איזו שנה הייתה תשפ"ג. שנה של הופעות חיות מרגשות, של פריצות מוזיקליות מפתיעות ושל המון-המון שירים מכל הסוגים - מקפיצים, נוגעים ללב, מצחיקים וממכרים. ב-40 הגדולים צעדו השנה 18 שירים בביצוע נשי, ושלוש נשים הובילו את פסגת המצעד - אבל רק אחד נבחר כשיר השנה במצעד השנתי של ynet וגלגלצ בהנחייתה של דלית רצ'שטר, וזהו כמובן "יוניקורן" של נועה קירל. צפו בביצועים המיוחדים מאולפן ynet:

מקום ראשון: נועה קירל, Unicorn

נציגת ישראל לתחרות האירוויזיון לשנת 2023 אולי קטפה רק את המקום השלישי בליברפול, אבל כאן בארצנו היא לגמרי מקום ראשון. עם ביצוע פנומנל, פזמון שלא יוצא לנו מהראש חודשים אחרי שטאטאו את הקונפטי מהאולם וכוכבת אחת ענקית - שגם הוכתרה כמובן כאשת השנה - "יוניקורן" הוא ללא ספק השיר שעשה לנו את תשפ"ג.
במעמד הזכייה בתואר שיר השנה, רצ'שטר הודיעה לקירל שהשנה מדובר בסוג של היסטוריה - כשזו הפעם הראשונה מזה 19 שנה ששיר שמבוצע על ידי אישה זוכה במקום הראשון (הפעם האחרונה הייתה בתשס"ה, עם זכיית "לשם" של מירי מסיקה). "זה ממש מרגש", אמרה קירל. "אני בשוק, לא ציפיתי. זה כל כך לא מובן מאליו ומרגש, אני עוד לא מעכלת".

אשת השנה: נועה קירל

לא רק את האירוויזיון קירל כבשה השנה, כשמאחוריה גם הופעה ענקית בפארק הירקון ושתיים נוספות שיתקיימו בשבוע הבא. אם כך, ברור למה נועה קירל נבחרה להיות אשת השנה שלכם במצעד הישראלי השנתי. הפנתרה הלאומית נחשבת לכוכבת הפופ הגדולה ביותר שצמחה כאן, כשהיא מוציאה באנגר אחרי באנגר בקצב ולא נחה לרגע. עם זכייתה בתואר אשת השנה של מצעד גלגלצ בפעם הרביעית ברצף, קירל נשאלה אם היא מתרגשת. "זה מרגש מחדש כל שנה, ולא מובן מאליו", אמרה. "אני באמת עובדת מאוד מאוד קשה, אז כיף לראות שזה משתלם ושזה קורה".

