כשמדליין סטיוארט נולדה בבית חולים באוסטרליה הרופאים בישרו לאימה, רוזאן סטיוארט, שבתה הגיחה לעולם עם תסמונת דאון. בנוסף הם הזהירו אותה כי העתיד של הילדה לא מזהיר, שהיא לא תאריך חיים ואף הציעו לה למסור אותה לאימוץ.
23 שנים אחרי, ומדליין סטיוארט - המכונה מאדי - היא דוגמנית על, משפיענית עם גדודי עוקבים ברשתות החברתיות ברחבי הגלובוס, מודל השראה והערצה ופעילה חברתית. אימה עשתה בתבונה כשהתעלמה מעצות הרופאים וכיום ביתה מדגמנת עבור בכירי המעצבים והמותגים וחורכת את מסלולי התצוגות של בירות האופנה הכי נחשבות. לאחרונה היא גם זכתה להיות מונצחת בסרט תיעודי אודותיה - "מאדי: דוגמנית מיוחדת", העוקב אחרי המסע שלה לפסגה, ומשודר כעת ב-HOT8 וגם זמין לצפייה ב- HOTVOD.
הכול התחיל לפני שש שנים, כשמדליין ורוזאן הלכו לתצוגת אופנה. מדליין התלהבה והחליטה שגם היא רוצה להיות דוגמנית. כדי לממש את חלומה היא פצחה בדיאטה, נקטה באורח חיים בריא והצליחה להשיל 20 קילוגרמים. האם, מצדה, הסכימה להתמסר לחלום של בתה ופתחה לה עמוד פייסבוק. העמוד הפך לוויראלי - ותוך יממה צברה מאדי 100 אלף עוקבים (כיום המספר מתקרב ל-700 אלף). שתי חברות החתימו אותה על חוזה, והמעצב הדרום אפריקאי הנדריק וורמיולן הזמין אותה לצעוד בשבוע האופנה של ניו יורק ב-2015. התמונה שלה עוטה שמלה לבנה, בקצה המסלול של אותה תצוגה, התפרסמה בכל מקום וגם מככבת בפוסטר של הסרט. מאז, היא לא עוצרת.
6 צפייה בגלריה
מאדי: דוגמנית מיוחדת
מאדי: דוגמנית מיוחדת
מאדי: דוגמנית מיוחדת
(כרזת הסרט)
אבל הדרך לתהילה של הנערה בעלת השיער הכתום והעיניים התכולות לא הייתה פשוטה. בהתחלה, המעצבים והמותגים הנחשבים סירבו להעסיק אותה או לממן את כרטיסי הטיסה היקרים ואת השהות שלה בבירות האופנה. המסעות בעולם גם פגעו בעבודתה של רוזאן כמפקחת בנייה, אבל האם הנחושה והעיקשת הפכה עולמות עד שבתה הוכתרה כדוגמנית-על. "מה סוד ההצלחה של מדליין? היא הראשונה, החלוצה ההולכת לפני השיירה", אומרת רוזאן בריאיון זום, ממשכנה בבריזבן, אוסטרליה. "כשמדליין התחילה את הקריירה לא הייתה אף דוגמנית עם תסמונת דאון. בזכותה, המעצבים החלו להעסיק אנשים עם פגמים, לקויות וחריגויות. מדליין הפכה לטרנד, והייתה בכותרות בעמוד המדיה של יאהו כל כך הרבה פעמים שכבר הפסקתי לספור".
6 צפייה בגלריה
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
(באדיבות HOT8)
מדליין הייתה הראשונה, אבל אני מניח שיש עוד סיבות לסוד ההצלחה. "הסוד הוא האישיות שלה - היא טובת לב ומלאת אנרגיות. אנשים מתאהבים בה בגלל שהיא נשמה טובה. מדליין גם מייצגת את הכיוון אליו הולכת החברה שלנו - להיות בעד האנדרדוג. כשמדליין התחילה אנשים רצו לתמוך בה ושהיא תצליח. סיבה נוספת היא העובדה שמדליין עובדת קשה, בדיוק כמוך וכמוני, ושיש לה גישה נכונה. זה לא שהיא הלכה לכמה תצוגות וזהו. בכל פעם שהציעו לה עבודה, היא הסכימה".
איך מדליין מגיבה כשהמעריצים מבקשים ממנה חתימות או סלפי? "כשמדליין הפכה לתופעה ויראלית, אנשים היו ניגשים אליה כל כך נרגשים עד שהם היו פורצים בבכי. התייחסו אליה כמו לסלבריטאית. ברור שמדליין עפה על זה - היא אוהבת כשניגשים אליה ומבקשים ממנה תמונה או חתימה. היא דיווה קטנה!".
