השחקן האמריקאי ריצ'רד ראונדטרי, שמוכר בעיקר מתפקידו פורץ הדרך בסרטי "שאפט", הלך לעולמו אתמול (ג') בגיל 81 בביתו בלוס אנג'לס כשהוא מוקף במשפחתו.
2 צפייה בגלריה
ריצ'רד ראונדטרי
ריצ'רד ראונדטרי
ריצ'רד ראונדטרי
(צילום: רויטרס Mario Anzuoni/File Photo)
ראונדטרי נפטר לאחר מאבק קצר בסרטן הלבלב, זאת לאחר שב-1993 אובחן עם סרטן השד. מי שאישר את הידיעה על מותו היה מנהלו האישי, פטריק מקמין, והסוכנות שייצגה אותו. "אנו מתאבלים על אובדנו של ידידנו והלקוח שלנו ריצ'רד ראונדטרי", נמסר בהצהרה מטעמם, "הקריירה פורצת הדרך שלו שינתה את פני הבידור ברחבי העולם והמורשת שלו תורגש גם בדורות הבאים. ליבנו עם משפחתו ויקיריו בתקופה קשה זו".
"ריצ'רד ראונדטרי, האבטיפוס, האיש שעשה את זה הכי טוב אי פעם! שאפט, כפי שאנו מכירים אותו, תמיד יהיה היצירה שלו!", ספד לו סמואל ל. ג'קסון, שכיכב לצידו בסרטי "שאפט" המאוחרים. "פטירתו מותירה חור עמוק לא רק בליבי אני מניח, אלא גם ברבים משלכם".
הקריירה של ראונדטרי התפרשה על פני חמישה עשורים, וכללה כמובן את תפקיד ה-Blaxploitation (כינוי נפוץ לקולנוע האמריקני השחור מתחילת שנות ה-70) הפופולרי ביותר שלו, תפקיד במיני-סדרה המוערכת "שורשים" משנות ה-70, ואף תפקיד קבוע בקאסט העונה השנייה של הסדרה Cherish the Day המשודרת בערוץ OWN מבית אופרה ווינפרי, שבה כיכב בשנה שעברה.
2 צפייה בגלריה
ריצר'ד ראונדטרי מתוך "שאפט"
ריצר'ד ראונדטרי מתוך "שאפט"
ריצר'ד ראונדטרי מתוך "שאפט"
(צילום מסך)
השחקן נולד ב-9 ביולי 1942 בניו יורק. אביו, ג'ון, עבד כמפנה אשפה ובקייטרינג, ואימו, קתרין, הייתה משרתת ואחות. בתיכון הוא שיחק בקבוצת הפוטבול ולאחר שסיים את לימודיו ב-1961, ראונדטרי למד באוניברסיטת דרום אילינוי וקיבל מלגת פוטבול, אך עזב ב-1963 כדי לפתח קריירת דוגמנות. את קריירת המשחק שלו החל לקדם ב-1967, לאחר ששמע בעצתו של ביל קוסבי ועבר לניו יורק כדי לחדד את כישורי המשחק שלו. הוא הצטרף לחברת התיאטרון Negro Ensemble Company.
הוא ידוע כאמור בעיקר בזכות גילומו של הבלש ג'ון שאפט בפרנצ'ייז "שאפט", שהושק בסרט אקשן משנת 1971 ולאחר מכן קיבל גם שני סרטי המשך: Shaft's Big Score! (1972) ו-Shaft in Africa (1973), וכן סדרת הטלוויזיה בשנת 1973 שלא האריכה ימים. על הופעתו בסרט המקורי, ראונדטרי היה מועמד לפרס גלובוס הזהב וזכה להכרה כגיבור הפעולה השחור הראשון. חשוב מכך, הסרטים הפכו את דמותו של שאפט לגיבור תרבות - סמל לכוח השחור על המסך, בקופות וגם מעבר. גם האקדמיה לקולנוע לא התעלמה מהתופעה, והנעימה Theme from Shaft מאת אייזק הייז זכתה באוסקר באותה שנה לשיר הטוב ביותר שנכתב לסרט. עשרות שנים אחר כך, השחקן שב לתפקיד האיקוני בסרט "שאפט" של ג'ון סינגלטון משנת 2000 בכיכובו של סמואל ל. ג'קסון ובסרט ההמשך שלו בבימוי טים סטורי משנת 2019.
לראונדטרי ולדמותו הייתה השפעה עמוקה על יוצרי סרטים, בהם קוונטין טרנטינו שאהבתו לז'אנר ה-Blaxploitation ניכרת ביצירתו. ברונהילד פון שאפט, דמותו של קרי וושינגטון ב"ג'אנגו ללא מעצורים" מ-2012, לא רק נושאת את אותו שם כמו הגיבור של ראונדטרי, אלא גם נכתבה על ידי טרנטינו כמעין "אב קדמון" של ג'ון שאפט.
ראונדטרי השתתף גם בסרטים רבים נוספים, בהם Inchon מ-1981, שבו שיחק לצד לורנס אוליבייה ובן גזארה, City Heat מ-1984 לצידם של קלינט איסטווד וברט ריינולדס, ובשנים המאוחרות יותר גם בקומדיה "מה גברים רוצים" ובקומדיה Moving On מהשנה שעברה בכיכובה של ג'יין פונדה.
הקריירה העשירה שלו כללה גם תפקידי טלוויזיה רבים, העיקרי שבהם היה תפקידו של העבד סם בנט במיני-סדרה עטורת השבחים "שורשים" משנת 1977. היו לו תפקידים בסדרות נוספות, בהן "יומנה של אם חד הורית", "עקרות בית נואשות" ו"להיות מרי ג'יין".
ראונדטרי היה נשוי למרי ג'יין גרנט בשנים 1963 עד 1973 ולקארן מישל סיירניה מ-1980 עד 1998. הוא הותיר אחריו את בנותיו - קלי, ניקול, טיילר ומורגן, ואת בנו ג'ון.