אם תנסו להגדיר מוזיקלית את פול טראנק, תגלו שזאת משימה לא פשוטה, עם שירים שמשלבים רוקנ'רול, פאנק, רגאיי ובלוז מזרחי. אבל לחברי ההרכב - גל ניסמן, עופר ויינר, יותם אלעזרי ואריאל קשת - דווקא יש תשובה מוכנה: "בלוזרחית". הארבעה החלו את דרכם המשותפת לפני יותר מעשור - תחילה עם הופעות בברים קטנים ברחבי הארץ. אוספים לאט ובסבלנות את הקהל שלהם, ולבסוף זה השתלם כשהיום פול טראנק נחשבת לאחת מהלהקות הישראליות האהובות ביותר - הרבה מכך הודות לשיר "סתלבט בקיבוץ", שנבחר ב-2022 לשיר השנה של ynet ורדיו תל אביב, גלגלצ וכאן 88.
1 צפייה בגלריה
גל גיסמן באולפן ynet radio
גל גיסמן באולפן ynet radio
גל ניסמן באולפן ynet radio
אולם בריאיון ל"הכל תרבות" ב-ynet radio, ניסמן מעיד מה שמחבר בין חברי פול טראנק זה לא רק האהבה למוזיקה, אלא גם חוויות דומות שעברו בעברם. כשכמה מהם הם יוצאי יחידות מובחרות בצה"ל, בלתי נמנע שהדבר ישליך גם על היצירות שלהם - ובהתאם כמה מהשירים באלבומם האחרון, "ממותה", מדברים באופן חשוף על השירות הצבאי, על חברים שאיבדו בדרך, על הצלקות שנותרו ועל הנטייה המאצ'ואית להדחיק אותן (כמו בשיר "וואלק") - נושאים שעד לפני כמה שנים לא היה נהוג לדבר עליהם בארץ.
מה השתנה היום לדעתך? איך הנושא של פוסט טראומה הפך נגיש יותר? "כשאני חווה משהו על בשרי אני אגיד אותו. אם זה יהיה למחות - אעשה את זה. מצד שני, אני גם לא מגדיר את עצמי כזמר מחאה. זה היה הפחד הכי גדול שלי, אחרי 'וואלק' פחדתי להיות נושא הדגל של הפוסט טראומטיים. בסך הכול סיפרתי את הסיפור שלי".
גל ניסמן באולפן ynet radio – "קדימה לאותו מקום"
איך הלהקה בעצם הגיעה לאיפה שהיא היום? "באופן טבעי אנחנו מתפתחים עם השנים, ושומעים עוד ועוד סוגים שונים של מוזיקה. אחרי שאני עושה משהו ומרגיש שאני קצת ממצה אותו - בא לי להתחדש. אני חושב שמצאנו קול שהוא יותר ברמה של אנרגיה. היום כשאני יושב באולפן אני יודע להגיד אם זה משהו שיהיה לי כיף לשיר בהופעה, אבל אני לא מגביל את עצמי מבחינה מוזיקלית. גם באלבום הבא שאנחנו עובדים עליו, לפעמים אנחנו הולכים לכיוון ההיפ הופ, ולפעמים חוזרים לבלוז. זה מה שכיף במוזיקה, אני אוהב שיש דיסוננסים".
גל ניסמן באולפן ynet radio – "חדוות המאבק"
כמי שנמצא בראש הלהקה, איך זה עובד? מה מצב הדמוקרטיה בלהקה? "יש הרבה קשיים בדרך ואי הסכמות, אבל יש לכולנו את אותה מטרה. בסוף, אני מוביל את הדבר הזה אומנותית, השירים מתחילים אצלי. חלק מהחבר'ה פחות מחויבים ליצירה כמוני, שאני חי אותה 24 שעות ביממה, כל הזמן, אבל בכל מה שקשור להופעות - אנחנו אחד".
איך אתה מרים את עצמך אחרי נפילה? בהופעה פחות טובה? "זה קשה. מאוד מבאס לצאת מהופעה בתחושה לא טובה, לצאת עם שיר או אלבום ולהבין שהוא טיפה פחות קורה כמו שחשבת. אבל זה מה שאני אוהב לעשות בחיים, וזה מה שאני חייב לעשות בחיים, לא להפסיק כי משהו לא הצליח". האזינו לפרק.
בכל יום שני וחמישי בשעה 13:00 ב-ynet radio עינב שיף בודק מה כדאי לראות, מה לקרוא ומה לשמוע במגזין התרבות
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים