סערת הריאיון הגנוז של חבר הכנסת עפר שלח שנחשפה ב-ynet, ממשיכה להכות גלים: מנכ"ל ערוץ הכנסת, ערן טיפנברון, עונה היום (שישי) במכתב מפורט לטענות של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', שכתב בטוויטר ציוץ נגד התנהלות הערוץ בעקבות בדיקות הפוליגרף שגרמו להליכי פיטורים של שכירים בערוץ, וקרא להחרימו.
טיפנברון כותב במכתבו כי בעת קיום הריאיון של שלח באולפני ערוץ הכנסת, המערכות עבדו בקפסולות. "לכן נמנע ממני להיות אישית במערכת באותו זמן. מיד לאחר האירוע, התנצל חבר הכנסת שלח בפני המגישים ובעקבות כך קיבלו המגישים החלטה לגנוז את הקטע נשוא המהומה.
2 צפייה בגלריה
עפר שלח באולפן ערוץ הכנסת
עפר שלח באולפן ערוץ הכנסת
עפר שלח באולפן ערוץ הכנסת
(צילום מסך)
אני כמנכ"ל גיביתי באופן מוחלט את החלטת המגישים, גם אם בדיעבד. אולם מעבר לכך, חשוב לציין כי חבר הכנסת שלח הודיע בתחילת העימות שהריאיון מבחינתו הסתיים. בשלב זה הקונטרול היה צריך להפסיק את ההקלטה".
טיפנברון (שכיהן בעבר כעורך ynet) מוסיף כי ערוץ הכנסת "איננו כלי תקשורת שנמדד ברייטינג ואחת מחובותיו היא שמירה על כבוד הכנסת. מחמת סיבות אלו, הקטע הנדון לא היה ראוי לשידור, בוודאי לא בערוץ זה. לא משנה מיהו המרואיין.
הוריתי לעובדים למחוק את הקטע ממחשבי הערוץ. ואולם לתדהמתי, יום לאחר האירוע, הועבר הקטע לכלי תקשורת. חשוב לציין, כי אין זו הפעם הראשונה שחומרים פנימיים דולפים מהערוץ. זה כמה חודשים שגורם כלשהו בערוץ מדליף בסתר חומרים שונים באופן מגמתי ופוגעני, כאשר המכנה המשותף לכל ההדלפות הללו הינן ניסיונות לפגוע בערוץ, במנהליו, במגישיו, ובי באופן אישי".
עוד כותב טיפנברון כי כינס את העובדים בשל ההדלפה, עוד טרם פרסומה: "זוהי גניבה ממעביד והוצאה של רכוש בלא היתר. ברור כי עיתונאים אינם מעל החוק ואין להם חסינות לגנוב. פניתי והפצרתי בפני מי שעומד מאחורי ההדלפות ליצור איתי קשר לפני שניאלץ להתחיל בבדיקה. מאחר ואף אחד לא עשה זאת, נאלצנו לפתוח בבדיקה. מיד בתחילת הבדיקה התגלה דבר נוסף, שבמהלך אותה אסיפת עובדים פנימית שכינסתי, הוקלטתי בסתר. מדובר בהקלטה שהיה לי יסוד להניח כי בוצעה כדי שתשמש שוב נגדי באופן אישי, ככל הנראה לצורך הדלפה".
2 צפייה בגלריה
עפר שלח באולפן ערוץ הכנסת
עפר שלח באולפן ערוץ הכנסת
מתוך הסרטון שעורר סערה
(צילום מסך)
בשלב זה לדברי טיפנברון, החלה בדיקה כללית שכללה בדיקה טכנולוגית. "הבירור העלה שלכמה מעובדי הערוץ הייתה מעורבות אפשרית בגניבת הקטע. נדרשה בדיקת פוליגרף על מנת לנקות את מי שידו לא במעל. קבוצת עובדים מסוימת נשלחה לבדיקה, ואכן, כמעט כל העובדים שנבדקו יצאו דוברי אמת".
בבדיקות הפוליגרף, אומר טיפנברון, שלושה עובדים יצאו דוברי שקר: "אחד מהם הודה בגניבה; אחרת הודתה שהקליטה בסתר (היא עשתה זאת שלא במסגרת בדיקת הפוליגרף שבה סירבה ליטול חלק). עובדת נוספת יצאה דוברת שקר בשאלה האם הייתה מודעת להדלפות וההקלטות בסתר. העובדת שהקליטה אותי, מתברר, הקליטה לא רק אותי, אלא באופן סדרתי הקליטה בסתר מנהלים ועמיתים, באופן שהוא בלתי מקובל במקומות עבודה בין קולגות ובין אנשים בעלי אמון וקולגיאליות".
