סבסטיאן סטאן, ששיחק איתה, השווה אותה ל"מריל סטריפ הצעירה", מעריצי הסדרה "דברים מוזרים" טוענים שהיא דומה לאדי מנסון, מעריציה מתעקשים שהיא שילוב של אן הת'אוויי ודקוטה ג'ונסון, ריס ווית'רספון עפה עליה אחרי שראתה אותה בסדרה "אנשים נורמלים" ומעריכה את הכנות והרגישות והעדינות שלה. ואילו אנדרו גארפילד, ששיחק איתה במיני-סדרה "תחת נס השמיים" (עכשיו בדיסני+), סבור שנובעים ממנה "זוהר ושמחה, כישרון וכריזמה".
6 צפייה בגלריה
דייזי אדגר ג'ונס
דייזי אדגר ג'ונס
דייזי אדגר-ג'ונס
(צילום: AP)
זוהי דייזי אדגר-ג'ונס הבריטית, ברונטית ביישנית ועוצמתית כאחד - שבגיל 24 היא אחד השמות הכי לוהטים וממריאים כעת בתעשייה. "'מריל סטריפ הצעירה? הו אלוהים", פורצת אדגר-ג'ונס בצחוק במהלך ריאיון טלפוני שערכתי איתה בשבוע האחרון. "אני לא יודעת אם אני כזאת. זו מחשבה מטורפת. אני עדיין מרגישה צעירה ולומדת על המקצוע. אני נרגשת לשחק תפקידים מגוונים ולדחוף את עצמי מחוץ לתחום הנוחות שלי - לספוג כמה שאני רק יכולה, תוך שאני מנווטת בתעשייה".
לריאיונות נוספים:
בינתיים נראה שאדגר-ג'ונס מנווטת לגמרי לא רע. היום (שלישי) היא מגיעה למסכים שלנו בעיבוד הקולנועי המצליח ל"שירת סרטני הנהר", רב-המכר של דליה אוונס, שהגיע למדפים ב-2018 ומכר 12 מיליוני עותקים ברחבי העולם וזכה להצלחה גדולה גם בישראל. העלילה מתרחשת בביצות צפון קרולינה בין השנים 1952 ל-1969, ועוקבת אחר ההתבגרות של קיה, ילדת טבע יחפה שגרה בבקתה בלב הביצות. אמה של קיה נטשה את האב המכה, המתעלל והאלים, ובהמשך גם האחים והאב עוזבים את הבקתה ואת אחותם הקטנה. תושבי העיירה הסמוכה מנדים את קיה ומכנים אותה "ילדת הביצות" – הם חוששים ממנה וסבורים שהיא מכשפה מסוכנת. קיה נאלצת ללמוד לשרוד בטבע – היא עושה זאת בצורה מרשימה וגם מפגינה כישורי ציור. הכול מסתבך כשצ'ייס אנדרוז, הקוורטרבק האהוב של קבוצת הפוטבול, שניהל רומן סודי עם קיה ונפל מהמגדל המתנוסס בלב אזור הביצות, נמצא מת. קיה מואשמת בהריגתו ומועמדת למשפט. האם תצליח להוכיח את חפותה?
למרות שאדגר-ג'ונס היא בכלל ממוצא סקוטי וצפון אירי, יוצרי "שירת סרטני הנהר" בחרו דווקא בה לגלם את "ילדת הביצות" האמריקאית. "כשיוצרות הסרט התחילו ללהק חשבתי שהן לעולם לא ימצאו את קיה כפי שהיא הייתה בראש שלי", התוודתה הסופרת אוונס. "כשהציגו בפניי תמונות וקלטות של דייזי חשבתי לעצמי: 'הם מצאו את קיה'. דייזי מושלמת כי היא מייצגת את הרוך והקשיחות שלה".
