הסדרה הישראלית "עספור" עלתה לפני שבועיים לשידור בנטפליקס, מה שאמור להיות מקור לגאווה רבה ליוצרים ולא פחות מכך גם מקור הכנסה. הנה לנו עוד סיפור הצלחה ישראלי בזירת הטלוויזיה הבינלאומית, אחד מיני רבים של סדרות זרות שעולות ויורדות משירות הסטרימינג הגלובלי המצליח. למרות זאת, השחקן עוז זהבי התלונן ברשתות החברתיות על כך שהסדרה שבה כיכב לפני 15 שנה אינה מהווה מקור להכנסה עבורו, ולכן גם קצת פחות לגאווה. "בוקר טוב, עם ישראל. איזה הייפ מטורף על 'עספור' בנטפליקס, הא?", אמר בסרטון שפרסם, "אז אני חייב להוריד משהו מהלב: אני התנתקתי מנטפליקס בעיקר בגלל ש'עספור' עלתה לשירות. למה? כי נטפליקס לא משלמים תמלוגים לשחקנים ישראלים".
עוז זהבי נגד נטפליקס
(צילום: אינסטגרם)
"אני רוצה שיהיה ברור שאני לא רואה מזה שקל. שחקנים לא רואים מזה שקל. גם המוזיקה הישראלית שמושמעת שם לא מתוגמלת, בגלל שנטפליקס לא מוכנים לשלם תמלוגים ליוצרים הישראלים וגם לא לשחקנים. אז לכל מי שרואה 'עספור' בנטפליקס - תדעו לכם - עושקים אותנו. אני באופן אישי התנתקתי מנטפליקס ישראל. אני שונא את נטפליקס", סיכם, והוסיף כיתוב: "אתם ביזיון וכל חברות ההפקה הנצלניות שותפות". זו לא הפעם הראשונה שיוצרים מקומיים מאשימים את שירותי הסטרימינג הבינלאומיים בעושק. זהבי לא לבד, אלא שבמקרה שלו, הוא מצביע על כך שהמדיניות הזו מופנית באופן מובהק נגד ישראל, ואף רומז על היותה נגועה במניעים פוליטיים של קיפוח מהזן של כולם נגדנו.
אז כן, זהבי ממש לא לבד. אבל לא בגלל שהוא ישראלי, אלא בגלל שהוא שחקן שחי, עובד ופעיל בעידן של בשורת הסטרימינג שבה הקהל פרוס בכל העולם, ואיחדה צופים בניו יורק, פריז, ריו דה ז'נרו, ניירובי, טהרן ותל אביב תחת מאגר תוכן אחד. זוהי מהפכה ששינתה לחלוטין את דפוסי הצפייה של כולנו, קברה תחתיה את תעשיית הקולנוע, ופירקה את כל המודלים המסורתיים להפקת רווחים מסדרות וסרטים. למגינת ליבם וכיסם של במאים, תסריטאים, שחקנים, מוזיקאים ואנשי צוות למיניהם, היא הגדירה מחדש את הדרך שבה הם מתוגמלים על היצירות שלהם, או יותר נכון מוצרים מנקודת המבט של ראשי נטפליקס, דיסני+, פיקוק, פרמאונט פלוס ועוד אינספור פלטפורמות חדשות שצצו בשנים האחרונות. זוהי זירת מסחר תחרותית ואין כאן תגמול. בניגוד למקובל בטלוויזיה ובקולנוע בארץ ובאירופה, אין כאן שום עניין בקידום יצירה תרבותית מקומית ושאר המילים הגרנדיוזיות - הכול מתחיל ונגמר בכסף, מאזנים בבורסה וכו'.
ונזכיר שוב - זהבי לא לבד. גל גדות כבר הייתה שם לפניו כבר ב-2020 ערב יציאת הסרט "וונדר-וומן 1984". בתי הקולנוע בארצות הברית ובעולם כולו היו סגורים בגלל מגפת הקורונה, וראשי תאגיד וורנר-מדיה שעמדו בראש הפקת המיליונים, החליטו לבסוף להשיק אותו ישירות בסטרימינג דרך רשת HBO שבבעלותם. הכוכבת הראשית גדות וגם הבמאית פטי ג'נקינס הודיעו שהן מתנגדות להפצה זו, ולא יקחו חלק בקידומה. הן ציפו לכך שהסרט שיצרו כלהיט גיבורי-על מסעיר למסך הגדול יצא לבתי הקולנוע כשובר קופות מסחרר. אפשר להבין אותן, אבל לא רק בגלל תשוקתן לאמנות השביעית והיוקרה שאיתה. הפצה בסטרימינג שללה מהן מרכיב מהותי של רווחים שכן על פי רוב חוזי הכוכבים בהוליווד, שחקנים מקבלים שכר על עמלם בתוספת לאחוז מסוים ממכירות הכרטיסים. ואילו בסטרימינג המבוסס על מנויים לא נקבע בשעתו מכניזם לתגמול יוצרים על פי צפיות.
