בשורה הראשונה באולם תיאטרון הבימה התיישבה הבוקר (ו') להקת ליווי. ועוד איזו להקת ליווי - שר התרבות חילי טרופר, שר הביטחון בני גנץ ואשתו רויטל, וכמובן חתן השמחה קובי אשרת ורעייתו עדה. כולם הצטרפו בשירה לזמרים שהגיעו היום למקום כדי להצדיע לאשרת, מבכירי המלחינים בארץ, שיחגוג בחודש הבא 78.
7 צפייה בגלריה
קובי אושרת במופע שנערך לכבודו
קובי אושרת במופע שנערך לכבודו
קובי אשרת, מתוך מופע ההצדעה שנערך לכבודו
(מוטי קמחי)
"התכנסנו היום לאירוע הוקרה לאחד מענקי הזמר העברי", אמר השר טרופר, "אדם שההיסטוריה של ארץ ישראל שזורה בסיפור חייו, ושיריו הם נכס צאן ברזל בתרבות של כולנו. יותר מ-50 שנה של יצירה בהן אשרת חולק איתנו את כישרונו, ופונה לליבם של קהלים מגוונים בגילאים שונים מכל העדות והמינים, תוך כדי שיתוף פעולה עם אושיות תרבות במוזיקה הישראלית. יצירותיו הן חלק בלתי נפרד מהפסקול הישראלי, המלווה אותנו מינקות ועד בגרות בכל תחנות החיים - מ'גלי' ו'ילד פלא' שליוו את ילדותנו, 'שש עשרה מלאו לנער' שליווה אותנו בבגרותנו, 'תחתונים וגופיות' שליווה רבים מאיתנו בשירות הצבאי, וכמובן שירי מולדת, שבעיקר בימים כאלה ובשבוע כזה רבים מאיתנו שרים.
"אשרת פרץ לתודעה הבינלאומית כשהלחין חמישה שירים לאירוויזיון וזיכה אותנו בניצחון עם 'הללויה'", המשיך טרופר בברכתו, "לצד פרצי היצירה הבלתי נדלים, אשרת גם מוצא את הדרך לרתום את כישוריו למען חברה ישראלית טובה יותר. קובי היקר, אינסוף יצירות מוזיקליות שהטביעו חותם בלב כולנו, ובעיקר האכפתיות והלב הענק שלך, הן סיבה טובה להוקיר לך תודה".
7 צפייה בגלריה
שר התרבות והספורט חילי טרופר עם שר הביטחון בני גנץ, במופע המחווה לקובי אושרת
שר התרבות והספורט חילי טרופר עם שר הביטחון בני גנץ, במופע המחווה לקובי אושרת
שר התרבות והספורט חילי טרופר עם שר הביטחון בני גנץ, במופע ההצדעה לקובי אשרת
(מוטי קמחי)
על הבמה, באירוע שערך והנחה יואב גינאי וניצח עליו מוזיקלית גיורא ליננברג, עלו מיטב הזמרים הישראלים, בהם המבצעים הראשונים של חלק מהשירים. עוזי פוקס שר את "תחתונים וגופיות" ואת "ילדונת", ואדם את "לך איתה", שהתפרסם בביצועה של אילנה רובינא. שירה גבריאלוב חזרה ל"שמש אדומה" הזכור לטובה מהביצוע הנצחי של גלי עטרי, ויובל כספין התרפק על "גשם בעיתו". להקת שלווה, שאשרת הלחין לה את "טאץ'", שרה את "יחד", ושלומית אהרון הפליאה לשיר את "דרך ארוכה". "אני כל כך מתרגשת להופיע", אמרה אהרון, "לא יצא לי לצערי שקובי יכתוב לי שירים, למעט פעם אחת שזה באמת קרה, אבל אנחנו מדברים על תיקון". ה"תיקון" עליו מדברת אהרון נוגע לביצוע מחודש של השיר "הללויה" שעוד יגיע במהלך הערב, בקולה ולא רק, 43 שנה אחרי שהשיר הוצע תחילה ללהקת הכל עובר חביבי, שסירבה לבצעו באירוויזיון.