פריצת השנה: עטרה אוריה

אפילו שהיא השתתפה ב"כוכב הבא", הפריצה האמיתית של עטרה אוריה הגיעה עם צאת סינגל הבכורה הבלתי נשכח שלה, "ילד מטריה", שזכה להצלחה חסרת תקדים, צבר מיליוני האזנות וריגש מדינה שלמה כשהציב על המפה החברתית את סיפורם של הילדים הדחויים. על אף שהוציאה עד כה רק שיר אחד, היא זוכה להערכה רבה כשגם שלמה ארצי אירח אותה על הבמה, ונדמה שהמאזינים לא יכולים לחכות ולגלות מה יהיה המהלך הבא של היוצרת.
8 צפייה בגלריה
עטרה אוריה ודלית רצ'שטר
עטרה אוריה ודלית רצ'שטר
עטרה אוריה ודלית רצ'שטר
(צילום: אדם כץ, גלגלצ)
מקום שני: עטרה אוריה, "ילד מטריה" לצד תואר פריצת השנה, עטרה אוריה קטפה גם את המקום השני והיוקרתי עם סינגל הבכורה שלה. "ילד מטריה", שמתאר את מציאות החרמות והבריונות בבתי הספר, אבל גם מספר סיפור יוצא דופן על חברות וראיית האחר, נסק במצעדים וברשתות החברתיות, וסימן אותה כיוצרת שיש לעקוב אחריה.
מקום שלישי: נס וסטילה, "תיק קטן" את שלושת הגדולים פתח השיר שלימד כל אדם במדינה שכל אחת סוחבת איתה תיק קטן. שירם המשותף הראשון של הצמד החדש והמרענן נס וסטילה, שאף היה מועמד מוביל לתואר פריצת השנה, סחף את המדינה באמצעות הטיקטוק אפילו לפני שיצא באופן רשמי. הוורסים העצבניים של נס, לצד ההפקה המצוינת וחסרת הפשרות של סטילה, הפכו את שיר הדריל לאחד הלהיטים החזקים ביותר שיצאו השנה ועורר ציפייה בקרב המאזינים לדבר הבא שהם יוציאו. נו, מתי זה כבר קורה?
8 צפייה בגלריה
נס וסטילה
נס וסטילה
נס וסטילה
(צילום: ניר אמיתי)
מקום רביעי: פאר טסי, "אהבה חולה" פאר טסי תפס את מקום הרביעי והמכובד עם הבלדה "אהבה חולה", הסינגל המוביל מתוך "רדיו שטח" שנחשב גם לשיר הגדול והמצליח ביותר של הזמר מאז "דרך השלום". טסי כתב והלחין יחד עם איתן דרמון ומתן דרור, שגם הפיק.
מקום חמישי: אושר כהן, "אהבה" איש השנה שלנו הכניס ארבעה שירים למצעד השנתי, אבל שירו הגדול ביותר של הזמר בן ה-24 - הגיע הכי גבוה, כשהתברג במקום החמישי. "אהבה" עם הפזמון הממכר, שהופיע במיני-אלבום השני שהוציא בשנה החולפת שנקרא בפשטות Part II, חשף שכהן הוא לא רק מכונה מוזיקלית משגעת עם קול פעמונים, יש לו עוד הרבה חלקים ששווה לגלות.
מקום שישי: סטטיק, "רונדלים" שיר המסיבות האימתני "רונדלים" הוא בהחלט מהלהיטים הבולטים שלא היה אפשר לפספס. בשביל ליצור את השיר המוצלח הזה סטטיק חבר לרון ביטון, ג'ורדי ואיתי שמעוני, דור גל, ג'ורדי וטריאנגל - שגם הפיקו את שיר ההיפ-הופ שנסק בטיקטוק והרעיד את המדינה.
8 צפייה בגלריה
סטטיק
סטטיק
סטטיק
(צילום: אדם כץ, גלגלצ)
מקום שביעי: חנן בן ארי, "עטלף עיוור" "עטלף עיוור" המצמרר נחת במקום השביעי, כשאיש השנה שלנו, חנן בן ארי כתב והלחין את השיר שעוסק במשבר שחווה בחייו, ונוגע בצדדים אינטימיים ואישיים שלו. על הטקסט הכואב תומר בירן הלביש הפקה רגישה אך עוצמתית, שבאמצעותה בן ארי מצליח לחשוף עוד רבדים ביצירה שלו ומחבר את המעריצים להתמודדויות המורכבות שאיתן התמודד.
מקום שמיני: עדן חסון, דולי ופן, "לאהוב אותך כל יום" חסון תפס את המקום השמיני יחד עם שיר האהבה המרגש "לאהוב אותך כל יום", שיצא רגע לפני הקיץ. בשיר שכתב והלחין הצמד דולי ופן (שגם הפיק יחד עם יעקב למאי) חסון שר על האהבה המתפוצצת והאינסופית שלו, עם פזמון שמחמיא לצבע קולו הייחודי ועם מילות אהבה שאפשר רק לחלום עליהן.
מקום תשיעי: עדן חסון, "עד שתבואי עד אליי" לפי מילות הלהיט שלו, עדן חסון בגדול הוא איש מאמין שתופס שהכול מסתדר מלמעלה - והוא יודע על מה הוא מדבר - עם שני שירים רצופים בעשירייה הפותחת. "עד שתבואי עד אליי" הגיע רק למקום התשיעי, אולי בגלל שיצא לפני עשרה חודשים, אבל אין לנו ספק שבזכות הביצוע המיוחד של יסמין מועלם למצעד שלנו - הוא יישאר איתנו גם בשנה הבאה. חסון כתב את המילים, ויחד עם סתיו בגר שהפיק - השניים יצרו בלדה סוחפת שמולבשת על ביט מסיבות מקפיץ שמתפוצץ לגמרי בפזמון.
מקום 10: חנן בן ארי, "חוץ מכדורגל" חנן בן ארי פתח את העשירייה החגיגית של המצעד עם "חוץ מכדורגל", יצירה כנה וכואבת שבמהלך החיפוש אחר משמעות וריגוש מחברת בין דברי קהלת ("הבל הבלים הכול הבל") לבין רגע הזכייה של נבחרת ישראל הצעירה בכדורגל. ואם יש מישהו שיכול לחבר בין הקודש לחול בצורה כל כך מתוחכמת ומלודית - זה חנן בן ארי.

