הנהלת פסטיבל הקולנוע בברלין הודיעה אמש (ב') כי הגישה תלונה במשטרה על פריצה לחשבון האינסטגרם של מסגרת הפנורמה בפסטיבל ,שלטענת המארגנים הביאה להפצת תכנים אנטישמיים על ידי גורמים עוינים. לפי ההודעה לעיתונות הפוסטים הנבזיים הוסרו באופן מיידי לאחר פרסומם והמידע נמסר לרשויות החוק על מנת שהחלו בחקירה: "פסטיבל ברלין מגנה באופן הנחרץ ביותר את הצעד הנפשע הזה. מחקנו את הפוסטים ופתחנו בחקירה. בנוסף, ההנהלה הגישה תלונה פלילית נגד האלמוני שביצע זאת. רשויות החוק המקומיות התחילו בחקירה".
3 צפייה בגלריה
פסטיבל ברלין
פסטיבל ברלין
פסטיבל ברלין
(צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
באחד הפוסטים שפורסמו נכתב: "מהעבר הנאצי הבלתי פתור שלנו ועד להווה של רצח עם - תמיד היינו בצד הלא נכון של ההיסטוריה. אך עדיין לא מאוחר מדי לשנות את העתיד שלנו". פוסט אחר ציין כי "אנו מכירים בכך ששתיקתנו הופכת אותנו למשתפי פעולה עם רצח העם שישראל מבצעת בעזה והטיהור האתני בפלסטין". עוד הוסיפו כי "החלטנו להשיל את הרעיון ש"אשמה גרמנית" מנקה אותנו מההיסטוריה של ארצנו או מפשעי המלחמה העכשוויים של האומה שלנו. אנחנו משמיעים את קולנו כדי להצטרף למיליונים מסביב לעולם שדורשים הפסקת אש מידית ותמידית, ואנו קוראים למוסדות תרבותיים נוספים בגרמניה לעשות את אותו הדבר".
3 צפייה בגלריה
פוסט שהועלה בחשבון האינסטגרם של פסטיבל ברלין
פוסט שהועלה בחשבון האינסטגרם של פסטיבל ברלין
פוסט שהועלה בחשבון האינסטגרם של פסטיבל ברלין
(צילום מסך)
בנוסף לכך, הנהלת פסטיבל הקולנוע היוקרתי מסרה כי היא אינה עומדת מאחורי נאומים שנויים במחלוקת שנישאו על ידי קולנוענים במהלך טקס הסיום של הפסטיבל (כולל זה של היוצר הישראלי יובל אברהם אחרי זכייתו המשותפת עם באסל אדרה הפלסטיני בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר "אין ארץ אחרת"), וכונו על ידי אמצעי תקשורת ישראלים וגרמנים כ"אנטישמיים". המארגנים הדגישו כי הדברים שנאמרו משקפים את דעתם של היוצרים, ודאגו להבהיר כי מנכ"לית הפסטיבל מרייטה רייזננבק גינתה במעמד טקס הפתיחה את אירועי 7 באוקטובר וקראה להשבת החטופים הישראלים משבי חמאס.
"אנחנו מבינים את הזעם שעוררו התבטאויות של חלק מהזוכים ששיקפו צד אחד, ובחלק מהמקרים היו לא מתקבלים על הדעת. לקראת הפסטיבל ובמהלכו הבהרנו שנקודת המבט של הפסטיבל בנוגע למלחמה במזרח התיכון היא שאנחנו לא חולקים עמדות חד-צדדיות", מסרה רייזנבק בתגובה לדברים שנאמרו במהלך הטקס. "עם זאת, פסטיבל ברלין רואה עצמו - היום ובעבר - כפלטפורמה לדיאלוג פתוח בין תרבויות ומדינות. ולכן עלינו להיות סבלניים לדעות ולהצהרות שנוגדות את עמדתנו, כל עוד ההצהרות הללו לא מכפישות אנשים או קבוצות אחרים על רקע גזעני או באופן שעובר על החוק. מנקודת מבטנו, היה ראוי שבטקס הפרסים, הזוכים והאורחים היו משמיעים הצהרות מובחנות יותר בנוגע לסוגייה".
3 צפייה בגלריה
יובל אברהם ובאסל אדרה, זוכי הפרס הדוקומנטרי בפסטיבל ברלין
יובל אברהם ובאסל אדרה, זוכי הפרס הדוקומנטרי בפסטיבל ברלין
יובל אברהם ובאסל אדרה, זוכי הפרס הדוקומנטרי בפסטיבל ברלין
(צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
ההתרחשויות הללו מוסיפות לאתגרים ההולכים וגוברים באירועי תרבות ופסטיבלי קולנוע על רקע המלחמה בעזה, ושעלולים לדחוק החוצה מהזירה הבינלאומית יוצרים ישראלים מתוך מחאה כנגד ההתרחשויות בעזה או פשוט בגלל השאיפה להימנע מלכתחילה משערוריות שמפרות את הסדר התקין של האירועים התרבותיים הללו. "הברלינלה תומך בדמוקרטיה ובפתיחות. אנחנו מתנגדים באופן נחרץ להכפשה או שנאה", הבהירה רייזנבק. "אנחנו מעוניינים להחליף רעיונות עם מוסדות חברתיים ופוליטיים אחרים בנוגע לדרכים האפשריות לקיים שיח חברתי בנוגע לסוגייה המאוד שנויה במחלוקת הזאת בגרמניה, תוך הכללה של פרספקטיבה בינלאומית, כפסטיבל קולנוע בינלאומי וכחברה ככלל".