מיום הקמתו, בתאגיד השידור הציבורי נאבקו על שמירת חופש הביטוי, חופש היצירה והחופש האמנותי. זה קרה לא אחת דווקא בעימותים מבית, כשהיו גורמים בממשלה שניסו להצר את צעדיהם. כעת, בתאגיד השידור כאן לקחו את המאבק על חופש הביטוי צעד אחד קדימה, ובכך שהם מסרבים להחליף את השיר הישראלי לאירוויזיון, "הגשם של אוקטובר" - חרף בקשת איגוד השידור האירופי - הם בעצם אומרים "אף אחד, אבל אף אחד, לא ייגע לנו בחופש הזה".
2 צפייה בגלריה
עדן גולן
עדן גולן
עדן גולן. מתוך "הכוכב הבא"
(צילום: באדיבות קשת)
מדובר בהחלטה אמיצה מאוד מצד קברניטי התאגיד, גולן יוכפז ויושב הראש גיל עומר ומועצת התאגיד. מבחינתם, זו הדרך שלנו או שום דרך - גם אם יופעל מכבש לחצים בינלאומי.
בסירובם להחליף את השיר, יוכפז ועומר עומדים בגב זקוף מול אירופה ושומרים על פטריוטיות. בשיחות סגורות בתאגיד מסבירים שהצביון הישראלי, בוודאי אחרי הטבח של 7 באוקטובר, הוא קריטי וכי הם לא ייכנעו.
אני מסכים איתם ומעריך אותם על עמידתם האיתנה. בסופו של דבר, כל הטררם הוא לכאורה סביב שלוש דקות של שיר, אבל זה הרבה יותר גדול מזה. לישראל אסור בשום פנים להתרפס ולהתכופף נוכח הדרישה של האירופאים. גורמים שנחשפו לשיר המלא מסבירים כי הוא אינו מזכיר כלל את המילים "ישראל", "חמאס", "רצח" או כל אזכור שעלול להשתמע פוליטי.
מדובר על הגאווה והרוח הישראלית. ניתן לשבור הרבה דברים בישראליות, אבל לא את רוחנו - והקו האדום שמציבים קברניטי התאגיד הוא מבורך. יש מגרשים שמלכתחילה לא צריך לשחק בהם, ואם כבר בשלב הזה מבקשים מאיתנו להחליף שיר שממילא אינו פוליטי - לאן עוד נגיע באירוויזיון עצמו?
2 צפייה בגלריה
גולן יוכפז וגיל עומר
גולן יוכפז וגיל עומר
גולן יוכפז וגיל עומר
(צילום: מוטי קמחי)
צריך לומר ביושר: באיגוד השידור האירופי עמדו גם הם על זכותה של ישראל להשתתף באירוויזיון השנה, למרות קריאות חרם מצד מדינות שונות. הם אף התחשבו בבקשה הישראלית שלא להופיע בחצי הגמר שסמוך לערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. עם זאת, ייתכן שבאיגוד השידור האירופי מנסים ליצור סולם שדרכו יוכלו לחמוק מהבלגאן שישראל תגרור אחריה השנה באירוויזיון, ובהתעקשות שלהם להחליף את השיר - יוכלו בעצם להיענות לבקשות החרם מבלי לקרוא לו בשמו.
הרי הפרשנות למשפט פוליטי כזה או אחר היא רחבה. מה היה קורה לדוגמה אם הייתה מופיע בשיר שורה כמו "עם ישראל חי"? זה פוליטי או לא מבחינת האירופאים? אם ירצו בנוכחותנו באירוויזיון - הוא לא יהיה כזה, אך אם לא ירצו - אז אפילו השימוש בו יהפוך לאמירה פוליטית.
כולי תקווה שההחלטה הישראלית לא תשתנה - ושהלחץ שהחל בעקבות החשיפה ב-ynet, עם התערבות השר מיקי זוהר והמכתב לאיגוד השידור האירופי, יגרום להם להתגמש ולאפשר את השיר.
כך או כך - עם ישראל חי, עם או בלי אירוויזיון.