של קהל. בנוסף, היא הצליחה לקנות בחזרה את זכויות המאסטר על ששת אלבומיה הראשונים בתום שנים של מאבק עיקש והצהרות שמדובר בדבר שהכי חשוב לה.
אם זה לא מספיק, במהלך סיבוב ההופעות שלה היא הכירה את בן הזוג שלה טראוויס קלסי, שחקן קבוצת הפוטבול קנזס סיטי צ'יפס. אחרי שנים של מערכות יחסים רומנטיות מתוקות-מרירות סוויפט קיבלה את מה שהיא תמיד חלמה עליו בשירים - סוף טוב לסיפור שלה. השניים נראים בצילומי הפפראצי כמו זוג מאגדות דיסני, מחויכים ומאוהבים בכל מסעדה, מסיבה, טיול או משחק פוטבול, והסיפור שלהם ממשיך להתמזג עם המוזיקה של הזמרת - מיד לאחר שהיא התארחה בפרק בפודקאסט המצליח של קלסי ואחיו New Heights, שם הכריזה על האלבום, הוא הציע לה נישואין.
3 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
החיים בפסגה. טיילור סוויפט
(צילום: מרט אלאס ומרקוס פיגוט)
אז איך נשמעת טיילור סוויפט כשהיא מאושרת עד הגג? בשורה התחתונה, לא משהו. סוויפט הכריזה שמדובר באלבום שמתאר בדיוק את מה שהיא רצתה להעביר מבחינה אמנותית. אלא שהכתיבה של סוויפט, שבדרך כלל ידועה בשילוב מילים מתוחכמות, חדות ושנונות, נשארת באלבום הזה לא מלוטשת. נכון, גם באלבום הזה יש שירים במשלב לשוני גבוה שמאפיין אותה, ולצידם הרבה דימויים מורכבים, אבל יש גם שיר שלם בשם Wood, שבו היא מרמזת לאיבר המין של קלסי וכותבת "האהבה שלו הייתה המפתח שפותח את הירכיים שלי". זו לא הכתיבה שמאפיינת את סוויפט, ובפרט לא באלבומיה האחרונים שהיו מיוסרים, מורכבים ומלאי רגש.
עוד אלמנט שהפך את חווית ההאזנה לאלבום למפתיעה (לא בהכרח במובן החיובי של המילה), הוא הפער בין הדרך שבה סוויפט קידמה את האלבום לבין מה ששומעים בו. כבר משם האלבום הקהל נזרק לדימויים של קברט, נצנצים וחשיפה של מה שקורה באחורי הקלעים כשהמוזיקה נפסקת. כך גם סוויפט קידמה את האלבום, ופרסמה ברשתות החברתיות עוד ועוד תמונות שלה בלבוש גרנדיוזי מלא בנוצות. את האלבום היא הפיקה בעצמה יחד עם מכונת הפופ השבדית מקס מרטין, שאחראי על אינספור להיטי פופ על מ-25 השנים האחרונות - מבריטני ואריאנה גרנדה, דרך קייטי פרי ודה וויקנד - כך שהמעריצים ציפו להמנוני פופ אדירים שיחרכו את המצעדים ויהפכו ללהיטים גלובליים עצומים.
כשסוויפט שיתפה פעולה עם מרטין בעבר, נולדו להיטי ענק כמו Style ו-Bad Blood, אבל הפעם הסאונד נשמע לגמרי אחר. ההפקות נשמעות קטנות, רחוקות מהזוהר שסוויפט מכרה למעריצים בחודשים האחרונים. מבחינה מוזיקלית, גם התוכן של השירים לא מחדש, ומזכיר יותר מדי דברים ששמענו בעבר - גם מסוויפט וגם מאמנים אחרים. בטיקטוק כבר מתרבים הסרטונים שמצביעים על הדמיון בין השירים באלבום החדש לשירים אחרים מוכרים - CANCELLED! נשמע כמו שיר של הזמרת לורד, Wood דומה בהפקה שלו לשיר I Want You Back של הג׳קסון פייב והדוגמאות רק נערמות.
3 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
חלק מהכיף זה הניתוח של המילים. טיילור סוויפט
(צילום: מרט אלאס ומרקוס פיגוט)
עם זאת, יש באלבום גם כמה פנינים שמדגישות את האיכויות שהפכו את סוויפט לכוכבת העל שהיא. השיר הראשון באלבום שנקרא The Fate of Ophelia (וגם יצא כסינגל) משלב את היכולת של סוויפט לטוות יחד פופ ותרבות גבוהה. אופליה בשיר היא רפרנס לדמות מהמחזה השייקספירי "המלט", ובקליפ לשיר היא גם משחזרת את הציור הידוע של ג'ון אוורט מיילי מ-1851. דרך הדמות הזאת, שמשתגעת ומתה מטביעה במחזה, סוויפט מדגישה כמה אהבתו של קלסי הצילה אותה מגורל דומה. זה שיר שאי-אפשר שלא להידבק אליו וככל הנראה יככב בקרוב במצעדי הסטרימינג והרדיו. גם השיר CANCELLED!, שעוסק לכאורה בחברה הטובה של סוויפט בלייק לייבלי (שנתבעה השנה על ידי ג׳סטין בלדוני, אחרי שתבעה אותו על הטרדה מינית), מזכיר את היכולת של סוויפט לשלוף ציפורניים מוזיקליות ולייצר שירי פופ אפלים וארסיים.
הרבה מהעיסוק באלבום מעבר לים הוא ניסיון לנתח את המילים בשירים ולהבין למי סוויפט מתכוונת ואילו אירועים הניעו אותה לכתוב מה שכתבה. כמו למשל השיר Actually romantic שככל הנראה מכוון לצ'רלי xcx כחלק מחברות-שהפכה-ליריבות בין השתיים, וזכה לניתוחים והשוואות לשיר אחר של צ'רלי שלכאורה נכתב על סוויפט.
האובססיביות הזאת למושאי השיר היא חלק מהכיף במוזיקה של סוויפט, והיכולת של מעריצים לחבר בין המוזיקה לדמות האדירו אותה לכדי האלילה שהיא. אבל כשמנתקים את זה מחווית ההאזנה, ומקשיבים לאלבום כמוזיקת פופ, בסך הכול נשארת תחושה שזה אלבום פופ נחמד ונעים להאזנה. הרבה אמנים מביעים חשש שאם יהיה להם טוב היצירה שלהם תפגע, כאילו יש קשר ישיר בין סבל נפשי לאמנות טובה. תמיד האמנתי שזה לא נכון, שאפשר לכתוב שירי אהבה יפהפיים ומתוך חיים נפלאים ליצר אמנות משמעותית. במקרה של האלבום הזה ייתכן שסוויפט לא חידדה את העט שלה עד הסוף, וש"חייה של נערת שעשועים" הם פשוט שירים קצת פחות טובים מאלבומיה הקודמים.