3 צפייה בגלריה
האיש מטולון
האיש מטולון
האיש מטולון. כשנמצא חשבו שנרצח זמן קצר לפני כן
הוא מת בתלייה, נקבר באדמה בתנוחה עוברית והסעודה האחרונה שלו הייתה מורכבת מדייסת ירקות ייחודית. כל אלו מחזקים את ההערכה - האיש מטולון, מ"גופות הכבול" המפורסמות ביותר שנמצאו בצפון אירופה, מת כנראה כחלק מהקרבת קורבנות לאל.
הגבר שמת כפי הנראה בשנות השלושים לחייו נקבר באדמת כבול לפני יותר מ-2,400 שנה. הכבול החומצי חנט למעשה את גופו ושימר את השיער, המוח, העור, האצבעות והמעיים – ואפילו את הלולאה מעור בעלי חיים שסביב צווארו.
3 צפייה בגלריה
האיש מטולון
האיש מטולון
נקבר בתנוחה עוברית
למרות כל העדויות והעובדה שגופתו השתמרה במצב כל כך טוב, המדענים עדיין לא יודעים בוודאות מדוע נהרג. במחקר שפורסם במגזין Antiquity נכתב כי ניתוח מתקדם של הקרביים שלו חשף את תכולת הארוחה האחרונה שלו, והתחזקה הסברה כי הוא הוקרב כקורבן אנושי.
בערך יום לפני שהאיש מטולון נקבר באדמת הכבול, הוא – כך לפי המדענים – אכל דייסת ירקות שכללה פשתן, שעורה וזרעים מצמחים ועשבים. זה דומה למה שמדענים מצאו ב-1950, אז הגופה נחשפה לראשונה בדנמרק של היום - ועקב מצבה המצוין עלתה תחילה השאלה אם נרצח זמן קצר לפני כן. אבל בניגוד לניתוחים קודמים, בנוכחי נמצאו מרכיבים חדשים, כמו חלבונים שומניים של דגים וכן שאריות מפסולת דיש מדגן אחר.
לפי המדענים מדובר בתגלית מרתקת, כי גם בניתוח קודם של "גופת כבול" נוספת, שידועה בשם "האיש מגראבל", נמצאו כמויות גדולות באופן מפתיע של פסולת דיש שלא זוהתה לפני כן. גם האיש מגראבל נהרג ונקבר באדמת כבול חומצית, והתוכן הדומה בין הסעודה האחרונה שלו לבין הארוחה האחרונה של האיש מטולון מרמז כי ייתכן שהיה מדובר בסוג של פולחן.
3 צפייה בגלריה
האיש מטולון
האיש מטולון
במקום בשר - דייסת ירקות. האיש מטולון
גופות כבול אחרות אכלו כנראה דייסה או לחם עם בשר ופירות יער בצד – אבל פסולת דיש ועושר של זרעים עשויים להעיד על אירוע מיוחד - או שחומרים אלו הוספו פשוט בשביל הטעם או התזונה. מדובר בזרעי בר וזרעים מתורבתים שלא היה קל להשיגם וייתכן שנאספו במיוחד.
אין זו הפעם הראשונה שעולה חשד שהאיש מטולון והאיש מגראבל היו קורבן אנושי. בזמן שההערכה היא שאחרים שנמצאו באדמות כבול נפלו או טבעו באדמה הבוצית, האיש מטולון נקבר כשעיני ופיו סגורים וגופו בתנוחה עוברית - ויש הסבורים לפיכך כי היה קורבן לאלים.
הוא נקבר ליד מקום שבו חפרו אנשי תקופת הברזל, וייתכן שהגופה הייתה למעשה הודיה לאדמה. היסטוריונים רומים מאותה תקופה העידו בכתביהם על הקרבות קורבן אנושי דומה בצפון מערב אירופה, אבל ייתכן שחלק מאותן עדויות היו מוטות ושגויות.