93 סרטים הוגשו השנה לאוסקר במסגרת קטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, 93 יצירות בשלל שפות ממדינות שונות מכל קצוות העולם, מאירופה ועד מזרח אסיה, מדרום אמריקה ועד אפריקה, כולל סומליה שהגישה את המועמד הראשון שלה אי פעם לבחירת מצביעי האקדמיה האמריקנית לקולנוע.
עם סגירת הרשימות החודש, נפתח באופן רשמי המירוץ לאוסקר הזר, שבו משתתפת גם ישראל עם הבמאי ערן קולירין וסרטו "ויהי בוקר". בדרמה שזכתה בפרס אופיר מככבים שחקנים פלסטינים אזרחי המדינה, אולם סקירה של הרשימה המלאה של המועמדים לאוסקר הזר מעלה תגלית מפתיעה: מלבד "ויהי בוקר", לא פחות משלושה סרטים אחרים - נציגי פלסטין, ירדן ולבנון - מובלים על ידי שחקנים פלסטינים בעלי תעודת זהות כחולה. בסך הכול, בארבעה מתוך 93 הסרטים מככבים ערבים תושבי ישראל בתפקידים ראשיים. מפתיעה אף יותר היא העובדה שבכל אחד מהם מופיע לפחות שחקן אחד שנושא את שם המשפחה בכרי.
בשבועות האחרונים כבר דווח ב-ynet על הבחירה הלא ברורה מאליה של הוועדה המיוחדת מטעם משרד התרבות הפלסטיני ביצירה הפיוטית "הזר" ("אל-גאריב") של אמיר פחר אלדין מהישוב הדרוזי מג'דל שמס שברמת הגולן. הבמאי הצעיר מזדהה כערבי סורי ומחזיק במעמד של תושב קבע ישראלי, ולתפקיד הראשי ליהק את אשרף ברהום יליד הכפר תרשיחא, שמגלם גבר בן העדה הדרוזית ברמת הגולן, הנמצא במשבר קיומי של זהות אישית ולאומית אל מול המלחמה מעבר לגבול הצפוני עם סוריה. ברהום בן ה-42 מוכר מהופעותיו בסרטים הישראלים "אהבה קולומביאנית", "הכלה הסורית" ו"לבנון", וכן ב"גן עדן עכשיו" של האני אבו-אסעד שייצג את פלסטין בקטגוריית האוסקר הזר ב-2006 ואף נמנה על חמשת המועמדים הסופיים.
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "הזר"
מתוך הסרט "הזר"
אשרף ברהום, מתוך הסרט "הזר"
(Venice Days)
לצד ברהום, מופיעים בסרט עאמר חליחל שהופיע גם הוא ב"גן עדן עכשיו" וגם ב"עניינים אישיים" של מהא חאג' וב"תל אביב על האש" של סאמח זועבי, וכן היתאם עומארי שזכור לטובה מהסדרות "מנאייכ", "הנערים" ו"שעת נעילה" וכן מהסרטים "בית לחם" ו"סופת חול" שייצגו את ישראל במירוץ לאוסקר הזר ב-2013 וב-2016 וכן בסדרות "מנאייכ" ו"שעת נעילה". השחקן הוותיק מוחמד בכרי שלוהק על ידי פחר אלדין לסרט הסטודנטים הראשון שלו מ-2015 "בין שני מיתות", הזדמן גם ל"הזר" בתפקיד אורח כאביו הנוקשה של הגיבור. מעניין לציין שבין מפיקי הסרט שמוגדר כקו-פרודוקציה פלסטינית-סורית-קטארית-גרמנית נמנים גם האחים טוני וג'ירייס קובטי הידועים מעבודתם על הסרט "עג'מי" שביים אחיהם סקנדר קובטי ואשר הגיע עד לטקס האוסקר ב-2010 כנציג ישראל, מה שעורר לא מעט התכתשויות בנוגע לשיוך הלאומי של ההפקה.
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "הזר"
מתוך הסרט "הזר"
מוחמד בכרי, מתוך הסרט "הזר"
(Venice Days)
גם נציג ירדן "אמירה" של הקולנוען המצרי מוחמד דיאב מתדהר בשחקן פלסטיני, עלי סולימאן, שעשה לעצמו שם בינלאומי מאז הופעותיו ב"גן עדן עכשיו", בסרטיו של ערן ריקליס "הכלה הסורית", "עץ לימון", "זייתון" ו"ערבים רוקדים" וכן בהפקות אמריקניות כמו "הממלכה", "השורד האחרון" והסדרה "ג'ק ראיין".
