תרשמו ביומנים: מחר (ג') יפתחו עשרות מוזיאונים לקהל הרחב, לגמרי בחינם, במסגרת יום המוזיאונים הבינלאומי, שחוזר אלינו פעם בשנה במטרה לעודד את הקהל לצרוך אמנות ולהזכיר את תרומתה לתרבות ולחברה. חלפו כבר ארבעה עשורים מאז נוסד היום לראשונה, ובשנה שעברה השתתפו בו למעלה מ-37 אלף מוזיאונים מכמעט 160 מדינות שונות ברחבי העולם.
6 צפייה בגלריה
המוזיאון הימי בחיפה
המוזיאון הימי בחיפה
המוזיאון הימי בחיפה
(צילום: ג'ני כצנר)
בין המוזיאונים שיפתחו ללא תשלום: מוזיאון תל אביב, מוזיאון ישראל, מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית, מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, מוזיאון הנגב, מוזיאון אשדוד, המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס חולון, אנו – מוזיאון העם היהודי, מוזיאון מגדל דוד, מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, מדעטק חולון, המשכן לאמנות עין חרוד, מוזיאון על התפר, מוזיאון נחום גוטמן, המוזיאון לתרבות הפלשתים ועוד רבים נוספים. בקיצור, אם אמרתם לעצמכם שאתם חייבים כבר לקפוץ למוזיאון וזה אף פעם לא יוצא - יום המוזיאונים הוא ההזדמנות המושלמת לבילוי תרבותי, עשיר ומעניין.
מדי שנה נבחר ליום המוזיאונים נושא, אליו חלק מהמוזיאונים מגיבים. הפעם נבחר הנושא החם (ובצדק) של אקלים, אדם וסביבה, תחת הכותרת: "מוזיאונים, קיימות ורווחה". בנוסף לכניסה החינמית, רבים מהמוזיאונים יציעו פעילויות לקהל הרחב כמו סיורים, סדנאות ושיחות גלריה, שחלקם גם יתכתבו עם הנושא ויעסקו באחריות סביבתית. כדי לא ללכת לאיבוד בין כל הפעילויות, הכנו לכם מדריך עם כמה המלצות לאירועים שווים ברחבי הארץ שלא כדאי לפספס.
מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל במוזיאון ארץ ישראל, שבו מוצגת בימים אלה הביאנלה לאמנות ועיצוב, יתקיימו פעילויות שונות בסימן קיימות ויצירה בשיתוף עם החוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום באוניברסיטת תל אביב. האירועים יתמקדו במפגש עם מלאכות קדומות ועם שימורן. לקהל הבוגר יוצעו למשל הרצאות בנושא תיעוד ושימור מלאכות מסורתיות. לכל המשפחה יוצעו התנסויות במגוון מלאכות מסורתיות כמו קליעת סלים, סיתות באבן, טוויה ואריגה, נפחות ועבודה בעץ. בנוסף, יתקיימו סיורים מותאמים הן למבוגרים והן לילדים בתערוכות המוזיאון.
כתובת: חיים לבנון 2, תל אביב
6 צפייה בגלריה
מוזיאון ארץ ישראל
מוזיאון ארץ ישראל
מוזיאון ארץ ישראל
(צילום: שני ספיבק)
מוזיאון ארצות המקרא גם המוזיאון לארצות המקרא יציע מבט אחורה להיסטוריה האנושית הקדומה. בין מוצגי המוזיאון יוכל הקהל להיחשף לשלל מנהגים, מיתוסים קדומים, טכנולוגיות ושאר ממצאים, מהם ניתן ללמוד על יחס האדם לסביבתו לאורך ההיסטוריה. למבוגרים יתקיים סיור מיוחד בעקבות העמים של המזרח הקדום, אשר היוו את הבסיס לתרבות המערבית המוכרת לנו כיום. הסיור יציף שאלות על חברה חקלאית לעומת עירונית, על התפתחות והרס, ולמה בעצם יש צורך בקיימות. בנוסף, תתקיים פעילות לילדים בשם "זרקור על שחור" - סיור שכולל משימות וכתבי-חידה. בין היתר יגלו הילדים כיצד הפיקו וייצרו הקדמונים את הצבע השחור, ובכלל את מה שהיה נחוץ להם, מחומרים זמינים, ובכך יקבלו השראה איך גם אנחנו, יכולים לעשות שימוש נכון בחפצים ובטבע שסביבנו.
