הזמר והמלחין אביהו מדינה יקבל את פרס ישראל בתחום הזמר העברי לשנת תשפ"ב - כך הודיעה היום (ג') שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. בנימוקיה ציינה הוועדה כי מדינה "הביא לפריצת דרך משמעותית במוזיקה הישראלית, על יצירתו המשובחת והאיכותית ומאבקו ורב השנים". מעמד קבלת פרסי ישראל יתקיים ביום העצמאות.
1 צפייה בגלריה
אביהו מדינה
אביהו מדינה
אביהו מדינה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אביהו מדינה אמר ל-ynet על קבלת הפרס: "אני לא מהמתרגשים. אני רגיש אבל לא רגשן, והפרס הוא פרס, אבל מה שחשוב לי יותר זו הכתיבה והיצירה. אני לא נלחמתי על הכרה ועל פרס ישראל - נלחמתי על יחס שווה והוגן לכולם, לא משנה מאיפה הם באו ובאיזה סגנון מוזיקלי הם שרים, כולנו ישראלים. במיוחד אחד כמוני שהוא דור רביעי בארץ.
"הפרס זה לא העניין, העניין הוא העשייה וזה מה שהתעקשתי לעשות, הכרה יש לי מעם ישראל כבר 50 שנה. המוסדות מתנהלים קצת אחרת. אני בן 73, אם הפרס לא היה מגיע זה לא היה משנה כלום, מה שמשנה זה מה שהשארתי אחרי. ככל שאנחנו מתלכדים יותר ונותנים הרגשה שווה לאזרחי ישראל - זה מה שחשוב. זאת התחלה ויכול להיות שיהיה לה המשך יותר טוב".
ועדת הפרס, בראשותו של הזמר יהורם גאון, ציינה כי "מדינה האמין שחופש הביטוי, חופש היצירה וחופש העיסוק הן מסוג הזכויות והחירויות שחובה להילחם עליהן על מנת לבסס תחושת שייכות ושותפות לכל זרם תרבותי בחברה הישראלית הדמוקרטית המתהווה. את מרבית זמנו הקדיש למען פיתוחו וביסוסו של סגנון המוזיקה הישראלית הנובע מתוך שורשים יהודיים מסורתיים ותרבותיים".
בין שיריו הגדולים של מדינה, שפעל רבות לקידום המוזיקה המזרחית והים-תיכונית בארץ - "הפרח בגני" שביצע זוהר ארגוב, "להיות אדם", "סוד המזלות" ו"תן לזמן ללכת". הוא כיהן כיו"ר אקו"ם והדליק משואה ביום העצמאות ב-2015. שנה לאחר מכן היה חתן פרס שר החינוך (אז נפתלי בנט) לתרבות יהודית בתחום המוזיקה היהודית.
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בתגובה להודעת זכייתו של מדינה כי הוא "גיבור ישראל, שיצירותיו הפכו ברבות השנים לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית. לפני כמה שנים, הענקתי לו את פרס שר החינוך לתרבות יהודית. כמה מרגשת הבשורה על הבחירה בו לקבלת פרס ישראל בתחום הזמר העברי".
שר התרבות והספורט חילי טרופר הגיב גם הוא לזכייתו של מדינה בפרס ישראל ואמר כי היא "מרגשת ומשמחת". הוא הוסיף: "אביהו התבלט בבחירה שלו לחבר בין מוזיקה ישראלית עכשווית לבין המסורת היהודית והשורשים התרבותיים שלו. אני שולח ברכות חמות לאביהו היקר על הזכייה בפרס החשוב". שרת החינוך שאשא ביטון אמרה כי "הענקת הפרס למדינה נותנת ביטוי לשייכות ולחיבור של מכלול הגוונים של היצירה העברית והישראלית".
לצד הפרס בתחום הזמר העברי יינתנו השנה פרסים בתחומי אמנות הבמה, מדעי היהדות, הרוח והחברה ומדעי החיים ומדעים מדויקים. בקטגוריית "הישגים מיוחדים" יחולקו פרסים ליזמות וחדשנות טכנולוגית ופרס מפעל חיים על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה, שאותו יקבלו שני זוכים.