בסופו של דבר, גדות וג'נקינס קיבלו פיצוי כספי בסך של 12 מיליון דולר על פי הרווחים, והתמסרו כל כולן לקידום ההפצה של "וונדר וומן 1984", אולם זה היה סימן ראשון לכך שיש בעיה בתעשיית הבידור האמריקנית כשהקולנוע דועך לאיטו, והסטרימינג הופך להיות הזירה המרכזית לשידור סרטים וסדרות. רוב רובם של השחקנים האמריקאים הבינו כי מעתה ואילך יאלצו להסתפק בשכר שמוצע להם מראש תוך ויתור על הצלחה אפשרית שתגיע בעתיד בדמות צפיות רבות בנטפליקס או דיסני+, פשוט בגלל שהרישום של הצפיות בבתים אולי בעל ערך עבור חברות הסטרימינג לצורך דיווח למחזיקי המניות, אבל אין לו ערך כספי מובהק ומדיד.
מכיוון שבלתי אפשרי לוודא איזה מנוי הצטרף לאחד משירותי ההזרמה בזכות איזה סרט ולא ברור איזו סדרה הותירה אותו כלקוח משלם חודש בחודשו, לא היה ניתן לקבוע סרגל לפיו יחושבו התמלוגים כאחוזים מרווח שאינו קיים. ולכן, אם בכלל היו תמלוגים, הם היו נמוכים מאוד. השחקנית קימיקו גלן הדגימה עד כמה הם נמוכים ב-2023 כשהציגה את התשלומים שקיבלה על השתתפותה ב-44 פרקים של "כתום הוא השחור החדש" - והסתכמו בסכום כולל מגוחך של 27.30 דולר לחודש. כך נשללה מהיוצרים האפשרות ליהנות מהכנסה פאסיבית על היצירות שלהם בדיעבד. היעדרות מנגנון שמסדיר תגמול כספי על הצלחה שאין לה מדדים כלכליים ברורים היא הסיבה העיקרית לכך שאיגוד השחקנים האמריקני SAG-AFTRA פתח בשביתה ב-2023, בסופה הושג הסכם עם חברות הסטרימינג.
על פי ההסכם הקיבוצי שהושג לחברי האיגוד שעובדים בשירותי נטפליקס, דיסני+, HBO מקס וחברות הסטרימינג האחרות, יוקצו תקציבים משמעותיים לפיצוי השחקנים. כך למשל הוקמה קרן מיוחדת לפיצוי שחקנים והוגדרו תמלוגים מיוחדים למשתתפים בסדרות ובסרטים שנוצרו מלכתחילה להפצה בסטרימינג ונמצאים בראש טבלת הצפייה בכל חודש. הפיצויים הללו נקבעים באופן פרטני על פי חוזה העסקה אישי לכל משתתף, אולם בניגוד לעבר, עוצב מנגנון שלוקח בחשבון את הצלחת התכנים לצורך חישוב התמלוגים. בנוסף לכך, חשוב להדגיש כי מדובר בעיקר על סרטים וסדרות שחברות הסטרימינג יוזמות ומפיקות בעצמן או מזמינות מראש מחברות ההפקה. אבל התנאים הללו לא בהכרח תקפים כשמדובר בתכנים מוכנים לשידור שנקנים לצורך העשרת הקטלוגים המתעדכנים, ואשר נרכשים מבעלי הזכויות כמוצרי מדף לכל דבר המוצעים למנויים.
ברוב המקרים, רכישה של סדרה כמו "עספור" משמעותה רכישת המוצר - או יותר נכון חכירה לפרק זמן מוגבל - בעבור חופן דולרים. משם ואילך החברות רשאיות מבחינתן לעשות בסדרות והסרטים כרצונן להעצמת קידום המכירות שלהן. הן אינן חלק מתהליך היצירה ולכן לא רואות חובה לתגמל את היוצרים. את האחריות לכך הן מגלגלות למפיקים שקיבלו את הכסף. זה עניין די שגרתי בתחום קניין התוכן בעידן הסטרימינג. יש מקרים יוצאי דופן, כמו "חברים" שהזכויות לה נרכשו ב-2019 על ידי נטפליקס בעסקה שעלתה על פי הדיווחים כמאה מיליון דולר, ושלקחה בחשבון גם את ששת כוכביה אשר תוגמלו בנפרד. כל אחד מהם שלשל לכיסו שני אחוזים מסכום החכירה של הסדרה מוורנר-מדיה לתקופה של חמש שנים.