איש השנה: חנן בן ארי

מאז פרץ לחיינו חנן בן ארי לא מפסיק לשגר להיטים, לחשוף צדדים נוספים ביצירה ובאישיות שלו, וכמובן לקטוף פרסים ותארים. איש השנה העניק למעריצים ולמאזינים השנה את "יש כאן יותר מזה", אלבום מרגש וחשוף שבאמצעות שיריו שיתף בהתמודדויות שעבר - עם טקסטים נוגעים ללב ואמיתיים מתמיד, המפליאים לשלב בין כל העולמות ומפלסים את הדרך שלו ללב המאזינים.
לביצועים המיוחדים למצעד השנתי של ynet וגלגלצ:

איש השנה: אושר כהן

אפילו שהוא נמצא בתעשייה לא מעט שנים - כותב, מלחין, מפיק ומבצע בעצמו - נדמה שאין דבר שאושר כהן לא יכול לעשות. השנה התרחשה הפריצה המשמעותית ביותר של הזמר - שהוציא שני מיני-אלבומים הכוללים שירים רבים שהתברגו למצעדים ברדיו והפכו לפייבוריטים של המעריצים בהופעות. כישרון הכתיבה וקולו החד-פעמי הפכו את המוזיקאי בן ה-24 לאחד משלושת אנשי השנה שלכם, ואנחנו מחכים בקוצר רוח לראות כמה רחוק הוא עוד יגיע.
8 צפייה בגלריה
אושר כהן
אושר כהן
אושר כהן
(צילום: אדם כץ, גלגלצ)