6 צפייה בגלריה
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
(באדיבות HOT8)
מצד שני, יש אנשים ועיתונאים שחושבים שהמעצבים והמותגים מנצלים את מדליין, ואולי גם את בעצמך. מה דעתך על התפיסה הזאת? "אני חייבת לומר ש-95% מהתגובות שקיבלנו מאנשים באופן אישי היו מאוד חיוביות. תראה, מדליין אף פעם לא הייתה במצב שמסוכן לה. היא מאוד עקשנית ואם היא לא רוצה לעשות משהו, היא פשוט תגיד לא. אם מדליין הייתה עושה פרסומת למשהו לא תמים או למשהו שלא מתאים למותג שלה - לאלכוהול, להלבשה תחתונה סקסית או לפורנו - אז זה היה ניצול. אבל אם היא עובדת עם טומי הילפיגר או עם 'טארגט', זה כבר סיפור אחר. נכון, יש מצב שהמעצב או החברה רק מנצלים אותה בשביל הפרסום, אבל זה לא מה שכל מעצב עושה עם כל דוגמנית מפורסמת? הוא לא לוקח אותה בשביל הפרסום? ככל שמדליין זוכה ליותר פרסום, כך הקהל הממוצע נחשף אליה יותר, וזה נהיה יותר ויותר נורמלי כשמישהו עם מוגבלות עובד בדוגמנות. כל עוד מדליין נהנית, ולא עושה משהו שהוא לא מוסרי - מדובר בדבר טוב מבחינתה ומבחינת הקהילה".
6 צפייה בגלריה
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
(באדיבות HOT8)
רוזאן סבורה שההעסקה של מדליין טובה גם למותגים, לטווח ארוך. "הקהל בוטח בהם יותר ורואה שהם כנים ומוכנים לתרום לקהילה. כך שגם אם בהתחלה השימוש שהם עשו במדליין לא נעשה מהסיבות הנכונות, אני מאמינה שבסוף זה כן הגיע למקום חיובי. מדליין פתחה לאנשים את העיניים, שינתה את דעת הציבור ואת המציאות. אני לא חושבת שאי פעם ניצלתי את מדליין. קרעתי את התחת כדי לוודא שהיא מקבלת את העבודה ושהיא מצליחה. אני נהנית לראות שהיא שמחה ומאושרת. אני גם לא חושבת שאני אמיצה, אני פשוט אמא. מדליין נוצרה ברחם שלי, היא בשר מבשרי - ומבחינתי אף פעם לא הייתה שאלה אם למסור אותה לאימוץ או לא. אני לא מסוג האנשים שיתקפלו אל מול אתגר. אני כאמור מפקחת בנייה ותמיד הייתי מוקפת באנשים מגוונים, כך שמעולם לא עלתה לי השאלה אם אקח אותה הביתה איתי או לא".
אפילו לא לרגע? "כשהרופאים אמרו לי שאף פעם לא ייצא ממנה כלום, שהחיים שלה יהיו נוראיים ושאף פעם לא יהיו לי עוד ילדים - ושאם כן יהיו לי, זה יפגע בהם, ולכן עליי לוותר עליה ואני צריכה למסור אותה לאימוץ - הייתי המומה. אבל זה משהו שכל אחד היה מרגיש. מאחר והייתי מאוהבת בבת שלי עוד לפני שהיא נולדה, לא שקלתי למסור אותה. פשוט הנחתי שנחיה טוב יחד. מדליין תמיד הייתה האדם היחיד שהיה לי אכפת ממנו. היא החברה הכי טובה שלי".
את כועסת על הרופאים שביקשו ממך למסור אותה לאימוץ? "הרופאים אמרו מה שהם אמרו בגלל שהם מאמינים בשלמות. זו מהות הקריירה שלהם. אבל אלו לא החיים עצמם, וזו לא המציאות. אדם עם מוגבלות יכול להציע לעולם המון דברים שאדם ללא מוגבלות לא יכול. אני לא יכולה לתת לך את מה שמדליין נותנת - היא נחמדה, טובת לב וכנה יותר ממני. מדליין נותנת לך את כל הלב, היא לא שופטת אותך, היא תראה לך יופי שאני לא אטרח לעצור ולראות. היא האדם הטוב יותר מבין שתינו והיא תגרום לך להרגיש יותר טוב עם עצמך. אגב, מדליין עברה לפני שנתיים ניתוח לב פתוח. אפילו כשהיא הייתה איתנו בחדר, המנתח דיבר על מדליין ולא אליה. הוא אמר דברים כמו: 'אז היא עברה ניתוח לב והיא צריכה לנוח ולא יכולה לשחק בצעצועים שלה'. הסתכלתי עליו ולא אמרתי כלום כי הוא מנתח חשוב, אבל חשבתי לעצמי שהוא אידיוט, בגלל שלאנשים עם תסמונת דאון בגילאי עשרים-עשרים וחמש יש חיים מלאים והם כבר לא משחקים בצעצועים. אחרי שישה חודשים חזרנו למעקב אצל אותו מנתח, וכנראה שהוא כבר גילה מי היא מדליין, והגישה שלו אליה השתנתה לגמרי".
