האביב הביא איתו גל של ספרי ילדים חדשים, וזה מרחיב את הלב ומשמח. ספרי פעוטות מתוקים מקרטון קשיח, ספרי ילדים פיוטיים ונוגעים ללב, ספרי קומיקס ועוד מגוון ספרים מעוררי מחשבה לילדים ולנוער. בעולם הספרות ידוע כי למעשה הכול כבר נכתב, ולכן לא כל כך חשוב ה"מה" אלא ה"איך". לכן כיף לקחת לידיים ספר שמצליח לשלב חשיבה מקורית ומרנינה, טקסט משובח ואיורים מרהיבים והמזכיר לנו למה אנחנו כל כך אוהבות ספרי ילדים. לפעמים ספר ילדים הוא כמו סטארט-אפ הנושא בשורה חדשנית על איך לספר סיפור בדרך מקורית, מפתיעה ומרעננת. כל עוד זה לא בא על חשבון העלילה אלא משרת אותה, מרים את הטקסט ולא מרדד, מרחיב את הלב או מעלה חיוך - הרי זה משובח. הנה שבעה ספרים מקוריים וחדשים שאהבנו במיוחד.

איך לחבק דוב

מאת טום ליכטנהלד | איורים: ג׳ולי רואן-זוך | מאנגלית: עטרה אופק | הוצאת תכלת | 2020
מה כבר אפשר לחדש על מערכת היחסים בין ילדים ודובים? כל כך הרבה יצירות מופת נכתבו על הנושא, החל מ-"פו הדוב" (מילן) ועד "הדובי של פרד" (ארגמן). אך הספר הזה מצליח לחדש. הסיפור מסופר דרך נקודת מבטו של דובון מתוסכל שנמאס לו מההתנהגות של בעליו. מה עוד לא עשו לו? טלטלו, דקרו, אכלו, נגבו בו נזלת, שכחו אותו ועכשיו הוא מתכנן בריחה. אבל אז הוא נזכר בדברים הטובים והנעימים שעשה עם הילד וכשזה מגיע לחיבוק – הוא שוקל אם בכל זאת כדאי לו להישאר. במעט מאוד מילים, המתורגמות נאמנה, ובאיורים מדויקים ומשעשעים עם אווירה ילדית, אנחנו מקבלים זווית הסתכלות אחרת על היחסים בין הדוב לילד, ונזכרים מה הכי חשוב בחיים.
שורה לציטוט: "במחשבה שנייה... אני כבר מרגיש יותר דוב".
מתאים לגילאי 5-2.

מה שנסיכה צריכה

מאת אורית מגיע-שולב | הוצאת טל מאי | 2021
לפעמים נדמה שמוסד הנסיכות פשט את הרגל, אבל זה לא באמת. עם כל הקדמה, השוויון והפמיניזם עדיין ילדות חולמות להיות נסיכה נסיכותית עם שמלה מסתובבת. "מה שנסיכה צריכה" מגיע באריזה ורדרדה ומתוקה, אבל לוקח את הקוראות הצעירות למסע מעמיק במסדרונות הרצון שלהן ושלהם. כי אם לילדה בימנו מתחשק משהו, היא מצפה לקבל אותו. ומיד. ואם היא רוצה להיות נסיכה, היא תהיה. ואם לא ימלאו את מבוקשה אז אולי, אולי היא... ממש תתרגז!
הספר הזה מציע לצאת (ואולי לחזור) אל עולם הדמיון, בו הכול אפשרי. זהו סיפור קטן-גדול על ילדה שמדמיינת ומתכננת איך ומה היא צריכה בשביל להיות נסיכה, עד שהמציאות טופחת על פניה כשהיא מנסה להשיג אוטו גלידה (עדיין יש במציאות אוטו גלידה, או שזה כבר חלק מהתפאורה הפנטסטית?). כאשר הנהג מגיש לילדה גלידה בגביע, הוא אומר: "בשבילך, נסיכה!" ובעצם פונה בקריצה גם אל הקוראות ולהורים שמגדלים בבית נסיכות או נסיכים (שומעים עד כאן את האוויר יוצא מהבלון).
זהו ספרה הראשון של אורית מגיע-שולב, שכתבה ואיירה בחן ובהומור, והגישה לנו חומר למחשבה באמצעות מעט מילים ואיורים מאווררים. מהם גבולות הדמיון? האם הנסיכה-ילדה תהיה אי פעם מרוצה? מה היא תלמד על הפער בין הרצוי למצוי? זהו ספר "נסיכות" מסוג אחר, הפונה לילדות והורים במודעות עצמית גבוהה.
שורה לציטוט: "פעם הייתי נסיכה עם שמלה! אבל..."
מתאים לגילאי 6-3.

