אלפי שחקנים המיוצגים על ידי איגוד העובדים ההוליוודי, SAG-AFTRA, הודיעו הלילה (ה') על שביתה שתחל בחצות (שעון לוס אנג'לס) - זאת לאחר שפקע המועד האחרון לקיום המשא ומתן בין האיגוד לאולפנים המובילים אמש בחצות. השביתה הזאת מתקיימת במקביל לשביתת התסריטאים בהוליווד, וזו הפעם הראשונה מזה יותר מ-60 שנה שאלו שובתים יחד.
3 צפייה בגלריה
פראן דרשר ודנקן קראבטרי-איירלנד במסיבת העיתונאים של SAG-AFTRA
פראן דרשר ודנקן קראבטרי-איירלנד במסיבת העיתונאים של SAG-AFTRA
פראן דרשר ודנקן קראבטרי-איירלנד במסיבת העיתונאים של SAG-AFTRA
(צילום: Chris Pizzello, AP)
שביתת השחקנים מגיעה לאחר שדרישותיהם לא נענו, בהן שיפור תנאי השכר והעבודה שלהם, הסדרת השימוש באינטליגנציה מלאכותית בהפקות עתידיות בקולנוע ובטלוויזיה, תוכנית הטבות טובה יותר, וכמו כן תשלום על אודישנים מוקלטים - כפי שהיה בעבר היה נהוג. "שביתה היא מוצא אחרון עבורנו, אבל לא נותרה לנו ברירה", אמר דאנקן קראבטרי-איירלנד, חבר הוועד המנהל וראש צוות המו"מ. "בארבעת השבועות האחרונים ניסינו להגיע להסכם, אך ההצעות שהוצעו לנו היו לא מספקות. האיגוד שלנו מעולם לא היה חזק או מאוחד יותר מאשר עכשיו".
נשיאת SAG-AFTRA, השחקנית פראן דרשר, הוסיפה ואמרה: "כשמעביד הופך את וול סטריט ותאוות בצע לעדיפות עליונה ושוכח מי התורמים האמיתיים למערך שהוא מנהל - יש לנו בעיה. ואנחנו מרגישים שזה רגע משמעותי. באתי במחשבה כנה ואמיתית שנצליח להימנע משביתה. אני, ועדת המו"מ שלנו וחברי המועצה שלנו הצבענו פה אחד לפתוח בשביתה. זה דבר רציני מאוד שמשפיע על אלפי, אם לא מיליוני, אנשים בכל רחבי המדינה הזאת ומסביב לעולם. לא רק חברי הארגון הזה, אלא אנשים שעובדים בתעשיות אחרות המשרתות אנשים שעובדים בתעשייה הזאת. ולכן זה מגיע בצער רב שאנחנו מגיעים לצומת דרכים זאת. אבל אין לנו אפשרות אחרת. אנחנו הקורבנות פה.
"יישות תאוות בצע הפכה אותנו לקורבנות. אני לא יכולה להאמין, בכל הכנות, עד כמה אנחנו רחוקים מהם בכל כך הרבה סוגיות. איך שהם טוענים שהם עניים, ושהם מפסידים כסף על ימין ועל שמאל, בעודם מקצים מאות מיליוני דולרים ליו"רים שלהם. זה מגעיל, הבושה היא שלהם. הם עומדים בצד הלא נכון של ההיסטוריה ברגע זה. אנחנו, מנגד, עומדים יחד בסולידריות, מאוחדים באופן חסר תקדים - הארגון שלנו, ארגוני האחים שלנו וארגונים מסביב לעולם - כולם תומכים בנו. כי בשלב מסוים הסיפור הזה חייב להיגמר. אי אפשר להמשיך לנסות לצמצם אותנו ולדחוק אותנו לשוליים ולזלזל בנו ולנהוג בנו בחוסר כבוד.
"כל המודל העסקי השתנה על ידי הסטרימינג, הדיגיטל, האינטליגנציה המלאכותית. זה רגע בהיסטוריה, רגע של אמת. אם לא נעמוד נגד זה - כולנו נהיה בבעיה. כולנו נהיה בסיכון שיחליפו אותנו מכונות ועסקים גדולים שאכפת להם יותר ממה שקורה בוול סטריט מאשר ממה שקורה לכם ולמשפחות שלכם. בשלב מסוים אנחנו חייבים לסרב ולהגיד: לא נסכים לעשות את זה יותר. אתם משוגעים, מה אתם עושים? למה אתם עושים לנו את זה?".
נציגי האיגוד, שמייצג כ-160 אלף שחקנים, הודיעו מוקדם יותר הבוקר כי המו"מ נכשל וכי הם מפצירים באיגוד לצאת לשביתה. "אחרי יותר מארבעה שבועות של מיקוח, ה-AMPTP - הגוף המייצג את האולפנים ושירותי הסטרימינג הגדולים, כולל אמזון, אפל, דיסני, סוני, פרמאונט, נטפליקס, וורנר ואחרים - עדיין לא מוכן להציע עסקה הוגנת בנוגע לנושאים מרכזיים עבור השחקנים באיגוד", הם מסרו בהצהרה. "החברות סירבו לדון באופן משמעותי בכמה נושאים ולכן נתקלנו בחומות. עד שהם לא יחליטו לנהל את המשא ומתן הזה בתום לב, לא נוכל להתחיל להגיע להסכמים. אין לנו ברירה אלא להתקדם מאוחדים".
3 צפייה בגלריה
פראן דרשר ודנקן קראבטרי-איירלנד במסיבת העיתונאים של SAG-AFTRA
פראן דרשר ודנקן קראבטרי-איירלנד במסיבת העיתונאים של SAG-AFTRA
פראן דרשר ודנקן קראבטרי-איירלנד במסיבת העיתונאים של SAG-AFTRA
(צילום: Chris Pizzello, AP)
דרשר הוסיפה כי "האיגוד ניהל משא ומתן בתום לב והיה להוט להגיע להסכמים שיענו על הצרכים של השחקנים והפרפורמרים. אך התגובות של ה-AMPTP להצעות החשובות ביותר של האיגוד היו מעליבות וחסרות כבוד בהתחשב בתרומה הגדולה שלנו לתעשייה הזו".
בתוך כך, הקרנת הבכורה לסרט המצופה "אופנהיימר" בלונדון, שובשה. קאסט השחקנים עזב טרם ההקרנה הרשמית. "הם יצאו לכתוב את שלטי המחאה שלהם במטרה להצטרף לגילדת השחקנים במאבק לשכר הוגן", מסר במאי הסרט, כריסטופר נולאן.
מאט דיימון, שמככב בסרט, סיפר כי צוות השחקנים דיבר על הנושא והחליט מראש כי "אם השביתה תוכרז רשמית, יעזבו יחד בסולידריות". עוד הוסיף כי הרוב המוחלט בחר לקחת חלק בשביתה, מתוך הבנה כי הנהגת הארגון שמה לה למטרה לקדם את אינטרס השחקנים. "אני מקווה שנגיע לפתרון במהרה. אף אחד לא רוצה להפסיק לעבוד, אבל אנחנו חייבים להגיע לעסקה הוגנת".
3 צפייה בגלריה
קאסט שחקני "אופנהיימר" בפרמיירה בלונדון
קאסט שחקני "אופנהיימר" בפרמיירה בלונדון
קאסט שחקני "אופנהיימר" בפרמיירה בלונדון
(צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
החוזה בין שני הצדדים הסתיים קצת לפני חצות ביום רביעי, מה שהוביל לימים ארוכים של משא ומתן. חשוב לציין כי השביתה תוגבל להפקות קולנוע וטלוויזיה; כלומר, היא לא תכלול את חברי האיגוד שעוסקים בחדשות, כדוגמת שדרנים וקריינים.
לפני יותר מחודשיים הכריזה גם גילדת התסריטאים האמריקנית על שביתה, לאחר שדרישותיה מאיגוד חברות ההפקה האמריקניות - בהן העלאת שכר המינימום המשולם לתסריטאים, ורגולציה על השימוש בתוכנות של אינטליגנציה מלאכותית - סורבו. המשמעות הייתה פגיעה מיידית בשלל הפקות של תוכניות אירוח וסדרות מתוסרטות.