גרסה נדירה שלא פורסמה מעולם של השיר האיקוני "ליל חניה" התגלתה אחרי 52 שנה והועלתה ליוטיוב ללא ידיעתם של בעלי הזכויות. הביצוע המדובר הוקלט על ידי להקת גייסות השריון עם הסולנית רבקה מרקוביץ' ב-1972, חודשים אחדים לפני שהשיר הושמע בפסטיבל הזמר 1973, והוא כנראה הגרסה הראשונה של השיר. האזינו לגרסה הנדירה:
"ליל חניה", מהקלאסיקות הגדולות של המוזיקה הישראלית, נכתב על ידי נתן אלתרמן בעקבות השתתפותו במבצע יואב במלחמת השחרור, ונכלל בספרו "עיר היונה" מ-1957. השיר הולחן בידי יאיר רוזנבלום עבור יהורם גאון, אבל גאון לא בא לשמוע אותו. רוזנבלום שלח אותו לפסטיבל הזמר, ואחרי שהוא התקבל, הקים עבורו הרכב חד-פעמי שכלל שלושה מבוגרי להקת הנח"ל - חנן יובל, ירדנה ארזי ואפרים שמיר.
לשיר יש היסטוריה מפותלת, ולפני שלוש שנים אף הוקדש לו פרק מורחב בפודקאסט "שיר אחד" של כאן הסכתים. בעבר נחשף כי לפני שהשיר הושמע בפסטיבל הזמר, הביא אותו רוזנבלום ללהקת פיקוד מרכז והורה לחיילים - בהם אסתי אבני, לימים אסתר חיות, נשיאת ביהמ"ש העליון - ללמוד אותו ולבצעו בפניו. לבסוף הוא החליט שהחיילת רונית אופיר תבצע את השיר וזו נכנסה לאולפן, אבל ברגע האחרון בוטלה ההקלטה, והשיר נלקח ממנה. הביצוע שלה לא תועד.
3 צפייה בגלריה
להקת גייסות השריו
להקת גייסות השריו
להקת גייסות השריון
(צילום: יריב כץ, מתוך אוסף פרטי)
כעת מתברר שהשיר עבר תחנה נוספת - להקת גייסות השריון של תחילת שנות ה-70, שרוזנבלום היה המנהל המוזיקלי והבמאי שלה. בין חבריה היו דורון נשר, משה בקר, גבי שדה, עירית בולקא, שמוליק בילו ז"ל (חלב ודבש) וחני בודגוב (סקסטה), אבל הסולנית הייתה רבקה מרקוביץ' - כיום רבקה פוקס (69), הילרית מרמת גן, אם לשלושה וסבתא לשמונה. מרקוביץ' הייתה הראשונה שביצעה את השיר "האם השלישית" שהלחין רוזנבלום ללהקה, ושרה גם את הבית הראשון בלהיט "הרצל". למרות הצלחותיה, אחרי שנה וחצי בלהקה החליטה להשתחרר מצה"ל כדי להתחתן, ופרשה ממוזיקה וממשחק, אף שקיבלה לדבריה הצעות מפתות, בהן לשחק את אהובתו של יהורם גאון בסרט "קזבלן".
גרסתה ל"ליל חניה" שונה מהמוכרת: היא כוללת שני בתים שלא מופיעים בגרסה הסופית, ואילו שתי שורות שנכללות בגרסה הסופית אינן מופיעות בגרסה שלה. גם העיבוד שונה. אולם אחרי שהגרסה הוקלטה, היא נגנזה. נתן סלור, נכדו של אלתרמן, וקרן רוזנבלום-פולק, בתו של יאיר, לא ידעו על קיומה והופתעו למצוא אותה ביוטיוב. בתחילה לא היה ידוע מי היא הזמרת האלמונית שמבצעת את השיר, אך התעלומה נפתרה בעזרת כתב "ידיעות אחרונות" ו-ynet.
3 צפייה בגלריה
רבקה מרקוביץ-פוקס
רבקה מרקוביץ-פוקס
רבקה מרקוביץ-פוקס
(צילום: יריב כץ)
בעקבות חשיפת הגרסה הוקלט פרק חדש של "שיר אחד" שמהווה המשך לפרק הקודם שהוקדש ל"ליל חניה", ועולה היום (ד'). מרקוביץ' מספרת בו שכלל לא ידעה שההקלטה שלה נשמרה. כשקיבלה אותה, פרצה בבכי מרוב התרגשות. היא גם מספרת על העבודה עם רוזנבלום ועל היחס הנוקשה שהפגין כלפי החיילים. "הוא היה קשוח", אמרה לניר גורלי, "אבל ידעתי לשמור על עצמי. הסתדרנו בזכות זה שכל השירות לא הסתכלתי לו בעיניים. פשוט לא הישרתי אליו מבט. על 'ליל חניה' עבדנו המון. זה שיר קשה. בשתיים בלילה, אחרי שכולנו כבר היינו במיטות, רוזנבלום היה מגיע ואומר לבילו, המפקד: 'תקרא לכולם לעלות לבמה'".
3 צפייה בגלריה
יאיר רוזנבלום
יאיר רוזנבלום
יאיר רוזנבלום
(צילום: משה מילנר, לע"מ)
יאיר רוזנבלום נחשב לאחד מגדולי המלחינים הישראלים. בין שיריו המפורסמים היו "שיר לשלום", "מה אברך", "גבעת התחמושת" ו"שיר של יום חולין". החודש, ב-6 בינואר, מלאו 80 שנה להולדתו. הוא נפטר ב-1996 בגיל 52, מסרטן.