מקומות 11-20

מקום 11: פאר טסי, "38" החזרה המוצלחת של פאר טסי למיינסטרים הצליח להביא אותו לפסגות המצעדים, ולסמן את אלבומו "רדיו שטח" כאחת היצירות המעניינות של השנה. "38" הוא מהשירים הבולטים באלבום שכתב והלחין טסי יחד עם איתן דרמון ושהפיק אלון פרץ, ומדובר בבלדה מרגשת, סוג של חשבון נפש שהזמר בן ה-39 (או כמילות השיר - "38 ועוד קצת") עורך עם עצמו כרפלקציה על הקריירה שלו וחייו האישיים עד לרגע זה.
מקום 12: נועה קירל, "פרובוקטיבית" אוקיי - She's Back! אחרי שהפילה את כל אירופה ברשת, אשת השנה נועה קירל חזרה עם שיר מסיבות בעברית שהגיע למקום הדוז פואה במצעד. שיר הגאווה הקצבי, שעל הביט המצוין שלו אחראי שגיא קריב ("קיוט בוי"), לא רק קליט - הוא גם מלווה בקליפ צבעוני שמרפרר ל-Wrecking Ball של מיילי סיירוס, רק שבמקום כדור הרס היא רכובה על כדור דיסקו ענקי.
מקום 13: אייל גולן, "עיר נמל" הסינגל שפותח את אלבום האולפן ה-27 במספר של אייל גולן, "2023", מביא איתו רוח קיץ חמימה אבל כזו שמהולה במי ים מלוחים. בשיר שכתבו והלחינו דביר קהלני ורותם חן, והפיק תמיר צור, גולן מבלה בעיר זרה ששוכנת לצידו של חוף, כשהאלכוהול זורם בשפע והטברנה חגיגית ושמחה, אבל הוא עוד כואב את לכתה של אהובתו.
מקום 14: שירה מרגלית, "אחותי כבר לא סובלת אותך" שירה מרגלית החזירה את ריף הגיטרות הנקמני של הפופ-רוק המתקתק מתחילת המילניום בסינגל שמיישר קו עם שמות מעבר לים, כמו אוליביה רודריגו וגייל. "אחותי כבר לא סובלת אותך" הוא שיר פרידה אבל אין צורך להוציא את הטישו, כי מרגלית כבר המשיכה הלאה - רק נותר שהאקס יתקדם. אולי אחותה כבר לא סובלת את הבחור המדובר, אבל דבר אחד בטוח - המאזינים פשוט מתים על השיר הזה.
מקום 15: סטטיק, "לירז" השיר הפותח באלבום הבכורה של סטטיק, "לירז", מבקש לספר את סיפורו מנקודת המבט של הקונפליקט התדמיתי שבו הוא שרוי, כשהוא מציב לעימות חזיתי את שני הצדדים שלו - סטטיק הציבורי ולירז האישי. באמצעות הפקה אפלה ומתוחכמת הוא חושף את הסודות שהוא מתמודד איתם - מרגעי ההצלחה הראשונים שזכה להם יחד עם בן אל תבורי, דרך הגירושים ועד לפריצה כאמן סולו.
מקום 16: יסמין מועלם, "יהיה טוב" השנה מועלם השיקה את אלבומה השני - "אין עולם", אלבום מורכב ובוגר יותר, שחושף צדדים נוספים ביצירתה של הזמרת ובאמת שלה. עם טקסטים שמדברים בגובה העיניים ונכנסים ישר ללב - שילוב של קודש וחול, אהבה ופחד, מלחמה ולק ג'ל - שוב היא מוכיחה את כשרונה יוצא הדופן. כך גם "יהיה טוב", שמועלם חתומה על מילותיו לצד מאור שושן וטהר שפי רפלד, וישי סוויסה על ההפקה המדויקת. השיר הצליח להתברג למקום ה-16 והתגלה כהמנון מחזק, שמזכיר שלמרות כל הקשיים שהחיים מביאים איתם - הפרחים ישובו לפרוח.
8 צפייה בגלריה
יסמין מועלם
יסמין מועלם
ברור שיהיה טוב. יסמין מועלם
(צילום: שי פרנקו)
מקום 17: שלומי שבן, שולד רנד ורביד פלוטניק, "כנען (12 מרגלים)" בשיר המוביל מתוך אלבומו האחרון, "בית פתוח - חלק א'", כותב השירים של השנה שלומי שבן מפיח חיים חדשים בסיפור התנ"כי ומארח שני מוזיקאים בכירים - רביד פלוטניק ושולי רנד, בחיבור יצירתי ומוזיקלי שאין שני לו. שבן חתום על הטקסט החידתי, שכיאה ליצירה שלו בשנים האחרונות טומן בחובו ביקורת פוליטית, תוך שהוא מספר כיצד שלוש הדמויות מ', י' ו-כ' עושות את הדרך הארוכה במדבר עד לארץ המובטחת.
מקום 18: אושר כהן, "ככה וככה" זו כאמור הייתה ללא ספק שנת הפריצה של אושר כהן, שכבש את לב המאזינים עם אינספור להיטים ברדיו והופעות על הבמות הגדולות ברחבי המדינה. אחרי שהוא קטף את תואר איש השנה שלנו, הוא הכניס גם את "ככה וככה" למקום ה-18 במצעד שלנו - שיר פרידה, אבל אחד מעצים במיוחד. כהן עצמו חתום גם על המילים וגם על ההפקה, ומבהיר שהוא כאן כדי להישאר.
מקום 19: אודיה, "אינטלקטוערסית" הזמרת בת ה-22 מוכנה לענות סוף-סוף לכל החברים שמעבירים ביקורת על האקס וגם למבקרים המוזיקליים בסינגל חדש ובועט, שהוא בעצם התשובה הנשית ללהיט הענק שלה שהופיע גם הוא במצעד בעשירייה הקודמת - "אינטלקטוערס", שצבר כבר עשרות מיליוני האזנות בסטרימינג. צמד המפיקים טריאנגל הטביעו את חותמם גם על ההפקה המוזיקלית של השיר הזה, עם פזמון מדבק וביט עצבני שמציב את כוכבת הפופ כראפרית אמיתית.
מקום 20: אגם בוחבוט, "קופידון" הו וואו, אגם בוחבוט פותחת את 20 הגדולים של המצעד השנתי עם "קופידון" הfאנקי והמשעשע, שהעיף למאזינים ברחבי הארץ את הסכך וגרם להם לצרוח במקלחת - ככה זה כשעל המילים חתומים שמות כמו בר אלמליח (הפשוטע, בשבילכם), ים רפאלי וגם צמד המפיקים המוביל טריאנגל. והתוצאה? שיר קיץ שעשה לנו חם.

