תיאטרון גשר הציג היום (ג') את הרפרטואר החדש שלו שיעלה בשנה הקרובה, כשהוא מבקש לשלב בין קלאסיקות תיאטרוניות לבין יצירות חדשות. הרפרטואר החדש מוצג לאחר שנה בה נפרד התיאטרון ממייסדו ומנהלו האמנותי, יבגני אריה.
4 צפייה בגלריה
לנה קריינדלין מביטה בתמונה של יבגני אריה ז"ל
לנה קריינדלין מביטה בתמונה של יבגני אריה ז"ל
לנה קריינדלין מביטה בתמונה של יבגני אריה ז"ל באירוע לזכרו
(צילום: מוטי קמחי)
אחרי שספרים שונים שלו עובדו לבמה, השנה יעלה בתיאטרון גשר מחזה ראשון שכתב מאיר שלו, "אצלנו במערה". מדובר בסאטירה תנכ"ית מקורית, אותה יביים עמית אפשטיין, שבעלילתה מתעוררים שלושת האבות ושלוש האימהות שנקברו במערת המכפלה. אלו מתחשבנים זה עם זה על הורות וזוגיות, עקדה וברית מילה, אמונה ותולדות, בלי לדעת מה קורה מעליהם בהווה, עד שהם נתקלים במציאות. "הרעיון לכתוב מחזה נולד באשמת רועי חן (מחזאי הבית של התיאטרון, י"ב), שאנחנו בקשר רציף ואוהב כבר לא מעט שנים", אמר שלו במסיבת העיתונאים שהתקיימה היום. "כשכתבתי את הרומן האחרון שלי, 'אל תספר לאחיך', רועי אמר לי, 'זה ספר מלא דיאלוגים, אז למה לא תכתוב מחזה?' היה לי כבר רעיון למחזה שבו יעקב מתעורר מתרדמה של אלפי שנים ומתוך געגועים עזים לרחל הוא זועק את שמה ומעיר את כל המתים. הם מנסים להניע אותו לא לצאת ממערת המכפלה ולחפש את רחל, ומצד שני יש להם הזדמנות לפתור את כל הקונפליקטים בספר בראשית. זו הרפתקה מעניינת לכתוב מחזה ומסקרן אותי לדעת מה תהיה התוצאה".
4 צפייה בגלריה
מאיר שלו
מאיר שלו
עם מחזה ראשון פרי עטו. מאיר שלו
(צילום: טל שחר)
חנן שניר, שזכור כבמאי של "אישה בורחת מבשורה" של דויד גרוסמן, יביים עיבוד לרומן "אתי החיים משחק הרבה" שכתב הסופר המוערך. מדובר בשיתוף פעולה בין גשר והתיאטרון הלאומי הבימה. זהו סיפורן של שלוש נשים חזקות, וֶרה בת ה-90, בתה נינה, ונכדתה גילי. פרשה מרה ומושתקת מרעילה את חייהן במשך עשרות שנים, עד שאין להן ברירה, והן יוצאות למסע אל אי העונשין גוֹלי אוֹטוֹק, הנמצא מול חופי קרואטיה. במקום הזה, לפני עשרות שנים, הייתה ורה כלואה ומעונה בעבודות פרך. זהו סיפור על פצע שעובר מדור לדור, ועל כוחו הנורא של סוד, ועל אהבה שאינה דועכת גם שנים רבות לאחר שהאהוב כבר איננו בחיים. בכורת המחזה תתקיים במסגרת פסטיבל ישראל הבא (באוגוסט 2023).
הרפרטואר של העונה הקרובה גשר יוקדש לזכרו של יבגני אריה, מנהלו ומייסדו של התיאטרון. "עצוב לנו בלי יבגני אריה", אמרה לנה קריינדלין, מנ"כלית התיאטרון. "לא התרגלנו ולא נתרגל לחיות בלעדיו. ההשראה שלו עדיין איתנו, ואני מקווה שהוא יהיה מרוצה ולא יקלל אותנו מלמעלה כשיראה את ההצגות". קריינדלין הדגישה גם את הצורך להתייחס לפליטי המלחמה בין רוסיה ואוקראינה כתיאטרון שהחל מקבוצת אמנים צעירים, שעלו ממוסקבה. "זאת תקופה לא פשוטה", אמרה. "לפני חצי שנה החלה מלחמה ששינתה את חיינו. אנחנו מקבלים כאן פליטים משתי המדינות ומנסים להוות עבורם גשר בישראל ולסייע להם לעשות כאן תיאטרון".
כחלק מזה יעלה גשר מחדש את ההצגה המיתולוגית "רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים" - ההצגה הראשונה שהועלתה בתיאטרון לפני כ-30 שנה, בבימויו של אריה. את הגרסה הנוכחית ביים עמית אפשטיין.
