אירוע אלים ויוצא דופן העיב לפנות בוקר (ב') על טקס האוסקר ה-94. וויל סמית', שזכה בפרס השחקן הראשי על תפקידו ב"משפחה מנצחת", עלה לבמה וסטר למגיש כריס רוק אחרי שסיפר בדיחה על אשתו, ולאחר מכן קילל אותו בצעקות ממושבו.
משטרת לוס אנג'לס הודיעה כי רוק סירב להגיש תלונה. בהצהרה מטעמם נמסר כי "משטרת לוס אנג'לס מודעת לתקרית שהתרחשה בין שני אנשים במהלך טקס פרסי האוסקר. התקרית כללה סטירה של אדם אחד לאדם אחר. המעורב סירב להגיש תלונה במשטרה. במידה וירצה להגיש תלונה במועד מאוחר יותר - נהיה זמינים להשלמת דו"ח החקירה". גם מארגני הטקס התבטאו בנושא, כשצייצו בעמוד הטוויטר כי הם "מגנים אלימות מכל סוג שהוא".
האירוע התרחש לפני שרוק הגיש את הפרס לסרט התיעודי הטוב ביותר. בהתייחסו לתספורת הקצוצה של השחקנית ג'יידה פינקט, אשתו של סמית', הוא אמר שכבר אינו יכול לחכות לראות אותה מופיעה בסרט "ג'י-איי-ג'יין 2". המצלמה התמקדה בפינקט הכועסת בזמן שהקהל המשיך לצחוק. תחילה גם וויל נראה מחויך, אולם אז קם ממושבו לעבר הבמה. הנוכחים האמינו כי העלייה של סמית' לבמה מתוסרטת - גם כאשר סטר לפניו של רוק ההמום. בעבר, פינקט חשפה כי בשנים האחרונות היא מתמודדת עם מחלה שגורמת לה לנשירת שיער.
3 צפייה בגלריה
וויל סמית מחטיף סטירה לכריס רוק
וויל סמית מחטיף סטירה לכריס רוק
וויל סמית' סוטר לכריס רוק
(צילום: AFP)
אחרי כמה שניות, רוק ניסה לצאת מהמבוכה בהומור כשאמר "הו וואו. וויל סמית' הרגע קרע לי את הצורה", אבל הצחוק נפסק ובאולם בלוס אנג'לס השתררה דממה. אתר People דיווח כי לדברי מקור, "כל הנוכחים במקום נעמדו כדי לראות מה קרה - כולם היו המומים. יכולת לשמוע סיכה נופלת. כולם הסתכלו זה על זה, חשבו, 'זה באמת קרה עכשיו?'. כריס רוק היה נראה המום". עוד הוסיף ואמר כי אמיליה ג'ונס, כוכבת הסרט הזוכה "קודה", נשמעה מספרת ליושב לידה: "חשבתי שזה מערכון".
כאשר סמית' חזר למושבו, הוא קרא לעבר רוק: "אל תגיד את השם של אשתי בפה המז***ן שלך!" רוק ענה לו: "וואו, אחי, זאת הייתה בדיחת "ג'י-איי-ג'יין". בזמן שסמית' המשיך להזהיר אותו שלא יזכיר את שמה. "אני לא אעשה את זה, אוקיי?" אמר רוק, "זה היה הערב הכי גדול בהיסטוריה של הטלוויזיה".
בשלב הזה רוק העביר את השידור למועמדים לפרס הדוקומנטרי והשידור הוחשך, למשך כשתי דקות, שבמהלכן דנזל וושינגטון ניסה לפשר בין השניים.
דקות ספורות לאחר מכן עלה לבמה הראפר שון קומבס, שהציג מחווה לרגל 50 שנה ליציאת הסרט "הסנדק", ופתח את דבריו במילים: "וויל וכריס, נפתור את זה במסיבה שאחרי הטקס כמו משפחה".
3 צפייה בגלריה
וויל סמית מחטיף סטירה לכריס רוק
וויל סמית מחטיף סטירה לכריס רוק
סמית' סוטר לרוק ההמום
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
וויל סמית'
וויל סמית'
וויל סמית'
(צילום: רויטרס)
אחרי התקרית, כאשר זכה בפרס השחקן הטוב ביותר, סמית' היה נרגש מאוד ודמע לא מעט. "ריצ'רד וויליאמס הגן בנחישות על משפחתו", אמר בנאום הזכייה, "בזמן זה בחיי, ברגע זה, אני המום ממה שאלוהים נתן לי להיות ולעשות בעולם הזה. בעשיית הסרט הזה זכיתי להגן על השחקניות שלצידי. נקראתי לאהוב אנשים, ולהגן על אנשים, ולהיות נהר עבור האנשים שלי. אני יודע שצריך לקבל ביקורת ומילים רעות כדי להצליח בעסק הזה, יהיו אנשים שלא מכבדים אותך ואתה חייב לחייך ולהעמיד פנים שזה בסדר".
"דנזל אמר לי לפני כמה דקות: 'תיזהר, כי ברגע השיא שלך השטן יגיע לתפוס אותך'", המשיך, "אני רוצה להיות כלי לאהבה. אני רוצה להודות לוונוס, סרינה ולכל משפחת וויליאמס שסמכו עליי עם הסיפור שלהם. אני רוצה להיות שגריר של אהבה ודאגה. אני רוצה להתנצל בפני האקדמיה ובפני כל שאר המועמדים. זה רגע יפהפה, ואני לא בוכה בגלל שזכיתי בפרס, אלא בגלל שזכיתי להאיר על אנשים, כל הצוות של הסרט ומשפחת וויליאמס. האמנות מחקה את החיים, אני נראה כמו האבא המטורף מהסרט, אבל האהבה גורמת לך לעשות דברים מטורפים".
בתגובה לערב הסוער, בנם של הזוג, ג'יידן סמית', צייץ: "וככה אנחנו עושים את זה".
אין זו הפעם הראשונה שנוצר מתח בין רוק לזוג סמית'. בשנת 2016, כשרוק הנחה את טקס הפרסים, הוא התבדח על כך שג'יידה פינקט סמית' הודיעה כי היא מחרימה את האוסקר בשל המחסור שלו בייצוג ובגיוון. "זה שג'יידה מחרימה את טקס האוסקר זה כמו שאני אחרים את התחתונים של ריהאנה - לא הוזמנתי!"