בסוף השבוע האחרון, נינט טייב העזה לשלוח "אהבה וחיבוקים" למפגינים נגד השינויים במערכת המשפט, והעזה לומר ש"כשאין מגבלות על הכוח השולט - האיזון מופר וזה מסוכן". במשפט נוסף שנאמר מאוחר יותר באותה הופעה, שהתקיימה בהאנגר 11 שבתל אביב, היא גם ביקשה לשלוח חיזוק לאנשים שאינם מסכימים איתה כי זה "שיח פתוח", וכי היא בעד הידברות.
1 צפייה בגלריה
נינט טייב
נינט טייב
נינט טייב
(צילום: ענת מוסברג)
מאז שנאמרו הדברים, שאורכם הכולל ארך כ-32 שניות, טייב נמצאת תחת מתקפה שאיני זוכר כמותה. לא מבחינת עוצמת המתקפה - כי היום, כידוע, ובמיוחד בתקופה הזו, נהוג לסקול בהררי קללות ברשתות כמעט את כל מי שמעז להביע את דעתו - אלא באופיה חסר התקדים. רוב התגובות שנתקלתי בהן תקפו את המרוקאיות של נינט טייב. איך היא מעזה "לשכוח מאיפה היא באה"? היא הרי מרוקאית מקריית גת, וככזו - היא גם חייבת לחשוב כמו כל המזרחים מהדרום.
אני יליד באר שבע, ובדיעבד אני יודע לומר שרוב חבריי מבית הספר ומהילדות הם מזרחים, כמוני. למה זה היה ככה? אין לי מושג, אבל זו עובדה. ויכוחים על דת ומדינה, כמו גם שיח פוליטי בעל דעות שונות ומשונות, היו מנת חלקנו. אפילו לא כולנו אהדנו את אותה קבוצת כדורגל - ולמרבה התדהמה השמיים לא נפלו.
היום, שני עשורים אחרי התקופה ההיא, אני יכול לחשוב בשליפה מהירה על אורי המרוקאי והטוניסאי למחצה מבאר שבע שתומך נחרצות ב"רפורמה", כפי שהוא קורא לה. ואני יכול לחשוב גם על שלומי המרוקאי-מלא מבאר שבע, שמחשיב עצמו לגדול מתנגדי "ההפיכה", כמו שהוא קורא לה. אני גם יכול לחשוב על לבנה המרוקאית שמתנגדת, ועל עמוס הטוניסאי שתומך. לכולם יש כמה מכנים משותפים - כולם מאזור הדרום, כולם מזרחים, ובכל זאת אינם חושבים באותה הצורה.
ובכל זאת, נינט כעת סופגת אש מצד מגיבים שחשים בעלות על ה"מזרחיות" של נינט ועל ה"קריית גתיות" שלה. יענו, מבחינתם למרוקאית מהדרום אסור להתנגד לרפורמה/מהפכה. היא "משתכנזת", "שכחה מאיפה היא באה" ועוד תגובות גזעניות אחרות, שלכאורה מותר לומר כי הן נאמרות מאנשים שהגיעו מאותם המקומות.
עצם הניסיון להכניס את המזרחים לכלוב מחשבתי שמחייב אותם ליישר את דעותיהם רק בשל היותם מזרחים הוא פסול - ללא קשר לשאלת השינויים במערכת המשפט. מי שחושב שהמזרחים צריכים לחשוב באותה הצורה רק כי הם מזרחים - הוא הוא הגזען, והוא זה שצריך לעבור מהפכה. הכלוב המחשבתי הזה, שצץ בכל פעם מחדש תחת נסיבות מתחלפות, הוא אינטרס דווקא של אלה שרוצים להנציח את מעמד המזרחי כנחות, וגרוע מכך - ישנם אנשים שעושים זאת לטובת שימור מעמדם האישי.
בשנת 2023 הגזענות ההיא עדיין קיימת. אבל היא רדומה, ובכל פעם שהיא מעזה להרים את ראשה - היא מוקצית בפומבי בעוצמה ובצדק. אבל לחשוב שמזרחי צריך לחשוב בצורה מסוימת רק כי הוא מזרחי - זו גזענות בלי לומר "צ'חצ'חים". ואת המנהג הזה שמשתרש בנו אט אט - צריך לגדוע מן השורש. עכשיו.