7 צפייה בגלריה
שלומית אהרון, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
שלומית אהרון, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
שלומית אהרון, מתוך מופע המחווה לקובי אשרת
(מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
להקת שלווה, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
להקת שלווה, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
להקת שלווה, מתוך מופע המחווה לקובי אשרת
(מוטי קמחי)
בהמשך - להקת חלב ודבש, ששלושת הגברים שבה שרו את "הללויה", שרה מחרוזת משיריו של אשרת. שרונה נסטוביץ' החליפה את לאה לופטין, שנסעה לארצות הברית כדי להיות לצד בתה העומדת ללדת. שירן הוברמן שרה את "נסיך החלומות", חנן יובל שר את "בדרך אל האור", ויזהר כהן הלהיב את הקהל עם "עולה עולה", מקפץ כאילו לא עברו כמעט 40 שנה מאז ביצע את השיר לראשונה. נתן דטנר, חברו הטוב של אשרת, ששר את "דוד ויהונתן", סיפר איך נהיה שחקן בזכות אשרת. "הוא היה המנהל המוזיקלי של הלהקה הצבאית בה שירתי", אמר. "סולו אחד לא קיבלתי. אמרתי, 'מה יהיה איתי?'. אמרו לי, 'תעשה את המערכונים'. ככה גמרתי בהבימה".
מירי אלוני גרפה תשואות סוערות במיוחד כששרה את "שש עשרה מלאו לנער", הידוע בביצועו של גבי שושן, חברה ללהקת אחרית הימים. לנוכח מחיאות הכפיים אמרה, "עוד מעט אתחיל לבכות". רגע מרגש נוסף היה כשמיקי גבריאלוב שר את "הגבירה מול האגם", אותו הקליט עם יגאל בשן חודשים סופרים לפני מותו של בשן, כשברקע שירתו נשמע קולו של יגאל. "אין הנחתום מעיד על עיסתו, בשביל זה יש חברים", אמר גבריאלוב, "כל הכבוד קובי".
הגבעטרון, האחראים על הביצוע של "בת 60", שמכתב על ידי אשרת ודידי מנוסי, חזרו לשיר שנכתב לחגיגות ה-60 לקבוצת גבע, ולשיר "אדם צעיר אדם זקן". "הקסם שלך ושל דידי מנוסי חל עלינו ומוציא מאיתנו את המיטב", בירכה את אשרת אחת מחברות הלהקה. "השיר זכה לעדנה בחגיגות ה-60, אבל אנחנו זכינו לעדנתו שנים רבות".
7 צפייה בגלריה
מירי אלוני, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
מירי אלוני, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
מירי אלוני, מתוך מופע המחווה לקובי אשרת
(מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
הזמר אדם, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
הזמר אדם, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
הזמר אדם, מתוך מופע המחווה לקובי אשרת
(מוטי קמחי)
שתי ההפתעות של אירוע המחווה התרחשו לקראת סופו. הראשון בהם כשקובי אשרת, מלווה ברועי גינת, נגן פסנתר עיוור בעל צרכים מיוחדים, שר את "השיר הבא" שכתב אשרת יחד עם אהוד מנור ("בסוף היום/ בקצה המסלול/ מעברו האחר של ההר התלול/ כשאתה אוסף את השברים/ מה נשאר בעצם? רק כמה חברים").
7 צפייה בגלריה
מיקי גבריאלוב, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
מיקי גבריאלוב, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
מיקי גבריאלוב, מתוך מופע המחווה לקובי אשרת
(מוטי קמחי)
אחרי שמנכ"ל תיאטרון הבימה, נועם סמל, העניק לאשרת את אות גיבור התרבות של התיאטרון הלאומי, עלתה לבמה שלומית אהרון על מנת לבצע את "הללויה", והלהיבה את הקהל כשכל הזמרים, בהם אשרת, מצטרפים אליה: "כשהתחלנו בחזרות למופע הצעתי לשלומית לשיר את השיר, היא התלבטה התלבטה ובסוף הסכימה לשמחתי הגדולה", סיפר אשרת. רגע מרגש נוסף נרשם כשיואב מתתיהו, האיש שתרם לאשרת כליה והיה באולם, זכה למחיאות כפיים סוערות מהקהל.