כמובן שאי-אפשר להשוות בין סדרת קאלט כמו "חברים", שהפכה לתופעה גלובלית עם קהל מעריצים עצום, לבין סדרה כמו "עספור". אבל למען האמת אין הרבה הבדל בין ההפקה הישראלית לסדרות אמריקניות מצליחות כמו למשל "בנות גילמור". במרץ האחרון סיפרה השחקנית לורן גרהאם כי היא אינה מקבלת תמלוגים מנטפליקס: "באמת שאין תמלוגים מנטפליקס", אמרה בתוכנית של ג'ימי קימל, והבהירה כי היא מתנחמת בכך ש"התשלום התקבל בדמות אהבה. הגענו ליותר אנשים". כדאי לציין שב-2018 מפיק הסדרה גאווין פולון התאכזב לגלות שגם הוא לא מקבל תמלוגים על שידור הספיישל "בנות גילמור: שנה בחייהן", אולם את תביעתו הפנה כנגד תאגיד וורנר-מדיה שהחזיק בזכויות היוצרים המקוריות, ולא נגד נטפליקס שרכשה אותן ממנו. זאת על פי הנוהל המוכר מהעידן שלפני הסטרימינג לפיו הגוף המשדר משלם דמי חכירה על השימוש בתכנים בשקלול רייטינג ופרסומות לגוף המפיק, וזה אחראי לתגמל את היוצרים.
העניינים הללו מסתבכים אף יותר כשמדובר בהפקות בינלאומיות שמופלות לרעה ביחס לאלו האמריקניות. בניגוד לסדרות כמו "פאודה" ו"משחק הדיונון" שנטפליקס פרסה עליהן את חסותה והפכה אותן להפקות שהן אומנם זרות אבל במימונה, רוב רובם של התכנים שאינם נוצרים בארצות הברית נחשבים למוצרים מתוצרת חוץ. בניגוד לתפיסה הטבעית שלנו, אין מדובר במחמאה. חברות הסטרימינג ובעיקר נטפליקס מנסות לענות על היצע וביקוש של המנויים האמריקאים לפני הכול, אבל גם של אלה באירופה, דרום אמריקה, אסיה, אוקיאניה ואפילו אנטארקטיקה. לנטפליקס יש היום נוכחות בכ-190 מדינות ברחבי העולם - לא כולל רוסיה, סין, צפון קוריאה ורוסיה שמוחרמות או מחרימות אותה. ישראל, שנודעה בעבר כמעצמה של יצירה טלוויזיונית, נהנית מחשיפה מורחבת - יש שיגידו מוגזמת - ביחס הפוך לפלח השוק המצומצם שהיא מציעה למנהלי נטפליקס, ורואי החשבון שלהם.
אם נודה על האמת, רוב התכנים שיוצאים מישראל הם לשימוש מקומי, של צופים ישראלים ודוברי עברית, עם הווייב הארצישראלי. בהנהלה של נטפליקס מכירים בכך שהם צריכים להציע גיוון ותחלופה של תכנים דוברי עברית שיתאימו לצופים ישראלים, כפי שהם זקוקים לתכנים בספרדית לקהל בספרד, מקסיקו וארגנטינה. עם זאת, אלו הם מוצרים מוכנים מראש שהם חוכרים מבעלי זכויות היוצרים לתקופה מסוימת, ומשלמים להם על כך (ולא מדובר ככל הנראה בסכומי עתק). תמלוגים על פי כמות צפיות הם מזעריים, או לא קיימים בכלל. אם עוז זהבי ויתר שחקני "עספור" מצפים לעשות הכנסה פאסיבית מהעסקה עם נטפליקס על פי אותו דפוס שהתרגלו אליו בעבר משידורים בארץ, הם כנראה זקוקים לרענון לגבי הדרך שבה תעשיית הבידור האמריקנית עובדת כיום בעידן הסטרימינג. לסדרה של חנן סביון וגיא עמיר לקח 15 שנה להגיע לענקית הסטרימינג הבינלאומית, אבל כל כך הרבה השתנה בתקופה הזאת. כדאי להתעדכן.
בנטפליקס סירבו להגיב לטענותיו של זהבי. אך גורם בכיר בשוק ההפקות הישראלי שעבד על עסקאות מכירה לנטפליקס ועובד מול ענקית הסטרימינג בשוטף אמר אתמול ל-ynet כי "הבורות של עוז זהבי מביכה ונראה שאינו בקיא בנעשה בענף אם הוא דורש תמלוגים מנטפליקס. זהבי כמובן אמור להתייצב מול בעלי זכויות היוצרים של הסדרה וככל שיש לו טענות, להפנות אותן אליהם. מעניין אם הוא מקבל תמלוגים ישירות מ-HOT או מחברת yes על סדרות או סרטים שהשתתף בהם. מומלץ לו בחום ללמוד את הנושא לפני טענות מופרכות נוספות".












