במצעד הסיקורים השליליים של דיירי "האח הגדול" 2025, שמור למאור ברוכמן מקום של כבוד ביציע. החל משלל אנשים שאי-פעם חלקו איתה קיוביקל ועכשיו מעוניינים לשתף ועד סתם אנשים שמעוניינים לדון עם הרשות השנייה בשאלה כמה רוע אפשר לבלוע. הקוברה מבית 'האח' הצליחה לעורר כל כך הרבה אנטגוניזם מתחילת העונה, שאי-אפשר שלא להתרשם מהנחישות שלה, שלא לומר ההקרבה העצמית. החל מביקורת רעילה על מאי ושני מהרגע הראשון, הטפות מוסר על לבוש חשוף כשהיא עצמה הצטלמה בחוטיני בלבד בקמפיין שקר כלשהו, הניסיונות שלה לחנך את אנה באמצעות רגשות אשם וכמובן - ניסיון החיסול של ארז עם ספוגית אצטון.
מאור ברוכמן ותקרית האצטון. מתוך "האח הגדול"
(צילום: ערוץ 26)
מכיוון שהאינטרנט זוכר הכול, בשבועות האחרונים, מאז שהחל העונה את שידוריה, עלה גם סרטון של ברוכמן, בגרסתה הצעירה, מתוך הדוקו-ריאליטי האהוב "גולשי ספות", ששודר ב-HOT לפני יותר מעשור. ברוכמן מתארחת בסרטון בביתן של כמה נשים צעירות, חולקת מתובנותיה לגבי שטיפת כלים ועולבת במארחות הברזילאיות שלה. נדמה שזאת הזדמנות נהדרת להיזכר בסדרה הנהדרת ההיא, וגם לנסות להבין איך הפכה ילדה תמימה ומפונקת, עם דבשת בגודל של חשבון הבנק של אבא שלה, שכל הזמן מתלוננת ומעבירה ביקורת על כולם, ובכן, לאישה בת 35. לשם כך כינסנו את שני במאי העונה הראשונה, אדוה בלזם ואוהד פרח.
ברוכמן הייתה למעשה המלוהקת הראשונה ל"גולשי ספות", פורמט ישראלי שהתבסס על האתר עם אותו השם, שבו אנשים ברחבי העולם מציעים לזרים מוחלטים להתרסק אצלם על הספה, ללילה אחד או יותר, בחינם. את הרעיון המקורי הגה סטודנט בשם אורן גרנר, היום במאי ויוצר קולנוע, שהציע אותו לארצה הפקות כתוכנית טיולים. מי שפיתחה את הרעיון והפכה אותו לדוקו-ריאליטי היא ציפי רוזנבלום, שצירפה את בלזם כדי לפתח את הפורמט וליצור את הפיילוט עם שני גולשי ספות שצולם בברלין והוגש ל-HOT, שלא בזבזו זמן וקנו אותו בו ברגע.
"זה היה פורמט שדחס יחד המון מרכיבים מעניינים", מסבירה ד"ר בלזם מבית הספר לתקשורת במכללה למנהל, פסיכולוגית קלינית בהכשרתה, את קסמו של הפיילוט. "אפשר לייצר כל הזמן ספות מאתגרות, שמוציאות כל בן אדם מאזור הנוחות שלו ומנוגדות לאופי שלו. מצד שני יש המון הפתעות כי לא יודעים מה יקרה. אז זה קצת 'מחוברים' על ספידים. מצד אחד יש בהפקה הזאת משהו מאוד קטן ואינטימי - גיבורה או גיבור פוגשים אדם זר בבית קטנטן, צוות אינטימי ומינימלי, ומצד שני זאת הייתה הפקה ענקית בכל העולם, עם מלא תחקירנים ומלא החלטות".
