התסריטאי והבמאי ג'ורג' לוקאס, שהביא לעולם את זיכיון "מלחמת הכוכבים" אשר שינה את הוליווד (ולדעת רבים החריב אותה), יקבל פרס מפעל חיים מפסטיבל קאן - כך הכריזו אמש (ג') המארגנים. "בלתי ניתן להפרדה מ'מלחמת הכוכבים' ו'אינדיאנה ג'ונס', ג'ורג' לוקאס לנצח העניק לשוברי הקופות היסטוריה יוצאת דופן, והנאה בלתי ניתנת להשוואה עבור קהלים בכל העולם", נכתב בהודעת פסטיבל קאן, שלמרות האליטיזם הנודע שלו, מעולם לא התכחש ללוקאס ופועלו ואף אירח את הקרנת הבכורה העולמית של "מלחמת הכוכבים: נקמת הסית" ב-2005, סרטו האחרון כבמאי.
3 צפייה בגלריה
ג'ורג' לוקאס
ג'ורג' לוקאס
ג'ורג' לוקאס
(WPA Pool / Pool/GettyImages)
לוקאס יחגוג יום הולדת 80 ב-14 במאי, יום לפני ערב הפתיחה של המהדורה ה-77 של הפסטיבל. ציון דרך שבוודאי השפיע על החלטת המארגנים להציע לו פרס דקל הזהב על תרומתו לאמנות הקולנוע. הוא התחיל את דרכו כבמאי עצמאי ב-1971 עם מותחן המדע הבדיוני הקודר THX-1138, ולאחר כשלונו בקופות פנה ליצירת דרמת ההתבגרות המלבבת "אמריקן גרפיטי" אשר הייתה ללהיט גדול שנתיים לאחר מכן. עם זאת, פריצת הדרך האדירה שלו הגיעה ב-1977 עם יציאת "מלחמת הכוכבים" לאקרנים. אופרת החלל הפכה לשובר קופות מהדהד ובעקבותיה הושק הפרנצ'ייז שהפך לתופעה תרבותית יוצאת דופן וארוכת-שנים - גם היום, אחרי שפרש ומכר את חברת ההפקות שלו לוקאספילם ב-2012 לתאגיד דיסני, ששילמו יותר מארבעה מיליארד דולר כדי להמשיך את דרכו עם שלל סרטים וסדרות טלוויזיה.
החגיגה הגדולה לרגל קבלת הפרס תיערך בטקס הסיום של פסטיבל קאן שיחתום ב-25 במאי את עשרת ימי המהדורה ה-77 של אירוע הפסגה של הקולנוע הבינלאומי. עם זאת, יש בוודאי כאלה שתוהים על הבחירה להעניק ללוקאס פרס על תרומתו לקולנוע, אשר לפי רבים הייתה קללה יותר מאשר ברכה שהציתה את תשוקת האולפנים האמריקניים לעולמות תוכן בדיוניים בלתי-נדלים שמתוכם נולדים סיקוולים, פריקוולים, רימייקים על המסך ופריטי מרצ'נדייז בחנויות. ההצלחה המסחרית הבלתי נתפסת של "מלחמת הכוכבים" ב-1977 שינתה את התפיסה של הוליווד, ולפי יוצרים אמריקנים ואף יותר מכך, בינלאומיים, החריבה את אמנות הקולנוע. ואם לא די ב"מלחמת הכוכבים", לוקאס יצר בשיתוף עם סטיבן ספילברג את פרנצ'ייז "אינדיאנה ג'ונס" המצליח בתחילת שנות ה-80, וכתב והפיק את פנטזיית הנעורים "ווילו והנסיכה".
3 צפייה בגלריה
שוד לאור יום? מתוך ""מלחמת הכוכבים: תקווה חדשה" (1977)
שוד לאור יום? מתוך ""מלחמת הכוכבים: תקווה חדשה" (1977)
שינה את פני המשחק. מתוך "מלחמת הכוכבים: תקווה חדשה" (1977)
(באדיבות yes)
עם זאת, סרטו הראשון של לוקאס כבמאי מותחן המדע הבדיוני הפוליטי החתרני THX-1138 מ-1971 קיבל הכרה במסגרת שבועיים של במאים בקאן באותה שנה, שבועות ספורים אחרי הכישלון המסחרי המהדהד שלו בבתי הקולנוע בארצות הברית. "לפסטיבל קאן תמיד היה שמור מקום מיוחד בלבי", אמר לוקאס בתגובה להכרזה, "הופתעתי כשהם הבליטו את סרטי הראשון THX-1138 עם הבחירה להקרינו במהדורה הראשונה של שבועיים של במאים. מאז, חזרתי לפסטיבל פעמים רבים במגוון תפקידים, כתסריטאי, במאי ומפיק. זה באמת כבוד גדול בשבילי לקבל את ההכרה הזאת, שהיא עניין גדול עבורי".