"קיה היא עמידה ובעלת תושייה להפליא", מוסיפה אוליביה ניומן, הבמאית של הסרט. "ואני אוהבת את זה, שלמרות שהיא פגיעה ורגישה מאוד, יש לה גם כוח מדהים בליבה. נהניתי מאוד לראות אותה מפתחת את תחושת הערך העצמי שלה, מגלה דרך הלימודים המדעיים ופיתוח הכישורים האמנותיים שלה מהו הקול שלה, ולכן מציאת השחקנית הנכונה לגלם את קיה היה המפתח. דייזי צללה לתוך הסרט עם אותה תשוקה וביטחון עצמי שיש לקיה. הקריאה הראשונה של דייזי הביאה את כולנו לדמעות, כולל דליה, כי זה הרגיש כאילו אנחנו צופים בקולה של קיה יוצא מהשחקנית הבריטית היפה הזו".

"זו הייתה סביבה די עוינת, חזינו בכוחו של הטבע"

אדגר-ג'ונס מעידה שהיא קראה את הספר לקראת האודישנים. "זהו סיפור על צעירה ששורדת כנגד כל הסיכויים - ועל איך הבדידות יכולה לשנות את האדם. במהלך הקריאה ממש הכנסתי את עצמי לתוך הסיפור בתור קיה. היו כל כך הרבה דברים בכתיבה של דליה ובעולם שהיא יצרה שאהבתי, אולי במיוחד בגלל שקראתי את הספר בתקופת הקורונה. יש משהו בלראות בחורה צעירה שחווה את הבדידות ואת האהבה לטבע, שהזכיר לי את מה שאני חוויתי במהלך הסגרים. תקופה בה חוויתי בדידות ונדמה לי שכולנו חווינו אותה. ואחר כך חווינו חיבור מחדש לעולם שבחוץ כי כל מה שנותר לנו כשלא יכולנו להיפגש עם החברים היה לצאת להליכה. היה מקסים לראות את האישה הצעירה הזו לומדת איך לנווט בעולם דרך מה שהיא חוזה בו בטבע".
6 צפייה בגלריה
מתוך "שירת סרטני הנהר"
מתוך "שירת סרטני הנהר"
"דייזי מושלמת כי מייצגת את הרוך והקשיחות שלה". מתוך "שירת סרטני הנהר"
את יכולה לפענח את ההצלחה הגדולה של הספר והסרט? "מדובר אמנם בדרמה תקופתית שמתרחשת בשנות ה-60, אבל יש בה סצנות שמאוד אקטואליות להיום. החשיבות והכבוד לטבע רלוונטיים מאוד, במיוחד בתקופת הקורונה. החוסן של קיה הוא תכונה מאוד אנושית, שיש להעריך - כזו שכולנו היינו צריכים לפתח בגלל הקורונה".
מהי מערכת היחסים שלך עם הטבע? "גדלתי בלונדון, אבל המשפחה שלי במקור מצפון אירלנד וסקוטלנד, כך שביליתי שם בחיק הטבע בלא מעט חופשות קיץ. לכן תמיד היה לי חיבור לטבע. חשוב לדעתי לבלות זמן בחיק הטבע ואני יכולה להבין אנשים שרוצים לעזוב את העיר הגדולה ולחיות במקום שקט יותר".
הסרט צולם בלואיזיאנה תחת תנאים לא פשוטים. "חזינו אומנם בכוח של הטבע, אבל זוהי סביבה די עוינת, עם הרבה בעלי חיים מסוכנים כמו תנינים ונחשים", היא הסבירה. "גם מזג האוויר היה מטורף - היה קצת קשה לצלם כשיש אזהרות על טורנדו שמגיע או סערות ברקים. האזהרות האלה גרמו לנו לעשות הפסקה של כמה שעות ולחכות עד שהברקים יפסקו". התפקיד חייב את אדגר-ג'ונס להשיט סירה ("רציתי לקחת את הסירה הזו הביתה כדי לשוט בנהר התמזה, אבל אני לא חושבת שירשו לי"), לצלול, לדוג, לצייר וללכת יחפה, אבל היא לא ביקשה הנחות או להיעזר בכפילות פעלולים. "מעולם לא היינו צריכים להשתמש בכפילה, כי דייזי תמיד הייתה מצליחה לבצע את המשימה בטייק הראשון שלה", טענה ניומן. "קיה מרבה לשחות ולצלול, ולמזלנו היא צללה כבר בתיכון. דייזי ביצעה את כל הנדרש ממנה. אין משהו שהיא לא יכולה לעשות".