סולימאן, שמלוהק לאינספור תפקידים בערבית, עברית ואנגלית במסגרת הפקות בכל המזרח התיכון ובהוליווד, מגלם ב"אמירה" אסיר בטחוני פלסטיני שמבקש להביא לעולם ילד שני באמצעות הברחת זרע מהכלא ומגלה לתדהמתו שהוא בעצר עקר ושבתו האהובה אמירה אינה בתו הביולוגית ובאה לעולם כתוצאה מתעלול של סוהר ישראלי. ההפקה שמוגדרת כשיתוף פעולה בין ירדן, מצרים, איחוד האמירויות וסעודיה, ליהקה לשורותיה גם את קייס נאשף שמגלם מורה בבית הספר התיכון שנחשד כהומוסקסואל, וכן זיאד בכרי שהוא אחד מבני המשפחה שנכנסת לטלטלה בעקבות התגליות. זיאד בכרי הוא בנו של מוחמד בכרי, ואחיו של סאלח בכרי שמופיע בסרט בתפקיד קטן כאיש הביטחון היהודי שהוא אביה הביולוגי של אמירה.
סאלח בכרי, הזכור לטובה מ"ביקור התזמורת" של קולירין, מדיר עצמו מהפקות ישראליות והשנה הוא הרחיק לכת עד ללבנון, אותה הוא מייצג כשחקן הראשי בנציג המדינה לאוסקר הזר "קוסטה בראווה, לבנון". הדרמה הפוליטית של הבמאית מוניה עאקל מציפה שאלות של שימור הסביבה ושל שחיתות שמהדהדות במיוחד מאז אסון הפיצוץ בנמל ביירות. במקרה זה בכרי ונאדין לבאקי מגלמים זוג שהרחיקו מביירות המזוהמת כדי להתבודד עם בנותיהן במעונם הפרטי בחיק הטבע. אלא שאז הממשלה משתמשת בכספים שהגיעו מהאיחוד האירופי כדי להשיק מזבלה מזוהמת על סף בית המשפחה. בניגוד לסרטים פלסטינים וירדנים, הופעה של שחקנים בעלי אזרחות ישראלית בהפקות לבנוניות נדירות. למעשה, יש איסור מוחלט מתוקף חוק על שיתוף פעולה עם ישראלים כדי למנוע נורמליזציה.
3 צפייה בגלריה
סאלח בכרי ונדין לבקי מתוך הסרט "קוסטה בראווה, לבנון"
סאלח בכרי ונדין לבקי מתוך הסרט "קוסטה בראווה, לבנון"
סאלח בכרי ונדין לבקי מתוך הסרט "קוסטה בראווה, לבנון"
לשלושת הסרטים הללו מפלסטין, ירדן ולבנון מצטרף כאמור הנציג הישראלי "ויהי בוקר" של קולירין, המבוסס על סיפור של סייד קשוע. בסרט מככב אלכס בכרי בתפקיד הראשי כאזרח ישראלי ממוצא פלסטיני שמשתלב לכאורה בחברה היהודית אך מגלה עד כמה הוא נחשב לזר כשלילה אחד מוטל סגר על הכפר שלו. בכרי זכה בפרס אופיר לשחקן הראשי טוב ביותר, כמו גם ג'ונא סולימאן שזכתה בפרס המקביל לשחקנית הראשית הטובה ביותר. איהאב אליאס סלאמי הצטרף אליהם כזוכה פרס השחקן המשנה הטוב ביותר. כזכור, השלושה נשאו נאומים פוליטיים בגנות מדיניות ישראל בשטחים במהלך טקס הפרסים וביחד עם שאר חברי צוות השחקנים (ביניהם סלים דאו, סאמר בישראת, חליפה נאטור ויארה אילהם ג'ראר) החרימו את הקרנת הבכורה בפסטיבל קאן האחרון בגלל השיוך הלאומי של הסרט. בניגוד לחבריהם מהמחנה הפלסטיני, הירדני והלבנוני, בין אם הם רוצים בכך או לא, באוסקר הזר הם בהדרה מייצגים את ישראל, המדינה ששלחה אותם לדרך.