אלבום השנה: סטטיק, "לירז"

אחרי שנים שפעל בצמד המוזיקלי המוביל לצידו של בן אל תבורי, סטטיק פרץ בקריירת סולו משלו והוציא אלבום בכורה מצופה - תולדה של עבודה מאומצת שנעשתה בווילה ייעודית ובעזרתם של כותבים, מוזיקאים ומפיקים רבים. התוצאה היא "לירז" - אלבום שופע להיטים בהם שיר הנושא, "רונדלים", "בלנסיאגה", "הפשע המושלם" עם עדן בן זקן ו"טרנטולה" עם אגם בוחבוט. לאורכו של האלבום סטטיק הזכיר שהוא פצצה של כריזמה גם כשהוא הכוכב שבמרכז, ושהוא יודע ללהטט היטב בין היפ-הופ לפופ, ולייצר באנגרים בקצב.

מקומות 21-30

את העשירייה השנייה במקום ה-21 סוגרת אודיה עם הלהיט הענק "אינטלקטוערס" שהפיקו עבורה הצמד טריאנגל ובמקום ה-22 נמצא שיר האהבה של יסמין מועלם ומרגי "צונאמי". במקום ה-23 נמצא אח נוסף במשפחה המוזיקלית החדשה של עולם הפופ - גל אדם, בשיתוף הפעולה הקצבי שלו עם נורוז, "משוגעת". אחריהם במקום ה-24 הפציע פאר טסי עם גרסת הלייב לשירו "אחרי הנצח". אחריו אושר כהן, איש השנה שלנו, מתברג למקום ה-25 עם "חמישי שישי", כשבמקום ה-26 נמצא זוכה "הכוכב הבא" אליאב זוהר עם סינגל הבכורה שלו, "מיכל". אחריהם נמצאים אודיה ורואי אדם עם הסינגל המשותף שלהם "האמת" במקום ה-27.
אנה זק במקום ה-28 עם "אולסטאר וגופיות" הקצבי שהוציאה יחד עם איתי גלו, ובמקום ה-29 אבי אבורומי עם השיר "ספרי להם הכל". אשת השנה קירל השתחלה גם למקום ה-30 במצעד אך היא עשתה את זה דווקא עם "גושפנקא" של הראפר איזי, שבו היא מתארחת.
8 צפייה בגלריה
נועה קירל ודלית רצ'סטר
נועה קירל ודלית רצ'סטר
אשת השנה - נועה קירל
(צילום: קובי קואנקס)

הופעת השנה: רביד פלוטניק וטונה

90 אלף איש הגיעו לחזות בפלא שהוא רביד פלוטניק וטונה, כשהם הרעידו את הלייב פארק בראשון לציון עם שש הופעות ברצף שעשו היסטוריה (והיסטריה) בתרבות הישראלית. ענקי ההיפ-הופ הישראלי הוכיחו שכמו שהקהל אוהב אותם - הם נאמנים בחזרה לקהל שמלווה אותם עוד מהרגעים הראשונים שלהם בסצנה, מחבק את השירים שלהם ברדיו ומוכן ללכת אחריהם לכל מקום שיגידו לו (ומי שהיה שם יודע שעצם ההגעה והיציאה מהמקום היא הקרבה). רצף ההופעות המשותף הצליח להוציא מהשניים צד מרגש וקצת אחר, כשביצעו משיריהם זה של זה ולא השאירו רגע אחד מיותר במופע שייזכר לדורות.