אדגר-ג'ונס הייתה צריכה גם ללמוד לבשל את מאכלי האזור ("ניסיתי למשל ללמוד איך מכינים שרימפס וגריטס – פולנטה מתירס של דרום ארה"ב, ללא הצלחה") וכמובן לאמץ את המבטא והסלנג. "צפון קרוליינה של שנות ה-50 וה-60 מאוד שונה מהאזור בו אני גדלתי בלונדון, אבל עשיתי המון מאמצים לגשת ולהבין את העולם הזה. אני אוהבת להשתעשע במבטאים ולשחק עם הקול שלי, שתמיד מביך אותי".
6 צפייה בגלריה
מתוך "שירת סרטני הנהר"
מתוך "שירת סרטני הנהר"
"אוהבת להשתעשע עם מבטאים, הקול שלי תמיד מביך אותי". מתוך "שירת סרטני הנהר"
"שירת סרטני הנהר" עוסק בין היתר במערכות היחסים של קיה עם שני הגברים בחייה – טייט, בנו השאפתן והמשכיל של דייג שרימפסים וצ'ייס בן העשירים שמנהל איתה רומן סודי וכאמור מוצא את מותו בנפילה מהמגדל. מערכות היחסים האלה בהחלט משקפות את המונח הרווח והטרנדי כעת: גבריות רעילה. "מערכת היחסים עם צ'ייס שמלמד אותה לקרוא מבוססת על חיבור רוחני - הם מאוהבים בחשיבה אחד של השנייה וחולקים את אהבתם לביצה. ככל שהיא מתבגרת מערכת היחסים הזו הופכת לגופנית יותר, יש יותר משיכה פיזית. מערכת היחסים עם טייט שונה מזאת של צ'ייס. ולמרות שהוא נוטש אותה בהתחלה ויוצא ללמוד, היא מוצאת איך לשרוד ולפרוח. חלק ניכר מהמשיכה המינית שקיה חשה לצ'ייס נובע מהגילוי הזה של משיכה מינית לאדם שמאוד זר לה. הרבה מהמשיכה לצ'ייס נובעת מאינסטינקט, כשהמוח עוד לא תופס את הקצב של הגוף, גם כשזה לפעמים נחוץ".
אם קיה הייתה חיה כיום, מה לדעתך היה הפרופיל שלה באפליקציית היכרויות? "אם קיה הייתה משתמשת באפליקציית היכרויות היה כתוב בפרופיל שלה: 'חייב לאהוב נוצות. שיזרום עם לאכול רק גריטס ומולים', והאשטאג #חייסירה".
בתפקיד טייט מופיע טיילור ג'ון סמית', שהתברך במראה כל אמריקאי ומוכר מסדרות כמו "פשע אמריקאי" ו"חפצים חדים". "טיילור הפנומנלי מצליח לגלם את כל החום, הטוב והעיניים הכחולות הגדולות של טייט. טיילור הוא שחקן מבריק שמצליח להפוך את הדמות של טייט למורכבת - עם כל התכונות הרעילות שלו, יש בו גם ניואנסים, וטיילור הראה שיש בה פגיעות מסוימת", היא טוענת.
