בשל התחלואה ההולכת וגדלה, גם עולם התרבות סובל מחוסר יציבות: הצעירים מגיעים להופעות, בזמן שמבוגרים חוששים יותר ומעדיפים לוותר על מופעים בעת הזו. בכירים בעולם התרבות מספרים גם על ביטולי כרטיסים, אבל הבעיה העיקרית לדבריהם היא האטה משמעותית במכירות. עולם התרבות בגל האומיקרון, תמונת מצב.
"מה-20 בדצמבר ועד היום ביטלנו כ-35 הצגות, נזק כלכלי בסדר גודל של מיליון וחצי שקל", אמר הבוקר (רביעי) מנכ"ל תיאטרון הקאמרי רן גואטה באולפן ynet. "וכמובן האטה מאוד גדולה בקצב מכירות הכרטיסים. האולמות כבר לא מלאים כמו שהיו, אנשים מאומתים, או שנמצאים בבידודים, או שהם סתם באיזשהו לחץ, שלא רוצים להתקהל בימים האלה. אנחנו כל יום מוסיפים עוד ועוד לנזק הכללי שלנו. כמו התחלואה, הוא רק הולך ומכפיל את עצמו. במדינת ישראל אנחנו, כל מוסדות התרבות, בעצם חיים מתקציב ש-80 אחוז ממנו הוא הכנסות עצמיות, ואם הירידות הן כאלה גדולות אנחנו חווים נזק כלכלי קשה שאנחנו לא יודעים איך נצא ממנו".
גורמים בענף התרבות אומרים שהפגיעה העיקרית באה לידי ביטוי בדחיות של הופעות לחברות מסחריות ו-ועדי עובדים. "זה רוב הכסף שלנו, וההופעות נדחות לפברואר ומרץ. הכסף אמור להגיע כי כרגע מדובר בדחיות, אבל אי אפשר לדעת", אומרת בכירה בתחום.
2 צפייה בגלריה
מחאה חתונה אמנים בארבי הבארבי 17.6.20
מחאה חתונה אמנים בארבי הבארבי 17.6.20
מועדון הבארבי
(צילום: רז גרוס)
בנוסף, מספרים גם על חשש של הקהל המבוגר להגיע, בניגוד לקהל הצעיר. "הקהל המבוגר יותר מפחד. מצד אחד יש הופעה של רביד פלוטניק במנורה ומלא עד אפס מקום, ומצד שני הופעה של רמי וריטה נדחתה בחודש", אומר בכיר בעולם התרבות. "השוק מתנהל כמו במאניה דיפרסיה. חלק מההופעות מלאות ובחלק השני רוב הכרטיסים מתבטלים או לא נרכשים. כלומר יש ביטולים, אבל עיקר הפגיעה היא שהמכירות פשוט נעצרו. הפגיעה בשוק התרבות מוערכת ב-50 אחוז".
בתוך כך, הבעלים של מועדון הבארבי, שאול מזרחי, שהודיע אתמול על סגירת המועדון לתקופה, סיפר על ההחלטה באולפן ynet. "אנחנו על פניו החלטנו בהחלטה גורפת ממוצאי שבת לשבועיים הקרובים שאנחנו הולכים להרכין ראש ולחכות שגל הצונאמי הזה של ההדבקות יהיה מאחורינו, בשאיפה ובתקווה", הוא אמר. "החלטנו לסגור את המועדון לשבועיים לאור הבקשות, לאור הטלפונים, לאור הפחד שזרעו מה שנקרא 'קברניטי המשק'. אנשים חוששים מאוד לצאת החוצה, ואני חושב שמדיניות ההסתרה הזאת של לשדר שהכל בסדר כבר אתמול עלתה לנו מעל לראש מהסיבה המאוד פשוטה שאנחנו טומנים את הראש בחול. והגיע הזמן לבוא ולשתף בכאב, בסיטואציות שאנחנו חווים, ולהגיד 'חבר'ה, יש פה בעיה'".
2 צפייה בגלריה
שאול מזרחי
שאול מזרחי
שאול מזרחי
בהמשך לכך, בימים האחרונים דנים בממשלה על ניסיון מתווה פיצוי לעולם התרבות, זאת למרות המדיניות הדווקנית של האוצר בכל הקשור לפיצויים. לפי גורמים במשרד התרבות הדיאלוג חיובי אומנם, אבל רחוק מפתרון ממשי.
"אני רוצה לומר - אמרתי את זה גם לבנט, ואני אומר את זה קבל עם ועולם - המצב במשק מתחת לכל ביקורת", מוסיף מזרחי. "הם מודעים לזה, אבל עצם זה שאנחנו ממשיכים להיות פתוחים מבחינתם, זה משדר עסקים כרגיל וזה משרת אותם ופחות אותנו. והפרדוקס הכי גדול הוא שאם אליי יצטרפו מקומות נוספות, והתיאטראות יצטרפו וכולם ישביתו כרגע את הפעילות שלהם, נבין שיש פה בעיה לממשלה. אתמול ישבנו על 200 איש בתוך המועדון שמכיל אלף איש. ההוצאות עדיין אותן הוצאות. עכשיו עזבו, יש מפיקים שכרגע, חודשיים קדימה, הכל בוטל להם. חברות ביטלו את הכל בלי יוצא מן הכלל כיוון שכולם נמצאים בבידוד".