בשל אישור חוק ביטול עילת הסבירות - התפטרו חברי הוועדה לבחינת תקצוב התרבות בישראל שהוקמה בכהונת השר הקודם במשרד, חילי טרופר.
1 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
מיקי זוהר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
"במנדט הוועדה נכתב כי אחת המטרות המרכזיות היא לאפשר תרבות יוצרת ועצמאית בישראל", נכתב במכתב שנשלח לשר התרבות המכהן מיקי זוהר, "בשנה זו נרתמו חברי הוועדה בהתנדבות לעבודה מקיפה שאמורה הייתה להיות מסוכמת בימים אלו. בבסיסה של חברה בריאה וחזקה - תרבות עשירה וחזקה. בבסיסה של חברה דמוקרטית בריאה וחיונית - יצירה הנהנית מחירות וחופש ביטוי מלא (בגבולות החוק)".
חברי הוועדה, שבראשות אודי ניסן, הוסיפו כי "חברה דמוקרטית בריאה נותנת במה לחופש היצירה ולחופש הביטוי. חברה כזו מטפחת את חוש הביקורת ומאפשרת גיוון. חברה כזו נותנת קול גם למי שמוחלש, מודר ומופלה. למי שבחיי היום יום שלו הוא חלק ממיעוט, הוא האחר והשונה. היא מוכנה לתמוך ולקדם גם יצירה שעלולה להיות לא נעימה בהכרח לאוזנו של הרוב, שעלולה להיות צורמת, ולעורר מחשבה על התפיסות המקובלות ועל הנרטיבים של מובילי המדיניות שבשלטון. לא ניתן להגן על ערכים אלו במקום שבו אין מערכת משפט חזקה, עצמאית שיכולה להפעיל ללא מורא ביקורת שיפוטית על החלטות הממשלה ושריה.
"החלטות לא סבירות החסינות מביקורת שיפוטית, בשם עקרון הרוב והמשילות - פותחות פתח למדיניות משתיקה, מדירה, סגורה שתדכא את חופש היצירה. ממשלה ללא ריסון אשר מיום הקמתה עסוקה בפירוק והחלשת מוקדי הכוח העצמאיים במדינת ישראל, במטרה לרכז בידיה כוח בלתי מוגבל; ממשלה שמשתיקה ביקורת שיפוטית על סבירות החלטותיה, אין ביכולתה להתהדר בחופש תרבות ויצירה. לצערנו הרב, בכל החודשים האחרונים ובפרט באישור החקיקה אתמול, ברור כי זה הכיוון אליו צועדת הממשלה במעשיה, בהתבטאויותיה ובהתבטאות שריה. למרות השקעה בהתנדבות של מאות שעות של חברי הוועדה, אין לנו כל רצון להיות שותפים למדיניות זו ומתעורר החשש הכבד שייעשה שימוש לא ראוי בהמלצות הוועדה. לאור זאת אנו מודיעים על הפסקת פעילות הוועדה. למותר לציין, שלאור העובדה שלא הגשנו המלצות, נבקש שלא ייעשה כל שימוש בשמה של הוועדה, מכיוון ולא הומלץ דבר".
ממשרד התרבות והספורט הגיבו למכתב: "מדובר בוועדה שהוקמה בתקופת השר הקודם. חבל לנו שוועדה מקצועית שכל תפקידה להציג מסקנות מקצועיות מתנהלת משיקולים זרים. המשרד מכבד את רצון הוועדה לסיים את תפקידה וכבר פועל בערוצים שונים לרבות מינוי ועדה פנימית אסטרטגית באשר למנגנון התמיכות, תוך הקשבה מלאה לשטח שעל בסיסה מתקבלים החלטות בדבר תקצוב נכון וראוי לעולם התרבות הישראלי".