6 צפייה בגלריה
מתוך "שירת סרטני הנהר"
מתוך "שירת סרטני הנהר"
#חייסירה. מתוך "שירת סרטני הנהר"
ואילו האריס דיקינסון הבריטי נבחר להופיע בתפקיד צ'ייס. בקרוב דיקינסון יככב על המסכים ויציג לראווה את גופו גם ב"משולש העצבות", זוכה "דקל הזהב" בפסטיבל קאן האחרון. דיקינסון זכור גם מהסדרה "נאמנות" על משפחת גטי. דיקינסון שופע מחמאות בכל מה שקשור לאדגר-ג'ונס. "יש לה עוצמה שופעת להפליא וטבע שקט שלדעתי הוא מושלם עבור קיה. דייזי היא אדם מקסים וכל יום איתה היה נהדר וכייפי".

כוח נשי

"שירת סרטני הנהר" היא למעשה הפקה שהונהגה על ידי נשים, מריס ווית'רספון המפיקה, דרך לוסי אוליבר התסריטאית ועד אוליביה ניומן הבמאית. "הסיפור עוסק כאמור באישה צעירה ובהישרדותה בסביבה עוינת למדי, ולכן במובן הזה היה חשוב ומדהים שהיו לנו כל כך הרבה נשים בעמדות מפתח בפרויקט הזה", סבורה אדגר-ג'ונס. "במובנים רבים זה סיפור שכולו העצמת נשים, ולכן העובדה שנשים חשו את עצמן מועצמות גם על הסט, הייתה מרגשת במיוחד. כולן היו מדהימות, תומכות, נבונות ומגויסות. זו הייתה זכות גדולה. אוליביה נתנה לי הערות מבריקות, שנתנו דרור לעוד רעיונות ונקודות מבט שונות. אני מקווה שצוות נשי יהיה אלמנט שיחזור לאורך הקריירה שלי ואזכה לעבוד עם עוד נשים מבריקות".
גם אוונס הייתה מעורבת בפרויקט. "יום לפני תחילת הצילומים עשיתי איתה פייסטיים ושאלתי אם יש משהו שהיא רוצה שאכניס לדמות של קיה. דליה אמרה לי: 'העצה הכי טובה שאוכל לתת לך היא שפשוט תהני מהתהליך'. לפגוש אותה במציאות היה רגע מיוחד של השראה. היא אדיבה, מקסימה, נפלאה ומגניבה וסיקרן אותי להתבונן בה ולהרהר כמה מהטוב הזה אוכל להכניס לקיה. אני בטוחה שהיא וקיה אנשים שונים, אבל גם לדליה יש אהבה אדירה לטבע ולשמוע את הסיפורים שלה היה באמת מגניב".
אוונס פיתחה את האהבה לטבע כבר בילדותה. "כל חיי הובילו לסיפור הזה", אומרת אוונס. "גדלתי ביערות אמיתיים ואימי עודדה אותי להיכנס ליער, עד כמה שאני מסוגלת. אימי הייתה אומרת: 'לכי אי שם לעומק היער היכן שסרטני הנהר שרים'. סרטני הנהר לא באמת שרים, אבל כוונתה של אמא הייתה שאחווה את הטבע".
6 צפייה בגלריה
דייזי אדגר ג'ונס לצד האריס דיקינסון וטיילור ג'ון סמית'
דייזי אדגר ג'ונס לצד האריס דיקינסון וטיילור ג'ון סמית'
דייזי אדגר ג'ונס לצד האריס דיקינסון וטיילור ג'ון סמית'
(צילום: AP)
האהבה לטבע ולחיות היער אולי סיבכה את אוונס בפרשה אפלה, שהתרחשה באמצע שנות ה-90 – בחודש שעבר פורסם שאוונס, בן זוגה לשעבר מארק ובנו כריסטופר מתבקשים להגיע לתשאול בנוגע לירי בצייד שפעל ללא רישיון בזמביה. החוקר האחראי על חקירת הרצח במשטרת זמביה חושד שמארק אוונס הכניס את הגופה לרשת מטען, חיבר אותה למסוק שלו ואז זרק אותה ללגונה סמוכה. המשטרה חושדת שדליה הייתה עדה לאירועים ואולי אף שותפה להם. משפחת אוונס מכחישה כל מוערבות לסיפור. כששאלתי את אדגר-ג'ונס על הפרשה והאם היא נשארה בקשר עם דליה אוונס, היא הפגינה חוסר בקיאות. "לצערי, אני לא יודעת במה מדובר. אני מתנצלת".