6 צפייה בגלריה
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
(באדיבות HOT8)
עד כמה מדליין השתנתה מאז שהיא התחילה לדגמן? "האישיות שלה השתנתה לטובה והיא הרבה יותר בוגרת. מדליין מדברת הרבה יותר ופיתחה יכולת להסתגל. היא מסתגלת יפה מאוד גם אם דברים משתנים ברגע האחרון. היא גם פיתחה מוסר עבודה, בגלל שחשוב לה להצליח".
הסרט "מאדי: דוגמנית מיוחדת" עוקב בין היתר אחר הזוגיות המקסימה של מדליין עם רובי סטריט, ספורטאי צעיר מאותגר שכלית שמבוגר ממנה בשנים אחדות. "לצערי, רובי ומדליין נפרדו לאחרונה", מגלה רוזאן. "וזה העציב מאוד את מדליין. אני מניחה, שזה העציב גם את רובי. מדליין עדיין גרה איתי, אבל יש לה בית משלה ובסופו של דבר, היא תעבור אליו ותחיה בצורה עצמאית לגמרי".
לרוזאן ולמדליין חשוב להעביר מסרים, לעזור לאחרים ולעשות שינוי חברתי - פעילות שזיכתה את מדליין בשלל פרסים וכיבודים. אחד משיאי הסרט הוא ביקור באוגנדה ב-2017. "כומר מאוגנדה יצר אתנו קשר וסיפר שבקהילת המאמינים שלו ישנה צעירה עם תסמונת דאון. ובגלל שבאוגנדה נוהגים לחשוב שמי שיש לו מוגבלות הוטלה עליו קללה, בני הכפר ניסו להרוג אותה שלוש פעמים. יצרנו קשר עם ארגון שהכניס את הבחורה לפנימייה, שם היא תוכל להיות בטוחה. טיילנו ברחבי המדינה ופגשנו משפחות שהילדים שהיו עם תסמונת דאון מעולם לא עזבו את הבית מרוב פחד. אחרי פעולות ההסברה שלנו, הם יצאו לראשונה החוצה והרגישו בטוחים. בעקבותינו, הסלבריטאים המקומיים החלו לבקר בבתי יתומים ובעמותות, במטרה לשנות את חוות הדעת הציבורית".
6 צפייה בגלריה
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
מתוך: "מאדי: דוגמנית מיוחדת"
(באדיבות HOT8)
מגיפת הקורונה עצרה את מסעות השיטוטים של מדליין ורוזאן על פני הגלובוס והן שוהות כעת באוסטרליה. "בהתחלה מדליין הייתה מאוד חרדה ובמצב רוח רע. היא נהגה לשאול בכל יום מתי ניסע שוב לניו יורק. אבל בחודש האחרון היא חוזרת לשמחת החיים ומתרגלת לשגרת החיים החדשה. מדליין מתפללת שהחיסון יגיע בקרוב כדי שנוכל לנסוע. בינתיים אנחנו עסוקות עם חברת האופנה של מדליין ועם סטודיו הריקוד שלה. חשוב לי לציין שמדליין מעורבת בכל מה שאנחנו מעלות לרשתות החברתיות. היא גם מחליטה מה ללבוש. אין לי בחירה בעניין. מדליין מאוד מודרן-שיק, אלגנטית ואוהבת קוטור".
הקריירה של מדליין אמנם כבר לא גימיק או קוריוז חולף, אבל את לא חוששת שהיא קצרת מועד ועלולה לחלוף בקרוב? "הקריירה שלה לא תיגמר אף פעם. מדליין הייתה הראשונה ששברה את תקרת הזכוכית וגם היום כשמגיעה דוגמנית חדשה עם תסמונת דאון, עדיין מדברים על מדליין. אמנם חלק מהדוגמניות החדשות הופכות לתופעה ויראלית - אבל זה משהו חד פעמי. הן נעלמות או נשארות ברקע. הן לא זוכות למספר העוקבים במדיה החברתית או לכמות העבודה שמדליין זוכה לה. מדליין היא הדוגמנית היחידה עם תסמונת דאון שנחשבת לסופר מודל. היא אייקונית, וזו גם הסיבה שכל החברות עדיין יוצרות איתנו קשר ורוצות לעבוד איתה. אף פעם לא תהיה עוד מדליין".