כתובת: שמואל סטפן וייז 21, ירושלים
6 צפייה בגלריה
מוזיאון ארצות המקרא
מוזיאון ארצות המקרא
מוזיאון ארצות המקרא
(צילום: איה עוזרי)
מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד מה הופך עץ לעץ? מוזיאון המדע מזמין את המבקרים להכיר עצים קצת יותר מקרוב, ולגלות קצת הערכה לצמחים המיוחדים שצומחים בינינו. המבקרים ילמדו את יחסי הגומלין של העצים עם סביבתם, על העץ כחומר גלם, יצללו להיכרות לעומק עם העלים, מה מיוחד בהם ועוד. בין היתר תוכלו לסייר בין תערוכת תמונות, שמאפשרת להכיר עצים שמצויים בפני סכנת הכחדה, מיצב אמנותי שמזמין למסע חושי בין ציורי יערות שמלווים בצלילים וריחות מרחבי העולם, ובכלל היכרות עם עצים מעניינים ברחבי המוזיאון. בנוסף, יוצעו לקהל סדנאות מעשיות שונות של בנייה בעץ, למבוגרים ולילדים.
כתובת: שדרות המוזיאונים 3, ירושלים
מוזיאון האדם והחי המוזיאון המחודש, שמשלב גם בימים כתיקונים בין טבע ואמנות, יציע משחק משפחתי לגדולים ולקטנים בתערוכה "איזה פחד" שעוסקת בפחד שלנו מחלק מבעלי החיים – ובהבנה שאולי הם פחות מפחידים משחשבנו. במסגרת המשחק, המשפחה תוכל לפתור משימות וחידות ולפגוש את היצורים שמסתתרים מאחורי הפחדים. המבקרים יוכלו ליצור "מדד פחד" משלהם, לבחון איך מרגישים אל מול מקקים מממתקים, להיכנס לאקווריום של כרישים חביבים ולהצטלם עם תנין שמגיח מתחת למיטה.
כתובת: הפארק הלאומי, רמת גן
6 צפייה בגלריה
מוזיאון האדם והחי
מוזיאון האדם והחי
מוזיאון האדם והחי
(צילום: נדב כהן יונתן)
המוזיאון לתיאטרון בובות, חולון במוזיאון לתיאטרון בובות, שמהווה מרכז לתחום הבובנאות בישראל, תתקיים סדנה משפחתית ליצירת בובות שיורכבו משלל חומרים ממוחזרים שהמשתתפות והמשתתפים יביאו איתם - בגדים ישנים, כלים חד פעמיים, עיתונים, קרטונים, אריזות, שקיות של חטיפים ופקקים – כל אלה יקבלו חיים חדשים, מפתיעים ומשמחים.
כתובת: דוד רמז 13, חולון
6 צפייה בגלריה
המוזיאון לאמנות תיאטרון הבובות
המוזיאון לאמנות תיאטרון הבובות
המוזיאון לאמנות תיאטרון הבובות
(צילום: אילן סביר)
מוזיאון חיפה לאמנות מוזיאון חיפה יציע לכבוד יום המוזיאונים ול"ג בעומר סדנה מיוחדת של הכנת "עששית מדורה". המדורות מייצרות נזק סביבתי של זיהום האוויר ושינוי האדמה, ובשנים האחרונות עולה בשיח הצורך למצוא תחליף למדורות של החג. במסגרת הסדנה, יכינו הילדים חלופה כיפית למדורות: עששית מדורה. העששיות יתנו אור נרות שלאורו יוכלו המשתתפים והמשתתפות לשחק, לרקוד וגם לאכול תפוחי אדמה ומרשמלו. אפשר גם אחרת.
כתובת: שבתאי לוי 26, חיפה
6 צפייה בגלריה
סדנת סטופמושן במוזיאוני חיפה
סדנת סטופמושן במוזיאוני חיפה
סדנת סטופמושן במוזיאוני חיפה
(צילום: יעל גרוסמן ארזואן )
המוזיאון הימי הלאומי במוזיאון הימי, שמוקדש לתולדות הספנות בישראל תוצע למבקרים, לצד הדרכות בתערוכה, גם סדנת "סטופ-מושן", שבמסגרתה ייצרו המשתתפות והמשתתפים הצעירים סרטים קצרים מתמונות בעזרת בדים, קרטונים וחומרים ממוחזרים נוספים. הסרטונים יעסקו בשימור, קיימות ואיכות הסביבה, ויחברו את הילדים לנושא בצורה חוויתית, מהנה ויצירתית.
כתובת: דרך אלנבי 198, חיפה