4 צפייה בגלריה
מתוך "רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים 7"
מתוך "רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים 7"
הרפרטואר של העונה הקרובה יוקדש לזכרו של יבגני אריה, מנהלו ומייסדו של התיאטרון. מתוך "רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים"
(צילום: באדיבות תיאטרון גשר, Sergey Demyanchuk)
אחת ההפקות המסקרנות ביותר תהיה "אנה קרנינה"- קלסיקה על פי לב טולסטוי, בבימויו של רימאס טומינאס ובכיכובה של אפרת בן-צור. טומינאס כיהן מאז 2007 כמנהל האמנותי של תיאטרון וכטגנוב, שהפך בימיו לתיאטרון המצליח ביותר במוסקבה, אבל השנה, בעקבות התבטאויותיו כנגד פלישת רוסיה לאוקראינה, פוטר ונאלץ לעזוב את המדינה. "אנה קרנינה היא מתנה גדולה עבורי לתחילת השנה – גם המחזה הנהדר וגם הזכות לעבוד עם במאי מעניין ומרתק שיצא לי לראות כמה עבודות שלו", אמרה בן-צור.
רועי חן עיבד את "אל תסתכל לאחור" - עיבוד ל"אורידיקה" מאת ז'אן אנוי, בבימויו של אלכסנדר ברגמן. ההצגה היא עיבוד מודרני למיתוס יווני עתיק על אורפיאוס, שירד אל השאול כדי להציל את אורידיקה אהובתו, אבל ברגע האחרון הסתכל לאחור ואיבד אותה לעד. בעיבוד המודרני אורפיאוס הוא מוזיקאי רחוב המקבץ נדבות עם אביו בתחנת הרכבת. אורידיקה היא שחקנית שמחכה לרכבת, בדרך לעוד הצגה. בין השניים מתלקחת אהבה עזה כמוות וקנאה קשה כשאול. ההצגה תעלה בשפה הרוסית בהשתתפות שחקני גשר הוותיקים לצד שחקנים חדשים שהגיעו לארץ בעקבות המלחמה ברוסיה. בהמשך תועלה ההצגה בגרסה עברית.
עוד חלק משיתוף הפעולה עם העלייה מרוסיה יהיה "הקברט השלישי" - מופע מוזיקלי בהשראת שירים מתקופת מלחמת העולם השנייה בשפות שונות - אוקראינית, רוסית, פולנית, גרמנית, יידיש ועברית. המופע יעלה בהאנגר גשר לקראת יום השואה הבינלאומי, בבימוי דריה שמינה.
עוד כתבות בנושא תיאטרון:
העונה יעלה על במת גשר גם עיבוד ל"חומות של תקווה", רב המכר מאת סטיבן קינג, בבימוי נועם שמואל. זהו סיפורו של הבנקאי אנדי דופריין שנשלח לכלא שושנק באשמת רצח כפול של אשתו ושל המאהב שלה. הוא טוען שהוא חף מפשע, אבל הוא לא האסיר הראשון שאומר את זה. הדבר היחיד שיכול להרחיק במעט את קירות התא, להנמיך במעט את חומות הכלא – זו התקווה. ישתתפו בהצגה בין השאר אורי יניב, יובל ינאי, מיקי ליאון, אלכסנדר סנדרוביץ', שלומי ברטונוב ותום אפלבאום.
הצגה נוספת המתבססת על ספר שכבר עלתה בתיאטרון כחלק מהרפרטואר החדש היא "(ר)אבולוציה", סאטירה עתידנית הבוחנת את האתגרים שמציבה בפנינו הקידמה, בהשראת ספרו של יובל נח הררי. את המחזה כתבו יעל רונן ודימטרי שאד וביים אותה אילן רונן, לשעבר המנהל האמנותי של התיאטראות החאן, הקאמרי והבימה.
4 צפייה בגלריה
מתוך "רה-אבולוציה"
מתוך "רה-אבולוציה"
מתוך "רה-אבולוציה"
(צילום: באדיבות תיאטרון גשר, ישעיה פיינברג)
השנה יועלה בגשר כחלק ממיזם "עתיד התיאטרון" של עיריית תל אביב-יפו לטיפוח מחזאים צעירים, המחזה "איפה יפו" מאת נטע ויינר, ובמהלך חג החנוכה תעלה הצגת הילדים "פו הדוב". הראשון הוא מסע זהותי-לשוני המשלב ספוקן וורד ואומנויות לחימה ומנסה לגלות את השכבות מתחת לשכבות של העיר יפו. המחזה גם נבחר לייצג את גשר ב-Face to Faith, פרויקט התיאטרון הבינלאומי של האיחוד האירופי.
סטודיו גשר, בבימויה של אילאיל סמל, יעלה את "האשמים" מאת המחזאית דון קינג, בו מתעורר העולם אחרי אסון אקלימי שהותיר הרס וחורבן, לבוקר של יום חדש בו ילדים הם השליטים החדשים. בסדרה של משפטים פומביים המהדהדים את משפטי נירנברג, השלטון החדש מעמיד לדין את הדור הקודם ותובע ממנו דין וחשבון על העולם שהורישו לילדיהם.
נעם פרנק בן ה-18, מצעירי התיאטרון ובנו של השחקן גיל פרנק, יביים את ""התנצלויות פומביות" מאת ג׳ון דונלי, בהשתתפות שחקני סטודיו גשר. המחזה מבקר בצורה סאטירית וחריפה את עולם הפוליטקלי קורקט שבו אנחנו חיים ובוחן את הגבולות בין התנצלות אמיתית למראית עין.