העבר האנטי-ציוני של כוכבת "אקס פקטור" – שמתמודדת על הזכות לייצג את ישראל באירוויזיון: הזמרת לינט מנשה, שעברה את האודישנים בתוכנית הריאליטי של רשת, במסגרתה המנצח ייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון, הופיעה בעבר בכנס של ארגון שהוגדר בישראל כארגון טרור – וכעת המקרה גורר ביקורת חריפה בישראל.
2 צפייה בגלריה
לינט ב"אקס פקטור"
לינט ב"אקס פקטור"
לינט ב"אקס פקטור"
(צילום מסך, רשת)
לפני 11 שנים, בתקופת הסערה סביב פרשת המרמרה והמשט לעזה, הופיעה לינט בכנס אנטי ישראלי בטורקיה. לינט, ילידת ישראל עם שורשים טורקיים שחיה בטורקיה במשך שנים ופיתחה שם את הקריירה המוזיקלית שלה - עלתה לבמה מול קהל של אלפים, חלקם הגדול הניף את דגלי הרשות הפלסטינית. ברשת קיים תיעוד של האירוע, שעורר זעם רב בקרב יוצאי טורקיה בישראל.
"היא גינתה את ישראל בכנס הענק הזה", אומר בשיחה עם ynet רפאל סאדי, חבר בהתאחדות יוצאי טורקיה בישראל. "יש חלק שסלחו על כך, ויש חלק שמתקשה לקבל את זה שהיא משתתפת עכשיו בתוכנית ישראלית, שבוחרת את הנציג הישראלי לאירוויזיון. יכול להיות שהיא תסביר שהכריחו אותה להופיע שם – וזה יהיה עניין אחר. אבל להרבה אנשים קשה לסלוח".
2 צפייה בגלריה
לינט
לינט
לינט מנשה בכנס של ארגון IHH
(צילום מסך)
לינט מנשה, בת 46, נולדה כאמור בישראל ונחשבה לילדת פלא כשהופיעה עם אמה (במסגרת הצמד "לילה ולינט") במועדוני הזמר המזרחי של שנות ה-80. ב-1993 אף השתתפה בתחרות הקדם אירוויזיון במטרה לייצג את ישראל, אך הגיעה רק למקום השלישי. בהמשך עזבה את ישראל והחלה לבנות את הקריירה שלה כזמרת בטורקיה, לאחר שלא הצליחה לפרוץ בישראל.
"אף פעם לא נתנו לי במה בטלוויזיה הישראלית, למרות שבז'אנר הייתי הצלחה אדירה ומכרתי עשרות אלפי תקליטים וההופעות במועדונים היו מפוצצות", סיפרה לפני כעשור בריאיון ל-ynet, "עזבתי את ישראל בגלל תחושת פספוס אבל היום אני כבר במקום אחר".
במהלך הריאיון, כשהופעתה באותו כנס מעורר מחלוקת לא הייתה ידועה לציבור בישראל, לינט נשאלה גם על היחס כלפיה על רקע המתיחות עם ישראל, ועל העוינות כלפי ישראל בטורקיה. "הטורקים רואים אותי כמשפחה שלהם, כולל המוסלמים הדתיים, ואף העניקו לי כאן אזרחות כבוד", טענה. "לכאורה, בגלל שאני ישראלית, הייתי אמורה להרגיש סכנה מכל מה שנכתב בחדשות, אבל אני מרגישה כאן הכי בטוחה בעולם. בזמן המלחמה בעזה (הכוונה למבצע עופרת יצוקה – ר"ב) באמת הרגשתי שלא נותנים לי במה, אבל אני מאמינה שזה קרה כי העיתונאים רצו להגן עליי. אני זמרת שמדברת בשפת המוזיקה הבינלאומית ולא צריכה לענות על שאלות פוליטיות".
גורם בהפקת "אקס פקטור": "המקרה לא היה ידוע לאנשי התוכנית".
לינט מסרה בתגובה: "מאז ומעולם האמנתי בדרכי שלום ואני משתמשת במוזיקה שלי כגשר בין העמים. יודגש כי אני מתנגדת לכל סוג של אלימות ובסיום הנאום אף סיכמתי את דבריי ב'יחי האחווה והאחדות, ויחי השלום בעולם'".