מילוליתא

מאת אורין ויינברג יצהר | איורים: נועה פארן | הוצאה עצמית | 2021
ספר מקסים שנכתב מתוך אהבה (ודאגה) אמיתית לשפה העברית, ושמזכיר לילדים ולילדות שלנו ולנו את הכוח להשפיע על ולשנות את המציאות ועל כוחה של המילה. "מילוליתא" היא ילדה ג'ינג'ית (למה יש כל כך הרבה גיבורות ג'ינג'יות?) שיום אחד, כאשר אימה אומרת לה לסדר את החדר, מוצאת תיבת-אוצר-מילים ובתוכה מילים שנזנחו מהשפה, כמו "פטפוט", "תעלול" או "כיסופים". "פטפוט" מסבירה בדמעות למילוליתא את הסכנה שבאיבוד המילים המיוחדות והגיבורה היא מחליטה להציל את המילים האבודות. היא מחברת להם חרוזים ויוצאת עם כל אחת מהן להרפתקה קטנה שממחישה את המשמעות שלה בחיים ובשפה.
הסיפור מנסה לגשר על הפער בין המילים הנשכחות למעשה האמנותי של הכתיבה, ועושה זאת באמצעים אמנותיים של חריזה, מצלול והרבה שמחת חיים. עוד בא לידי ביטוי הנושא באיורים היפים והנאיביים של המאיירת נועה פארן, שהולכים על התפר שבין ציור ילדים בצבעי עיפרון לסצנות מורכבות המתוארות מבעד עיניים בוגרות. באתר אפשר לקבל טעימה מן הספר.
שורה לציטוט: "אוצר המילים בסכנה גדולה! / הוא הולך ונעלם, מילה אחר מילה".
מתאים לגילאי 8-5.

מה שאנה יודעת

מאת אבירמה גולן | איורים: אלון געש | הוצאת צלטנר | 2021
"מה שאנה יודעת" הוא ספר שתופס אותך מהרגע הראשון. אולי בזכות הפורמט הגדול והצבעוניות האביבית, או הציור מעשה האומן של ילדה שספק מחזיקה, ספק שולחת לחופשי, ציפור קטנה. גם השם מסקרן ומושך לגלות מה אנה יודעת. על פניו הסיפור פשוט: אנה מוצאת על עץ הרימונים קן ובו שלוש ביצים, וכשהגוזלים בוקעים היא רואה שגוזל אחד מפחד לעוף ומעודדת אותו לנסות. אך מתחת מסתתרים רבדים נוספים שמתגלים ככל שמעמיקים בקריאה - יחסי הורים וילדים, יחסי כוחות בין קטן לגדולה, נקודת התצפית על העולם שמשתנה אם רק מעזים לנסות ולהסתכל, עזרה לזולת וחמלה, ביטחון קיומי בעולם ומעל הכול - תהליך גדילה ופרידה מהקן.
אבירמה גולן, שאחראית כבר על כמה קלאסיקות המונחות בגאון על מדף ספרי הילדים, הצליחה להפתיע שוב עם ספר שמשנה את נקודת המבט על העולם. הספר כתוב בשפה עשירה אך פשוטה, עם אזכורים ל"הס פן תעיר" לביאליק ו"מסע הפלאים של נילס הולגרסון עם אווזי הבר" לסלמה לגרלף. הציורים של אלון געש מלווים את הסיפור יד ביד ומעניקים גם למאזינים הצעירים שעוד לא למדו לקרוא, לפענח דרכם את העלילה ויחסי הכוחות. התוצאה היא ספר נפלא ומרחיב אופקים.
שורה לציטוט: "הם רק נראים לך גדולים כי אתה הרבה יותר קטן".
מתאים לגילאי 7-3.

אטלס הכוכבים

מאת נטע שלם-סוקולובסקי | הוצאה עצמית | 2021
ספר מרהיב המציג את מפת השמיים בצורה שלא היכרנו קודם, בטקסט לבן על רקע שחור ובליווי איורים יפהפיים בטכניקת קולאז'. אנחנו נחשפים למידע על אודות כדור הארץ, מערכת השמש ותנועת גרמי השמיים ומכירים את קבוצות הכוכבים ושמותיהן, גלגל המזלות ועוד. הספר מסביר באופן בהיר וקולח את הנושאים המורכבים ביותר, אך אפשר לקרוא אותו גם באופן פיוטי המעשיר לא רק את הידע הכללי אלא גם את הנפש. למשל, "זנבו של הדרקון שוכן בין שתי הדובות, ורגלו של הרקולס דורכת על ראשו". זה ממש שיר קטן, שיחד עם האיור הנפלא והצבעוני של הדרקון על הרקע השחור, נותן חווית קריאה שהיא מעבר לספר מדעי יבש. לנוחיות הקהל, מצורפת מפת כוכבים גדולה בסוף הספר.
נטע שלם-סוקולובסקי היא מדריכת אסטרונומיה בקבוצת "הדובה הגדולה", שבחרה ליצור בפרויקט הגמר שלה בבצלאל אטלס אסטרונומיה לילדים, איתו יהיה ניתן לצאת אל הטבע וללמוד על השמיים. לשמחתנו, היא החליטה להפוך את הפרויקט לספר הזמין לכולם בקמפיין הדסטארט שהוכתר בהצלחה. ההשקעה הניכרת בכל נקודה מלווה את הספר גם באריזה. בקיצור, מתנה מושלמת לילדים ולכל המשפחה.
שורה לציטוט: "לפני אלפי שנים, בכל ערב כשהשמש שקעה, אנשים בכל מקום בעולם התיישבו לצפות ביחד בשמיים".
מתאים לגילאי 5 ומעלה.