סשן הגלישה של ברוכמן היה גם זה שצולם ראשון, והוא נפתח בפאבלה הברזילאית הקשוחה בריו דה ז'נרו. היא נחתה בבית משפחתה של ג'סיקה, שהייתה כנראה הנגטיב המוחלט של מאור: בחורה אופטימית ומלאת שמחת חיים, שחיה בכוך קטן עם אחותה ואימה והצליחה, למרות הכול, להתארגן על מלגה ולהשתלב בלימודים באוניברסיטה. "נחתנו היישר לפאבלה משדה התעופה", נזכרת בלזם, "אחרי טיסת לילה עם קונקשן. כולנו היינו מותשים מה שהעצים את הדרמה, והמעבר היה מאוד חד. ג'סיקה פתחה בפנינו את הבית, שהיה פיצי, ברמות עוני בלתי נתפסות. אני זוכרת שמאור נשברה מיד כשהגענו. איך שהיא הגיעה לפאבלה היא איבדה את זה. לא תכננו שזה יקרה כל כך מהר. אפילו אנחנו לא קלטנו את העוצמה של מה שאנחנו עושים.
"על הנייר זה הכי קל בעולם להגיד, 'ניקח מישהי מפונקת ועשירה, שקשורה לאבא שלה, ונביא אותה בפעם הראשונה למקום עני שהיא לא יודעת שהוא קיים'. אבל לא צפינו את האפקט של זה. היא ממש התנפצה שם. הלילה הראשון היה שעות של בכי מטורף, היא רצתה להפסיק הכול ואני זוכרת את עצמי אומרת לה, 'תקשיבי, אנחנו באנו לברזיל לשבוע או עשרה ימים, זה יעבור, זה ייגמר, את תחזרי לתל אביב', אבל היא לא הצליחה לקלוט שהיא תחזור, ואז הבנתי את העוצמה האדירה שיש לריאליטי, העוצמה של הדבר הזה, שתוך כמה שעות מאבדים תחושת מרחב וזמן.
פרח: "אני זוכר שבלילה הזה עלינו על גג קטן בבית, ואני מסתכל למטה ורואה תחתינו, על אדן החלון, עומדים כמה בחורים ועושים שורות של קוקאין ברחוב. בכל פינה שהלכת אליה היו קבוצות של שוטרים שעומדים עם רובה סער עם שריוניות. הסיבה היחידה שיכולנו להסתובב שם זה כי עמד לידינו מישהו שהיה מקושר לאנשים של הפאבלה, וכשראו אותו לא התעסקו איתנו. הצוות של התחקיר שהגיע לשם לפנינו, נשדד. גנבו לו את המצלמה. ריו דה ז'נרו היא עיר מאוד ייצרית וסוערת, מהממת ביופיה וכשזה פגש את נערת הצלופן הזאת, זה היה מפגש מאוד חזק".
בלזם: "היא הייתה ממש מפורקת, אבל בכנות, זה גם אפשר להתחבר אליה אחר כך. היא אמרה דברים מאוד קשים, אבל ממקום של מצוקה. ואני יכולה לגלות שהפרנו את הפורמט של עצמנו כי אמרנו, 'טוב, נלך ונקנה לה דיאט קולה כדי שהיא שנייה תתאפס בחזרה".
פרח: "ניתן לה מוצץ".
בלזם: "זה היה העוני והחום אבל אני חושבת שזה בעיקר הניגוד לג'סיקה, שהייתה וואו, במובן של הכישרון והנעימות והיעדר הבושה. היא לוקחת אותך לסבתא שלה בנואו וור, ואת צועדת בבוץ בפאבלה, ובשבילה זה באמת קסם. מאור לא יכלה לשאת את הניגוד הזה וזה היה פיצול מטורף".
