הסופר הצ'כי מילן קונדרה, שזכה להצלחה גדולה בעולם הודות לספריו "הקלות הבלתי נסבלת של הקיום" ו"ההנאה שבאטיות", הלך לעולמו אתמול (ג') בגיל 94.
2 צפייה בגלריה
מילן קונדרה
מילן קונדרה
מילן קונדרה
(צילום: MIGUEL MEDINA, AFP)
קונדרה נולד בצ'כוסלובקיה בשנת 1929. אביו היה פנסתרן ומוזיקאי מוכר, והמוזיקה היוותה חלק מרכזי מחייו ומכתיבתו. זאת בלטה בספר הביכורים שלו, "הבדיחה", שיצא בשנת 1967 וכלל אלמנטים מוזיקליים.
בצעירותו היה מזוהה עם המפלגה הקומוניסטית, ואף הצטרף לשורותיה - אך תוך זמן קצר סולק ממנה בטענה שפעל בצורה אנטי-מפלגתית ואנטי-קומוניסטית. כמו כן, היה מרכזי במאבק אנשי הרוח נגד המשטר הצ'כוסלובקי. כך גם "הבדיחה" עסק בחיים במדינה לאור ההתפתחויות הפוליטיות, מה שהוביל לפעולות צנזור שלו והחרמה.
בשנת 1975 החליט להגר לצרפת, שם חי כ-40 שנה, ואף נשללה ממנו אזרחותו המקורית - שהוחזרה לו ב-2019. באותן שנים הוא נחשב לאויב הממשלה הקומוניסטית וכחלק מזה החליט לכתוב את ספריו בצרפתית ולא בצ'כית.
הספר עימו הוא הכי מזוהה, "הקלות הבלתי נסבלת של הקיום", יצא לאור בשנת 1984 ותיאר את החיים הקשים והמורכבים בצ'כיה תחת השלטון הסובייטי, לפני ואחרי האביב של פראג. הספר אף זכה לגרסה קולנועית בשנת 1988 בכיכובם של דניאל דיי-לואיס וז'ולייט בינוש.
2 צפייה בגלריה
מילן קונדרה
מילן קונדרה
מילן קונדרה
(צילום: AFP)
בשנת 2008 שמו נקשר בפרשה שהתפרסמה בעיתון צ'כי, שטען כי קונדרה הסגיר בצעירותו סוכן מודיעין למשטרה הקומוניסטית. לפי הדיווח, ב-1950, קונדרה - שהיה בשנות ה-20 לחייו - סיפר למשטרה על אורח ששהה במעונות סטודנטים, והמשטרה מיהרה לעצור את האיש, מירוסלב דבוראצ'ק, שעל פי החשד גויס כמרגל נגד ממשלת צ'כוסלובקיה. הסופר מצידו הכחיש את ההאשמות.
בשנת 2014 פרסם את הרומן האחרון שלו - "חגיגת אי המשמעות". לאורך השנים זכה קונדרה לפרסים רבים, בהם פרס אוסטריה לספרות אירופית, פרס פרנץ קפקא, פרס נלי זק"ש וכן פרס ירושלים.