כמדי שנה, האקדמיה האמריקנית לקולנוע מזמינה חברים חדשים להצטרף אליה ולקחת חלק בפעילויות השונות בהוליווד וברחבי העולם - ובכללן גם ההצבעה על פרסי האוסקר. הערב (ד'), פרסמה הנהלת האקדמיה את רשימת 398 החברים החדשים במועדון היוקרתי של תעשיית הקולנוע בארצות הברית, ובהם גם שלושה ישראלים: הבמאי דניאל סיון, המפיץ גיא שני ואיש העסקים ינון קרייז. כמו כן, השחקנית והמפיקה ג'יימי ריי ניומן, הצטרפה לבעלה - הבמאי הישראלי גיא נתיב, שאיתו זכתה כמפיקה באוסקר על "סקין", הסרט הקצר הטוב ביותר ב-2019.
4 צפייה בגלריה
טקס פרסי האוסקר ה-94
טקס פרסי האוסקר ה-94
טקס פרסי האוסקר ה-94
(צילום: AP)
גיא שני הוא הבעלים של רשת בתי הקולנוע לב, ועומד גם בראש מערך ההפצה של סרטי לב המתרכז ביצירות קולנוע עצמאי מכל העולם. שני, בנם של מייסדי החברה איז'ו ונורית שני, הינו מבקר קבוע בפסטיבלים הבינלאומיים ונחשב לאיש רכש בולט בשוק הסרטים העולמי. "אני מאוד שמח ומלא כבוד להצטרף לאקדמיה", מסר שני, השוהה בחופשה בחו"ל.
איש העסקים ינון קרייז חולש כיו"ר על חברת הצעצועים האמריקנית מאטל מאז 2018, וממרום מעמדו מנהל את מותגי הדגל שלה - "לגו" ו"ברבי" - גם על המסך הגדול. לא מעט עיבודים קולנועיים בהשראת לגו נעשו בהוליווד בשנים האחרונות, ובקרוב תעלה למסכים הקומדיה המדוברת "ברבי" של גרטה גרוויג בכיכובם של מרגו רובי וראיין גוסלינג, ובתמיכת קרייז כמפיק אחראי. בנוסף לכך, קרייז שימש בעבר כמנכ"ל חברת ההפקות אנדמול שאחראית בין השאר על "האח הגדול", ואף נמנה על מייסדי חברת ההפצה הישראלית טוליפ.
4 צפייה בגלריה
מור לושי ודניאל סיון
מור לושי ודניאל סיון
דניאל סיון (משמאל) עם בת זוגו ושותפתו ליצירה, מור לושי
(צילום: באדיבות המצולמים)
ארבע שנים אחרי שיוצרת הדוקו הישראלית מור לושי הוזמנה לאקדמיה האמריקנית ב-2019, חובר אליה בעלה ושותפה היצירתי דניאל סיון. "בתור מי שבקושי סיים תיכון ויש לו רק רישיון נהיגה על אוטומט, זה כבוד גדול שהתקבלתי לאיזושהי אקדמיה", הגיב סיון בהומור לזכייה, בשיחה עם ynet. לאחר שתמך באשתו כעורך ומפיק הסרטים "סלילים גנוזים", "יומני אוסלו" ו"הלובי", סיון מצטרף לאקדמיה בזכות עצמו. הוא מביא איתו רזומה מרשים של פרויקטים תיעודיים בארץ ובארצות הברית - מהסרט התיעודי "קלף מלוכלך" על פרשיית השחיתות בסבב תחרויות הברידג' הבינלאומי, ועד הסדרה "איוואן האיום" שיצר עבור נטפליקס, והסרט הקצר "הנאצים הסודיים של אמריקה" שנכלל ברשימה הקצרה לאוסקר ב-2022. לאחרונה לושי וסיון הוציאו תחת ידם את הסדרה הדוקו-פשע "ארץ החוק: שושלת מורדאו" על פרשת הרצח המדוברת של בני משפחת מורדאו מדרום קרוליינה.
כמו במקרה של בני הזוג לושי וסיון, כך גם גיא נתיב וג'יימי ריי ניומן מתאחדים כעת במסגרת האקדמיה האמריקנית. ארבע שנים אחרי שנתיב הוזמן כחבר המועדון היוקרתי בעקבות זכיית "סקין" בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר ב-2019, ניומן - אשר עמדה לצידו כמפיקה - חוברת אליו. השחקנית, שידועה בעיקר הודות לשלל תפקידים בטלוויזיה האמריקנית כמו "המעניש", "חצות, טקסס" ו"דופסיק", הוזמנה לאקדמיה כיוצרת סרטים קצרים בזכות עבודתה על "סקין" והדוקו הקצר שיצרה במשותף עם נתיב על חיי הזוגיות שלהם, "חיים בלתי צפויים". שותפה יצירתית נוספת של נתיב, השחקנית האיראנית זאר אמיר איברהימי, שביימה איתו את הפרויקט החדש שלו, נמנית גם היא על המצטרפים החדשים וזאת על רקע הופעותיה המוצלחות ב"עכביש קדוש" (תפקיד שעליו זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל קאן אשתקד) ו"שאידה" האוסטרלי.
4 צפייה בגלריה
ג'יימי ריי ניומן וגיא נתיב
ג'יימי ריי ניומן וגיא נתיב
ג'יימי ריי ניומן וגיא נתיב
(צילום: AP)
מלבד החברים הישראלים החדשים, האקדמיה האמריקנית מתכבדת בנוכחותם של כמה שמות גדולים, אשר מפתיע לגלות שחלקם מצטרפים רק עכשיו, בהם השחקנים פול מסקל ("אחרי השמש"), רוברט דאבי ("הגוניז"), אוסטין באטלר ("אלביס"), סלמה בלייר ("משחקי פיתוי"), קרי קונדון ("רוחות אינישירין"), ניקולס הולט ("רנפילד", "קתרינה"), ביל היידר ("בארי"), ויקי קריפס ("חוטים נסתרים"), לשאנה לינץ' ("לא זמן למות"), קיקי פאלמר ("אין מצב"), קה הוי קוואן וסטפני סו ("הכול בכל מקום בבת אחת") ופול רייזר ("משתגעים מאהבה"), וכן הבמאים דניאל קוואן ודניאל שיינרט ("הכול בכל מקום בבת אחת"), אדוארד ברגר ("במערב אין כל חדש"), לוקאס דונט ("קרבה"), ג'וזף קוסינסקי ("אהבה בשחקים: מאווריק") ומריה שריידר ("המורדת"). גם מוזיקאים לא נעדרו מן הרשימה המכובדת, בהם דיוויד ביירן, טיילור סוויפט ואייבל טספיי (דה וויקנד) שלאחרונה גלש גם לתחום הטלוויזיה ב"איידול" מבית HBO.
4 צפייה בגלריה
מתוך "איידול"
מתוך "איידול"
אייבל טספיי מתוך "איידול"
(צילום: באדיבות HBO)