שרה ברייטברג-סמל, כלת פרס ישראל לאמנות פלסטית לשנת 2020, הלכה לעולמה אתמול (א') בביתה בגיל 75.
1 צפייה בגלריה
שרה ברייטברג־סמל
שרה ברייטברג־סמל
שרה ברייטברג־סמל
(צילום מסך)
שרה בריטברג־סמל הייתה אוצרת, עורכת ומבקרת אמנות ישראלית, ושימשה כאוצרת לאמנות ישראלית במוזיאון תל אביב בין השנים 1977 ו-1989. התערוכה הידועה ביותר שאצרה בתפקידה היא "דלות החומר כאיכות באמנות הישראלית" שעלתה ב-1986.
הלוויתה תתקיים היום בכפר אהרון, נס ציונה.
ברייטברג־סמל נולדה בתל אביב בשנת 1947 וגדלה בחולון. בוגרת תואר ראשון בתולדות האמנות ומדע המדינה, האוניברסיטה העברית בירושלים, ולימודי תואר שני באמנות. במהלך לימודיה באוניברסיטה החלה לעבוד ככתבת לענייני ירושלים ולענייני עלייה וקליטה בעיתון "למרחב" וסיקרה את מחאת הפנתרים השחורים. ברייטברג-סמל הייתה גם למבקרת האמנות של המוסף "משא" בעיתון "למרחב" ואחר כך בעיתון "דבר". עם תום לימודיה עבדה כמבקרת האמנות וכמראיינת במוסף הספרות של "ידיעות אחרונות".
בשנת 1977 החלה לעבוד במוזיאון תל אביב כאוצרת אמנות ישראלית, תפקיד שבו אחזה עד 1989. בשנת 1979 נישאה לעדי סמל, מנהל אירועי התרבות של מוזיאון תל אביב ומנהל מוזיאון מגדל דוד בירושלים, שהלך לעולמו בשנת 2007.
אחת מנקודות הציון החשובות בעבודתה הייתה בשנת 1986, בה אצרה ברייטברג־סמל את התערוכה "דלות החומר". שמה של התערוכה הפך עד מהרה למושג המתייחס לסגנון אמנות ישראלי המאופיין בין השאר בשימוש בחומרים פשוטים, כמו דיקט וקרטון.
במקביל לעבודתה במוזיאון תל אביב, ברייטברג־סמל עודדה את הקמתם של מוזאונים פריפריאליים, למשל בבת ים ובבאר שבע. בשנת 1988 פורסם מאמרה "אגריפס נגד נמרוד" במוסף התרבות ב"ידיעות אחרונות", המעמת שתי עבודות: הפסל "נמרוד" של יצחק דנציגר והיצירה "רחוב אגריפס" של אריה ארוך.
בשנת 1989 נאלצה לעזוב את עבודתה במוזיאון תל אביב חרף מחאת אמנים רבים. בשנת 1993 החלה לערוך את כתב העת "סטודיו" בהוצאת מוסדות החינוך והתרבות של השומר הצעיר, תפקיד שבו החזיקה עד שנת 2004, אז עזבה בעקבות מחלת בעלה. בשנת 2005 זכתה ב"פרס האוצר" מטעם משרד החינוך והתרבות. בשנת 2010 העלתה תערוכה רטרוספקטיבית של האמן משה גרשוני במוזיאון תל אביב אשר לוותה גם בספר אלבומִי שכתבה.
בשנת 2020 ברייטברג-סמל קיבלה את פרס ישראל לאמנות פלסטית. בנימוקי השופטים נכתב כי "פעילותה המשפיעה ורבת השנים בשדה האמנות התאפיינה באותנטיות, ביושרה, בחוכמה ובידע רב. על כל אלה מצאה הוועדה את הגברת שרה ברייטברג־סמל ראויה לפרס ישראל לאמנות לשנת תש"ף".
דלית מתתיהו, אוצרת בכירה לאמנות ישראלית, מוזיאון תל אביב: "שרה ברייטברג-סמל מהאוצרות החשובות והמשפיעות שקמו לנו. בכתיבה צלולה ומבט רגיש ומפוקח ניסחה את האיכויות המצטברות של האמנות הישראלית".
הותירה אחריה שתי בנות, תאם ותכלת.