דרמה בעולם האמנות: לאחר לחץ ציבורי והתערבותם של נשיא המדינה, שר התרבות והספורט והיועץ המשפטי לממשלה בעניין המכירה הפומבית שתכננה לקיים הנהלת המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים בבית המכירות סותביס בלונדון - הערב (ב'), הנהלת המוזיאון ביקשה מסותביס לדחות את המכירה, ולא לקיימה מחר. בעקבות הלחצים, סתוביס הסכימה - והמכירה נדחית באופן זמני לנובמבר.
"בהמשך לדיונים בין מוזיאון האסלאם לממשלה, המכירות המתוכננות של מקבץ פריטים מהמוזיאון נדחו באופן זמני לנובמבר. מטרת המכירות נותרה בעינה: להבטיח את חזון המוזיאון ואת משימתו לקדם שיח בינתרבותי. סותביס מצפה להמשיך לעבוד עם המוזיאון על מנת לממש תוכניות אלה בעתיד הקרוב", נמסר מטעם בית המכירות היוקרתי.
2 צפייה בגלריה
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
(צילום: Sotheby's)
על פי חשיפה של כאן תרבות, המוזיאון לאמנות האסלאם עבד במשך תקופה ארוכה על המכירה, בתקווה לגייס כספים ולמנוע את סגירתו הפוטנציאלית - וזאת על ידי מכירת פריטים יקרי ערך מתוך אוסף המוזיאון, הנתמך, בין היתר, על ידי משרד התרבות, משרד החינוך ועיריית ירושלים.
על פי עמוד המכירה באתר של סותביס, היו אמורים לצאת למכירה יותר מ-200 פריטים, ביניהם עמוד קוראן בן כמעט אלף שנה שמחירו נאמד ב-200 עד 300 אלף פאונד, קסדה של סולטן עות'מאני מהמאה ה-15 הנאמדת ב-400 עד 600 אלף פאונד וקערת זכוכית ממלוכית המתוארכת למאה ה-13 ונאמדת ב-60 עד 80 אלף פאונד.
כאשר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, שמע על דבר המכירה הוא אמר: "אני עוקב בדאגה אחרי סוגיית מכירת האוספים ממוזיאון האסלאם, ביניהם נכסים בעלי ערך עמוק ומשמעותי יותר משווים בממון. עלינו למצות את הכלים העומדים לרשות מדינת ישראל במישור המשפטי והבינלאומי על מנת למנוע את המכירה של נכסי תרבות מהאזור כולו".
2 צפייה בגלריה
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
קסדה של סולטן עות'מאני מהמאה ה-15, מתוך המכירה
(צילום: Sotheby's)
שר התרבות והספורט, חילי טרופר, אמר בתגובה: "כפי שהדגשנו: אוצרות המוזיאון אינם מטבע עובר לסוחר. משרד התרבות תחתיי לא יוותר בסוגיות אתיות וציבוריות כה משמעותיות. המאבק שפתחנו בו זכה לשמחתי לתמיכה רחבה, בין השאר על ידי נשיא המדינה. זה מאבק עקרוני שאני מתכוון להמשיך בו. אני רוצה להודות ליועמ"ש, למשנה ליועמ"ש ולפרקליטת מחוז ירושלים וצוותה על ההירתמות המהירה שהביאה לכך שמוזיאון האיסלאם חזר בו מכוונתנו למכור את הפריטים. אני תקווה שבית המכירות יענה לבקשתם להשהות את המכירה".
המוזיאון לאמנות האסלאם הוקם בשנת 1974 על ידי הפילנתרופית ורה ברייס סלומונס ומציג אוסף עשיר של אמנות אסלאם המתוארכת החל מהמאה השביעית ועד המאה -19, ונחשב לאחד האוספים הנדירים בעולם.