מגזין TIME היוקרתי פרסם את רשימת תמונות השנה שלו ובין עשר התמונות שנבחרו לייצג את 2025 נכללה תמונה שכותרתה "לראות חופש בפעם הראשונה" ומציגה אסירים פלסטינים ששוחררו בידי ישראל ומגיעים לבית החולים נאסר בחאן יונס.
הבחירה עוררה תהיות בקרב גורמים דיפלומטיים ישראלים בארצות הברית, שהתרעמו על כך כי המגזין האמריקני בחר להתעלם מכך שהאסירים הפלסטינים שוחררו כחלק מעסקת חילופי שבויים שבמסגרתה הוחזרו לישראל ילדים, נשים וקשישים שהוחזקו בעזה כקלפי מיקוח מאז הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר.
"אפילו כשמוזכרת מסירת החטופים הישראלים, האזכור הזה מופיע כמשפט מעבר שמסביר איפה היה הצלם לפני כן, לא כמרכיב מרכזי בהקשר של האירוע שעליו נשענת התמונה", אמר דיפלומט ישראלי בכיר בניו יורק. "להתמקד ב'רגע האנושי' שבו אחד מקרוביהם של המחבלים מטפס על משאית, ומחבק את מי ששוחרר ממאסר על עונש שמגיע לו - זה טוב ויפה אבל מה עם המבט המבולבל של אבא שכל משפחתו נרצחה חוזר לבית ריק? מה עם עיניו של ילד בן 12 שנחטף מקיבוץ והוחזק לבד במשך ימים ארוכים במנהרה? נראה שאלה לא מספקים את 'רגע החסד' הנדרש כדי לזכות במקום ברשימת השנה. ב'טיים' יודעים היטב שגם תמונות יפות מסוגלות לעוות את המציאות. לעיתים הן עושות זאת באופן חד יותר מכל טקסט".
התמונה הנבחרת נלקחה על ידי צלם הניו יורק טיימס סאהר אלגורא. "חשבתי לעצמי מה עבר עליהם כשחזרו לראות חופש בפעם הראשונה", סיפר הצלם, שתיעד גם את שחרור החטופים הישראליים באותו יום, ה-13 באוקטובר. הוא מתאר את התחושות שלו כ"שמחה גדולה ורגשות מעורבים של עצב ואושר", ומוסיף שתווי פניהם של האסירים הביעו "גם שמחה וגם תשישות", והם בכו "כאילו לא האמינו שהם באמת חופשיים".
בכתבה הנלוות לבחירת "טיים" מספר אלגורא כי בחר להמתין לרגע שבו האסירים ישעינו את ראשיהם מחלונות המשאית, עד שקרוב משפחה "טיפס באופן ספונטני ורגשי" כדי לחבק אחד מבני משפחתו. הוא מתאר את הצפיפות הגדולה ואת הקושי לנוע בין "אלפי" אנשים שהמתינו לקרוביהם, וגם ירי נרחב באוויר "בחגיגות השחרור", שלדבריו גרם לו לחשוש מפגיעה של קליע תועה. בהמשך הוא אומר שחשב על מה שהאסירים בוודאי הרגישו כשראו חופש לראשונה אחרי שנים רבות, ומוסיף שהרגע מילא אותו "שמחה גדולה" לצד רגשות מעורבים של עצב ושמחה.
גם בשנה שעברה "טיים" בחר בתמונה מרצועת עזה כאחת מעשר תמונות השנה שלו - וגם אז, היא תיארה את הסבל הפלסטיני מבלי להזכיר את ההקשר הישראלי.
הצלם עלי ג'דאללה, שמשמש כצלם סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו בעזה, תיעד ב-14 ביוני 2024 רגעים ראשונים לאחר תקיפת צה"ל בדיר אל-בלח. בתמונה הנבחרת נראים אזרחים מנסים לחלץ זה את זה מהריסות בית משפחת אבו עאישה. "לא התרגלתי לראות הרס כזה, ואולי גם לא אתרגל", סיפר הצלם בטקסט שליווה את הבחירה. הוא תיאר כיצד כל צילום שכזה מחזיר אותו לזיכרון אישי טראומטי של הפצצה שבה נהרגה משפחתו שלו, וטען שהוא חש את אותו כאב בכל פעם מחדש.
"גם אז לא הוזכר לרגע כי מדובר באזור שממנו שוגרו רקטות לעבר ישראל, לא צוינה האחריות של חמאס להפעלת טרור מתוך אזורים אזרחיים, ולא נרמז אפילו כי מדובר בלחימה שהתנהלה על רקע מתקפת טבח חסרת תקדים", אמר הדיפלומט הישראלי. "שוב, המסגור היה ברור: ישראל תוקפת, פלסטינים בוכים. כל פרטי הרקע - נמחקו. תמונותיהם של החטופים הישראלים, של הפצועים ממסיבת נובה, של משפחות שביתם נהרס בקיבוץ או של ילדים שחוזרים לגור במקלט - לא נכללו ברשימה. 'טיים' מעדיף להציג את הסבל בעזה כשהוא מנותק מההקשר, ולהעלים את הקורבנות הישראלים מהתמונה. מדובר בבחירה עריכתית עקבית והפוליטיקה שלה ברורה".