אדגר-ג'ונס ינקה שואו-ביזנס עוד בילדותה. אמה וונדי עורכת סרטי קולנוע וטלוויזיה ואביה פיליפ הוא ראש חטיבת הבידור של רשת הטלוויזיה הבריטית סקיי. כבר בבית הספר היסודי היא החלה לשחק בהצגות, בהמשך התקבלה לתיאטרון הלאומי לנוער. בגיל 17 היא לוהקה לסדרה "רגליים קרות", ומאז לא עוצרת. ראינו אותה בסדרות "עדות אילמת", "ג'נטלמן ג'ק" ו"מלחמת העולמות". הפריצה הגדולה הגיעה עם העיבוד ל"אנשים נורמלים", הרומן מאת סאלי רוני על אהבתם של בת למשפחת אמידה וחברה ללימודים – בחור נאה ומבריק, שחי בדוחק עם אימו היחידנית. התפקיד חייב את אדגר-ג'ונס להופיע בסצנות סקס ועירום נועזות, וההפקה נעזרה ב"מתאמת אינטימיות", כדברי הקרדיט.
בכל מקרה, היא מודעת לאפקט של המיני-סדרה על הקריירה שלה, כולל מועמדות לגלובוס הזהב. "'אנשים נורמלים' שינתה את החיים שלי במובנים רבים, האמת כבר מהרגע שקיבלתי את התפקיד. העבודה עליה הייתה חוויה מיוחדת ולמדתי מהסדרה הזו המון. זו הייתה הפעם הראשונה ששיחקתי בתפקיד הראשי. מדובר בסיפור על-זמני המביא את סיפורה של מערכת היחסים הרצינית הראשונה, שכולנו וודאי חווינו בצורות שונות - את שברון הלב והאהבה. שוב, גם כאן כמו ב'שירת סרטני הנהר' מדובר בסיפור של גילוי עצמי בזמן ההתבגרות שאופיינית לתחילת גילאי העשרים. זה סיפור כל כך מיוחד שנוצר מתוך המון אהבה, מה שעובר כמובן גם על המסך וזו לדעתי גם הסיבה שצופים רבים התחברו אליו".
6 צפייה בגלריה
דייזי אדגר ג'ונס מתוך "אנשים נורמלים"
דייזי אדגר ג'ונס מתוך "אנשים נורמלים"
דייזי אדגר-ג'ונס ב"אנשים נורמלים"
(צילום: באדיבות יס)
ב"אנשים נורמלים" וב"שירת סרטני הנהר" את מגלמת אאוטסיידרית. גם את כזאת? "כשאתה מתבגר אתה עובר תהליך בו אתה מבין מי אתה ועם מי אתה מרגיש בנוח ולפעמים אתה חש אאוטסיידריות. אלה פשוט תפקידים שמעניינים אותי - וכמו כולם גם אני בהחלט הרגשתי אאוטסיידרית בתקופות שונות בחיים שלי".
לאדגר-ג'ונס אין כרגע כוונות לעקור להוליווד ("אני אוהבת את לונדון"), אבל מוצפת בעבודה. "יש לי כמה דברים בקנה, שלצערי אני לא יכולה לדבר עליהם. אני מתנצלת! אבל אני מאוד מתרגשת לקראתם. הייתי שמחה לשחק דמויות ששונות מאוד אחת מהשנייה. מה למשל? דמויות קומיות או דמות מרושעת - זה יהיה תפקיד כיפי כי הוא יהיה שונה מאוד ממי שאני ומכל התפקידים ששיחקתי בעבר".