ההכרה בלוקאס מצטרפת לבחירות מעניינות של פסטיבל קאן השנה כמעידות על פתיחות הולכת וגוברת של האירוע האליטיסטי לשוברי קופות אמריקניים והבמאים ההוליוודיים הוותיקים שמאחוריהם. כך למשל במקרה של פרנסיס פורד קופולה, שישיק בהקרנת בכורה את סרטו החדש "מגלופוליס" שעל הפקתו עמל שנים רבות, ובו מככבים אדם דרייבר, דסטין הופמן, שיה לבוף, אוברי פלאזה, לורנס פישברן, ג'יאנקרלו אספוזיטו, ג'ון ווייט, נטלי עמנואל וכן אחותו טליה שייר ואחיינו ג'ייסון שוורצמן. זהו סרטו הראשון של קופולה בן ה-85 מאז Twixt ב-2011, ודובר בו רבות בשנים האחרונות נוכח נסיונותיו החוזרים ונשנים של קופולה לגייס כספים ולהשלים את הפקת הפרוייקט השאפתני שעלה כ-120 מיליון דולר (אשר מומנו ברובם בידי קופולה עצמו, לבסוף, מכיסו הפרטי). למעשה, קופולה ציין כי הרעיון הראשוני לדרמת המדע בדיוני הפוסט-אפוקליפטית עלה במהלך צילומי "אפוקליפסה עכשיו" בסוף שנות ה-70, שנים ספורות אחרי שתמך עמפיק בצילומי THX-1138 של בן טיפוחיו הצעיר דאז לוקאס.
3 צפייה בגלריה
פתח את הכספת כדי להרים את פרויקט חלומותיו. או ליתר דיוק, מכר את היקב שלו. פרנסיס פורד קופולה
פתח את הכספת כדי להרים את פרויקט חלומותיו. או ליתר דיוק, מכר את היקב שלו. פרנסיס פורד קופולה
פתח את הכספת כדי להרים את פרויקט חלומותיו. או ליתר דיוק, מכר את היקב שלו. פרנסיס פורד קופולה
(צילום: EPA)
במאי הוליוודי נוסף שיזכה לבמה מרכזית בריביירה הצרפתית השנה יהיה ג'ורג' מילר האוסטרלי, מייסד הזיכיון הפוסט-אפוקליפטי "מקס הזועם" שזכה להצלחה אדירה בשנות ה-80 בכיכובו של מל גיבסון, וזכה לאתחול ב-2015 עם הסרט טעון הבנזין והטסטוסטרון "מקס הזועם: כביש הזעם" שגם הוא הוקרן בבכורה בקאן והמשיך כשובר קופות מהדהד בכיכובם של טום הארדי כמקס הזועם' ושרליז ת'רון כבת בריתו פיוריוסה. השנה יחזור מילר בן ה-79 לפסטיבל עם סרט נוסף בסדרה, שיתרכז הפעם בדמות הנשית הלוחמנית פיוריוסה בגרסתה הצעירה, הפעם בגילומה של אניה טיילור-ג'וי. הפריקוול "פיוריוסה" כבר נחשב לאחד הסרטים המדוברים של השנה, גם בגלל תרומתו של כריס המסוורת' שמככב גם הוא.
למרות החגיגה ההוליוודית שלוקחת את מרכז הבמה גם בפסטיבל קאן, התשתית של האירוע צפויה להמשיך ולהישען על יצירות בעלות יומרות אמנותיות יותר של גדולי הבמאים בקולנוע הבינלאומי, מדייויד קרוננברג, דרך יורגוס לנתימוס ועד ז'אק אודיאר, שסרטיהם החדשים צפויים להשתלב בתחרות הרשמית עליה יוכרז מחר (ה'). קצת מוזר שאת כל הטוב הזה יוציא לדרך סרט הפתיחה Second Act, הקומדיה של הבמאי הצרפתי קוונטין דופיו, הנודע כיוצר אימה סוריאליסטית שלא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות, בניגוד לפסטיבל קאן עצמו.