במכתבו כותב טיפנברון כי מקרה של אחת העובדות "לא פשוט" משום שהתלוננה בעבר על הטרדה מינית מילולית מצד עמית שלה לעבודה בערוץ. "לקחתי את התלונה במלוא הרצינות והאחריות והבהרתי כי במשמרת שלי - תהיה אפס סובלנות להטרדות כלשהן וכל חשד לכך ייבדק ויטופל במלוא החומרה. לדרישתי, תלונתה נבדקה על ידי הממונה על הטרדות מיניות, בליווי משפטי צמוד, ונמצא כי מדובר באירוע מורכב, שספק אם נכנס תחת החוק למניעת הטרדה מינית. הופקו לקחים, והמסקנות יושמו במלואן. אלא שכעת העובדת הזו מנסה לקשור בין המקרה הזה לבין הליך פיטוריה. יובהר: אין כל קשר בין הפיטורין לתלונה על ההטרדה. העילה היחידה הינה הפגיעה באמון הבסיסי בה. אף מקום עבודה, בוודאי לא כל שכן מערכת עיתונאית בה מתנהלות לעיתים שיחות רגישות, אינו מסוגל להשלים עם מצב שבו עובד מסתובב ומקליט באופן סדרתי את מנהליו ועמיתיו. האם אתה היית מוכן להחזיק יום אחד בלשכתך עובד שכזה?!".
טיפנברון מוסיף כי העובדת הנוספת שיצאה דוברת שקר בבדיקת הפוליגרף הייתה מודעת להדלפות ולהקלטות. לטענתו "היא פוטרה לא בגלל עצם תוצאת הפוליגרף אלא משום שבמקרה שלה, כגודל האמון שנתתי בה, כך גודל האכזבה: מדובר באחת מבעלי המקצוע הטובים ביותר שיצא לי לעבוד איתם... לכן, כאשר התברר לי לתדהמתי שהיא הייתה מודעת לפעולות הללו, ידעה שמדליפים, ידעה שמקליטים, ידעה שמתבצעים דברים שפוגעים קשות בערוץ מתוכו, ולא עשתה דבר כדי לסייע לערוץ ולהנהלה שכל כך סומכת עליה – הבנתי לפתע לתדהמתי שהעובדת שכל כך קירבתי וקידמתי אינה ראויה לכל אמון. להפך! האם אתה היית מסוגל להעסיק עובד בכיר כשאתה יודע שהוא מאפשר לגורמים אחרים לפגוע לך במקום העבודה?!״.
לשאלת הצעד השנוי במחלוקת על שליחת עובדים לבדיקת פוליגרף כתב: "האם רצוי לשלוח עובדים לפוליגרף? לא. אך יש מצבים נדירים שבהם הצעד הזה הכרחי בכדי לנקות את שאר עובדי הערוץ. שלושה סרחו. עשרות אחרים הם אנשים ועיתונאים נפלאים, מקצוענים, סקרנים וישרים. אני מלא הערכה מקצועית ואישית עבורם. מגיע להם לעבוד במקום עבודה בו יחושו ביטחון, וידעו שאף אחד לא מקליט אותם בסתר ולא גונב ומדליף דברים שיפגעו בהם... אני גאה בהיותו ערוץ מאוזן שנותן ביטוי לכולם - ימין ושמאל, חרדים וחילונים, יהודים וערבים".
בסוף המכתב כתב: "ניתן לחלוק על דעתי, אפשר לקבל אותה, אבל אי אפשר לטעון שההחלטות שקיבלתי הינן בלתי לגיטימיות ולא ענייניות. אלו החלטות מקצועיות נטו, שהתקבלו באופן סביר ולאחר הרבה התלבטות ושיקול דעת מעמיק, לטובת הערוץ ועובדיו. אני בטוח, שכאדם הגון וכנציג ציבור, אחרי שפרסתי בפניך את התמונה המלאה, תתקן את הפרסומים המוטעים שפרסמת, ובוודאי את הקריאה לחרם על הערוץ, שמשרת את כולם במקצועיות, ברגישות ובנאמנות".