תגובות זועמות מצד הרשויות ועולמות התרבות בבלגיה ובגרמניה בעקבות החלטת פסטיבל פלנדרה בגנט, בלגיה, לבטל את הקונצרט של התזמורת הפילהרמונית של מינכן שנועד להתקיים ב-18 בספטמבר, לטענת המארגנים כיוון ש"אין באפשרותנו לדעת עד כמה המנצח שלה (להב שני הישראלי, ז"א) לא מייצג את הממשלה הרצחנית בתל אביב וכמה הוא מרחיק את עצמו ממנה כמנצח וכמנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית".
מארגני הפסטיבל "זכו" כאמור בהאשמות חמורות, שלפיהן ההתנהלות שלהם מייצגת אנטישמיות טהורה, אבל גם לתגובות קונסטרוקטיביות: התזמורת של מינכן הוזמנה לקונצרט כבר ביום שני הקרוב בפסטיבל המוזיקה בברלין כתגובה ישירה על הביטול - צעד שגם מראה עד כמה גדול ההלם מהמהלך בתוך העולם הג'נטלמני והמעונב של המוזיקה הקלאסית, וגם עד כמה הגרמנים יכולים להיות ספונטניים ומהירי החלטה אם הם רוצים, בעיקר כשחלק מהפגיעה מהמהלך מכוונת לתזמורת מובילה שלהם.
"אנחנו רוצים לשלוח מסר על הכוח המאחד של האמנות, הערכים שביסוד החברות הדמוקרטיות באירופה, ונגד אנטישמיות, אפליה וחרם על אמנות ומדעים", נאמר בהודעה משותפת מטעם שלושת הגופים העומדים מאחרי ההזמנה של הפילהרמונית של מינכן לנגן בברלין.
"מדובר במסר נפלא", אמר וולפרם וויימאר, שר התרבות הגרמני, שיום לפני כן תקף את מארגני הפסטיבל במילים חריפות והאשימם באנטישמיות גלויה, "בימים של אנטישמיות גוברת זה שולח מסר ברור: אנחנו נגד אנטישמיות, ועומדים ביחד עבור כבוד הדדי, אנושיות ודו-קיום בשלום".
"מוזיקאים, קהל וספונסרים יכולים להגיע לפסטיבל הזה, ורק המנצח הישראלי מסורב להגיע אליו", הגיב רון פרושאור, שגריר ישראל בגרמניה, "זו אנטישמיות טהורה. יהודים אינם רצויים בפסטיבל. המארגנים פתחו במתקפה פרונטלית על החופש האמנותי במסווה של ביקורת על ישראל".
השגרירות הגרמנית בבלגיה הסירה את כל הקשרים והסכמי האימוץ שלה עם הפסטיבל והסירה את כל האזכורים אליו מחשבונות המדיה החברתית שלה. על אף הודעת המארגנים כי ההחלטה התקבלה לאחר דין ודברים עם רשויות העיר גנט ומשרדי התרבות הממשלתיים, גם בבלגיה לא חסכו מהם ביקורת חריפה. "להחיל חרם מקצועי על מישהו בהתבסס רק על מוצאו זה פזיז וחסר אחריות", אמר בארט דה ובר, ראש ממשלת בלגיה, "זו החלטה שגרמה נזק רציני לתדמית של בלגיה".








