ב-24 בפברואר פלשה רוסיה לשטחה של אוקראינה, כשעל פי הערכות בין 10 ל-15 אלף חיילים ואזרחים אוקראינים נהרגו מאז. אנשי תקשורת רבים סיקרו ומסקרים את המלחמה הזו מקרוב, ביניהם גם הצלם זיו קורן, שהיה יחד עם כתב "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן בעומק שטחה של אוקראינה כחודש, במהלכו צילם אלפי תמונות. בשבוע הבא (החל מה-13 ביוני) מיטב צילומיו יוצגו בתערוכה חדשה במרכז פרס לשלום וחדשנות.
"אני מצאתי את עצמי ברגעים מסוימים צובט את עצמי כי אני לא מאמין שאני עומד על אדמת אירופה ב-2022 ומתעד פשעים נגד האנושות", סיפר הבוקר (ד') קורן באולפן ynet."אין דרך אחרת להסתכל על האירוע הזה, שהוא הקשה והחמור ביותר שנתקלנו בו בשנים האחרונות, ואני חושב שהמטרה של התערוכה הזו היא להשאיר בתודעה את המלחמה שרחוקה מלהיגמר. יש תחושה שבארץ כאילו כבר עברנו לדבר הבא. יש לנו קשב קצר מאוד לאירועים מהסוג הזה, אין מספיק סיקור למרות שהמלחמה נמשכת והאסון ההומניטרי הוא בקנה מידה עצום".
התמונות האלה יכולות להעביר מה שעברתם שם באמת? "בסוף אני חושב שהמטרה האמיתית של הצילום, מעבר להעברת הידע, היא להצליח לייצר רגש אצל המתבונן, זו מטרת העל מבחינתי כשאני מצלם. במבחן המציאות זה משהו שהציבור שיבוא לתערוכה יוכל להעיד בעצמו. בוודאי כשאני מצלם בשטח אני נמצא שם עם כל חמשת החושים, עם הקולות והריחות, שהם לא פשוטים, וכמובן המראות, ובסוף היכולת לתרגם את הדבר הזה לתמונה שמצד אחד היא מדיום נחוץ מכיוון שאין בה תנועה וסאונד, ומצד שני יש בה המון המון עוצמה. ואני מקווה שנצליח לתרגם את זה".
2 צפייה בגלריה
מתוך תערוכה בנושא המלחמה באוקראינה
מתוך תערוכה בנושא המלחמה באוקראינה
עדויות מהחזית באוקראינה יהפכו לתערוכה
(צילום: זיו קורן)
2 צפייה בגלריה
מתוך תערוכה בנושא המלחמה באוקראינה
מתוך תערוכה בנושא המלחמה באוקראינה
"המטרה היא להשאיר בתודעה את המלחמה שרחוקה מלהיגמר"
(צילום: זיו קורן)
ההכנסות מהתערוכה יועברו לטובת הקמת מרכזי סיוע לנשים וילדים בגבולות אוקראינה, ומנכ"לית מרכז פרס אפרת דובדבני סיפרה על כך. "הרעיון הוא לייצר, קודם כל יצרנו קבוצת כוח אולי הכי משמעותית שיש, זיו ורונן ממש יצאו מתוך הקרבות ומעידים בצורה הכי משמעותית שיש גם בשיח על הבמה וגם בתערוכה על מה שהעיניים שלהם ראו", היא אמרה. "בעצם יש שתי מטרות כמו שאמרנו; להעלות את המודעות ולייצר מקלטים בטוחים לנשים וילדים פליטים שברחו מאוקראינה. זו האוכלוסייה הקשה ביותר - ברגע שהם בורחים ונמצאים לבד הם בסכנה משמעותית".