מקומות 40-31

במקום ה-31 - נועה קירל עם "דז'ה וו" הממכר. נועם בתן מפציע במקום ה-32 עם "בובה", כשבמקום ה-33 נמצאים שילוב מוזיקלי שלא ידענו שאנחנו צריכים - אגם בוחבוט וסטטיק עם "טרנטולה". במקום ה-34 דואט נוסף - אבי אבורומי ומור עם "אין אותנו יותר".
עומר אדם ודויד ברוזה התברגו למקום ה-35 במצעד עם החידוש לשירו של השני, "סיגליות", כשעל העיבוד בעברית למילים של ססיליה חתום כמובן יהונתן גפן המנוח, ובמקום ה-36 דואט נוסף; אודיה ואושר כהן, המוכשרים והצעירים שלשניהם הייתה שנה מדהימה, עם "אני פה".
במקום ה-37 נמצא "פנתרה", התשובה המוזיקלית של אייל גולן ללהיט הענק של נועה קירל שיצא בשנה שעברה. פאר טסי שכבש השנה את לב המאזינים ברדיו ובהופעות ברחבי הארץ תופס בסערה את המקום ה-38 עם הבלדה "לאט לאט לאט" מאלבומו "רדיו שטח", כשבמקום ה-39 נכנס הדואט המפתיע של טונה ונינט, "ככה זה", שמשלב נגיעות רוק, היפ-הופ וים תיכון ושיצא באלבומה האחרון של הזמרת "קמתי לרקוד".
8 צפייה בגלריה
שלומי שבן
שלומי שבן
כותב השירים של השנה - שלומי שבן
(צילום: אדם כץ, גלגלצ)
חנן בן ארי פתח את המצעד במקום ה-40 עם "אלא בי", מהסינגלים המובילים של המוזיקאי שיצא בדצמבר האחרון, כחצי שנה לפני אלבומו האחרון "יש כאן יותר מזה". בן ארי כתב והלחין את להיט הדאנס שעוסק בתשובה שנמצאת אך ורק בתוך כל אחד מאיתנו.
שתי קטגוריות נוספות נבחרו על ידי עשרות עיתונאי מוזיקה, מבקרים ואנשי רדיו מובילים בישראל והן כותב השנה, שהוענק לשלומי שבן, ומפיקי המוזיקה של השנה - טריאנגל (עידו נצר ועמית מרדכי), בזמן המשדר המקדים בהנחייתה של אחינעם בר.

כותב השירים של השנה: שלומי שבן

תשע שנים שלמות חלפו מאז אלבומו הקודם והמוערך של שלומי שבן, "תרגיל בהתעוררות", אבל כשזה סוף סוף קרה - המוזיקאי המוכשר לא השאיר אף אחד אדיש. "בית פתוח - חלק א'" הוא אלבום חושפני מתמיד שהוכיח שמלבד היותו פסנתרן מחונן, שבן הוא כותב מילים מושחז שמצליח לשלב כתבי קודש, התמודדויות אינטימיות ופוליטיקה בצורה משובחת וטבעית. ההשפעה המאיר אריאלית ניכרת ב"כנען (12 מרגלים)", ואפילו חיי המשפחה מבליחים בין השירים עם "נורי" סוחט הדמעות, וכל שנותר לקוות הוא שנשמע עוד מהיוצר המוערך - ואם אפשר שחלק ב' יגיע בהקדם.

המפיקים המוזיקליים של השנה: טריאנגל

יש משהו בהפקה של הצמד טריאנגל, עידו נצר ועמית מרדכי, שלוקח את הפופ המקומי בארץ צעד אחד קדימה ושם אותו בקו אחד עם אווירת המועדונים הבינלאומית. ככה זה כשכל שיר הופך ללהיט, הסאונד מתואם באופן מדויק לכל אמן שהם עובדים איתו - מ"רונדלים" של סטטיק, דרך "קופידון" של אגם בוחבוט ועד "אינטלקטוערס" של אודיה, אין מסיבה בלי השירים שלהם והם מטביעים את החותם המוזיקלי שלהם במיינסטרים הישראלי באופן מובהק מתמיד.
במהלך המצעד השנתי הוכרזו גם שלושה מהמדרגים במצעד שזכו ברמקולים חכמים של SONOS מתנת BUG: במקום השלישי: בני שוורץ במקום השני: איתן כהן במקום הראשון: אריק קיסנר
פורסם לראשונה: 12:04, 14.09.23