עבור רבים מאנשי תעשיית התרבות, התקופה הזו של פסח אמורה להיות אחת התקופות העמוסות והרווחיות ביותר בשנה. במקום זאת, הם מציינים בימים אלו שנה של אבטלה ומצוקה כלכלית. חג הפסח, שיצויין ביום שבת הקרוב, יהווה עבורם עוד חג עצוב. "האופוריה הזו סביב החזרה לשגרה היא שקרית", הם מספרים לנו, "אנחנו משלמים את מחיר המגפה עד היום".
"תעשיית התרבות והאירועים לא חזרה לעבודה מלאה, האמת היא רחוקה מכך", מסביר המפיק אלירן ברדוגו, מקים עמותת "פעימת הלב" שסייעה בשנת הקורונה לאנשי התרבות בסלי מזון, סיוע כלכלי ונפשי. "רבים מאנשי התעשייה עדיין יושבים בבית ומחכים לפתיחה אמיתית וגדולה שיצליחו להתפרנס ממנה. לאורך כל השנה מספר הפניות שהתקבלו רק הלך וגדל. רק בחג הנוכחי חילקנו מעל 1,500 סלי מזון לאנשי תעשיית התרבות והאירועים שעדיין זקוקים לעזרה".
כשמגפת הקורונה התפרצה הייתה נטליה דיגורה (49), זמרת אופרה במקצועה ששרה באופרה הישראלית החדשה, בעיצומן של חזרות למופע "יבגני אונייגין" מאת המלחין צ'ייקובסקי. בעקבות המגפה בוטלה ההופעה, וכבר שנה שלמה שהיא מתקיימת מדמי אבטלה. "רוב הכסף שאני מקבלת הולך לשכר דירה", היא מספרת לנו. "מצאתי את עצמי מתקשה לקנות אוכל. אני מקבלת סלי מזון וזה הציל לי את החיים, אבל עדיין זה יהיה חג אחר משנה שעברה. אני רגילה לפרנס את עצמי ופתאום אני צריכה סיוע כדי שאוכל לאכול ולציין את החג. זה מאוד קשה להיות במצוקה".
2 צפייה בגלריה
נטליה
נטליה
סלי המזון הצילו לה את החיים. נטליה דיגורה
(יובל חן)
"התקופה הזו בשנה היא אחת התקופות העמוסות בתחום שלנו", מסביר פיני בן-אבו (56), מנהל חברת ההגברה "קול במה" מאשקלון. לפני שלוש שנים התאלמן בן-אבו, ומאז הוא נשאר הורה יחיד לחמשת בנותיו. "החג הזה נזקקתי לעזרה, מה שלא קרה לי בעבר. אנחנו אנשים שרגילים להיות בצד הנותן ופתאום מצאתי את עצמי בצד הנזקק. לחוות את הדבר הזה, זה אחד הדברים הכי קשים. זה לא באמת באשמתנו אבל אנחנו משלמים את המחיר של המגפה עד היום. זאת שנה עצובה מאוד מכל הבחינות, והתקווה מתרחקת".
"האווירה של חזרה לשגרה לא נכונה לכולם", ממשיך בן-אבו, "לאחרונה חזרתי לעבוד אבל בפרויקטים קטנים שלא יכולים לפרנס משפחה. בנוסף יש לי גם חובות רבים שהצטברו מהשנה האחרונה, של הלוואות שלקחתי כדי לפרנס את המשפחה שלי. זה מאוד קשה".
2 צפייה בגלריה
פיני
פיני
מעולם לא נזקק לעזרה בעבר. פיני בן-אבו
(בראל אפרים)
"אנחנו אנשי הצללים. לא רואים אותנו בהופעות וגם לא רואים אותנו עכשיו", מוסיפה רויטל (50), "האופוריה הזאת שקרית, ההופעות שמתקיימות כרגע הן לא הופעות רווחיות". לרויטל וותק של שלושים שנה במקצוע בתפקידי הפקה, ובשנים האחרונות עבדה בין היתר במופעים של אייל גולן, ליאור נרקיס, זהבה בן, עילי בוטנר וילדי החוץ, גלי עטרי וריטה. "הגעתי למצב שיש לי בעיה עם כסף נזיל, ועם תשלומים של שכר דירה", היא מספרת. "המצב הזה מדכא, עצוב ומעורר המון מחשבות. אתה במצב שאתה לא יודע מה יהיה עוד שעה, ואתה לא יכול לתכנן את הכלכלה שלך ואת משק הבית שלך באי ידיעה".