ספר מצחיק טעים

מאת חגית ביליה | איורים: שמעון אנגל | הוצאת מודן | 2021
מה קורה לשף המפורסם אסף פסון, שמאבד לפתע את הטעם וכל מה שהוא טועם מתגלה כמר? מי יציל אותו ממר גורלו? איזה מין אוכל מבשלים הילדים מילי ונח בבית התמחוי? מהם "סושי חביתושי" וכדורי "שלופי די לופ"? מהו אושר? מי קובע את הטעם? שאלות אלו ועוד עולות בקריאת הספר, שהוא סוג של אגדה מודרנית המותחת את גבולות ההומור והדמיון, שולחת חיצי אירוניה דקים בתרבות השפים-סלבס, ובעיקר מעוררת תיאבון לחיים.
הספר מתגלגל בקצב מהיר, בשפה קולחת ומשמחת, עשירה במשחקי מילים והומור, מלווה באיורים צבעוניים וציוריים של המאייר שמעון אנגל, ששילב בחוכמה קטעי קומיקס בצבע תכלת, ומפעיל את כל החושים. זהו ספר שמצליח לפנות אל הילדים וההורים באותה נשימה, כמו שמאיר שלו עושה ב"אבא עושה בושות" - כל אחד מבין את המסר ברמה שמתאימה עבורו.
חגית ביליה, המוכרת לעם ישראל בתור בלוגרית האוכל השנונה "לייזה פאנלים", הצליחה לבשל לנו ספר מוצלח, שכמובטח בכותרת שלו, הוא גם מצחיק וגם טעים. מעבר לזאת, הוא גם נוגע ללב וגם מעורר מחשבה. ובונוס: בסוף הספר תמצאו מתכון לכדורי "שלופי די לופ" המפורסמים (כי איך אפשר בלי מתכון?). בתאבון!
שורה לציטוט: "לאסף פסון כבר לא היה מר".
מתאים לגילאי 8-5.

המבוך

מאת רינת פרימו | איורים: לי קורצוויל | הוצאת ידיעות ספרים | 2021
ערב האחד בספטמבר מלחיץ ומרגש את כל הילדים. אבל דוידי לחוץ באופן מיוחד כי בשנה הקודמת עשו עליו חרם בכיתה, בהנהגת מי שהייתה עד אותו זמן החברה הכי טובה שלו, אדווה. כאשר הוא נכנס לחדרו, הוא מוצא את עצמו בתוך מקום בו לא היה מעולם, חדר מסתורי שצופן חידה. על הקוראים לעזור לדוידי לפתור את החידה שתוביל אותו חזרה הביתה, או... לחדר המסתורי הבא. דוידי מבין שנכנס למבוך ועליו להשתמש בכל כוחותיו כדי לפתור את החידות ולחזור הביתה. כאשר הוא פוגש בהמשך את אדווה, חברתו הבוגדנית, מפלס המתח עולה. האם יצליחו לשתף פעולה ולחזור הביתה? מה הם יגלו על עצמם תוך כדי המבוך?
זוהי יצירה מקורית המשלבת מסורת של חדרי בריחה עם סיפור קולח שיש בו נושאים מהמציאות, אבל סיפור המסגרת לקוח מעולמות הפנטזיה. האיורים היפים של לי קורצווייל מוסיפים אווירה מסתורית לסיפור, ומלווים אותו ביד בוטחת. על הסיפור אמונה הסופרת והעורכת המוערכת רינת פרימו ("החבר הכי טוב שלי", "איה! אאוץ'! אווה!" ועוד), והתוצאה היא ספר שעומד במבחן כעלילה מעניינת ומותחת בפני עצמה, לצד הפן המשחקי והחידות. עוד נציין לטובה כי החידות לא קלות, ובהחלט מעוררות את תאי המוח הנוטים להירדם מול מסך המחשב (למתקשים, יש רמזים בסוף הספר). בהצלחה!
שורה לציטוט: "חשבון זה מדע מדויק ביותר / לא כמו רגשות (שם צריך לדבר)".
מתאים לגילאי 13-9
מיה מיטב היא סופרת לילדים ולנוער. ספריה ראו אור בהוצאות כתר ודני ספרים.