"זה פורמט שמעודד את המלוהקים לעבור תהליך"
החלק המורכב ביותר בהפקה המורכבת ממילא היה התחקיר למציאת הספות הנכונות עבור המלוהקים הישראלים. התנאי הראשון היה מציאת אנשים דוברי אנגלית כשרוב הצילומים נערכו בארצות שלא היו דוברות אנגלית מטבען, ובעיקר שיהיו רלוונטיות לשאלת המסע שהגיבור יצא איתה לדרך. רצוי כמובן שהמארחים יהיו אנשים וורבליים ויצרו תוכן מעניין. "הכול נבנה על חיבור בין האנשים", מבהיר פרח, "שיוצר את התוכן. ואנחנו היינו צריכים לוודא שזה קורה. אחד הדברים המורכבים בפורמט הוא שבכל פעם, מספה לספה, שלב ההיכרות מתחיל מחדש. אנחנו חוזרים אחורה".
תרבות - גולשי ספות הוט פרק סיום
"אני זוכר שהתעקשנו ממש, בשונה מהעונה השנייה ולפעמים רבנו על זה לא מעט, שנלהק אנשים לא מוכרים, שיוצאים למסע ולכל אחד יש מוטיבציה או סיפור, תהליך שהם מנסים לעבור. חלקם היו עם היבט קומי ואחרים היו שוברי לב. המטרה של אדוה ושלי הייתה לזקק את שאלת המסע שלהם שתהיה מספיק ברורה כדי שהספות שהם יגיעו אליהן יתנו להם פידבק דומה או הפוך. הם אמורים לעשות מסע קרוס קאנטרי בנפש שלהם, עם שאלה משמעותית, וזאת נסיעה לא כל כך ארוכה אז לא היה לנו טווח לטעות".
לפי חוקי הפורמט, בתום הזמן המינימלי שעליו לשהות אצל מארח הוא יכול להחליט אם להישאר אצלו או לגלוש לספה הבאה, הימור שהוא מתבקש לקחת מבלי לדעת מה טומנת בחובה הספה הבאה בתור. "אחרי שהם הבינו את העוצמה של הספות הייתה להם סקרנות לגבי הספה הבאה אבל גם חשש, כי לא פעם הם קיבלו בראש מהספות האלה", מאבחנת בלזם.
אחרי 24 שעות ארוכות מנשוא מאור החליטה להמשיך הלאה. בספות הבאות היא הספיקה, בין היתר, להתאהב בבחור ברזילאי חתיך ועשיר (שלא פיתח רגשות דומים כלפיה, מה שגרר משבר נוסף), לדחות בחור ברזילאי אחר שנדלק עליה, להתארח במעין קומונה של בחורות בנות גילה שעברו להתגורר בברזיל אחרי שגילו שאומצו בילדותן ממשפחה ברזילאית ולחזור, למודת ניסיון וחוכמת חיים של עשרה ימים ברזילאים, להיפרד מג'סיקה ולבקש את סליחתה על שהתנהגה כמו "ספויילד ביץ'". צופי "האח הגדול" שפוגשים את מאור בת ה-35, אמא לילדים וגרושה, בוודאי תוהים בינם לבין עצמם מה ההבדלים בין ברוכמן האפרוחית שהסתובבה על עקבים בברזיל ובין הגרסה הנוכחית שלה, 15 שנה אחרי.
"לא צפיתי ב'האח הגדול' איתה אבל ממה שקלטתי ברשת, נשמע לי שהיא נשארה אותו הדבר", אומרת בלזם, "יכול להיות שהסיבה שזה מעניין היא שהיא אדם שמסרב להשתנות. אולי גם כאמא היא אותו הדבר. מה ששמעתי שהיא אמרה בתעודת הזהות זה שהיא לא מכינה שום אוכל לילדים שלה. ברור שהיא בן אדם שחי בדו-ממד, בשאלה איך משהו מצטלם. מהבחינה הזאת היא אולי השתכללה אבל ממשיכה לספר את אותו הסיפור".
7 צפייה בגלריה


"השתכללה אבל ממשיכה לספר את אותו הסיפור". מאור ברוכמן, "האח הגדול"
(צילום: באדיבות רשת 13)
המלוהקים שלכם עברו תהליך בסדרה?
"זה פורמט שמעודד את זה. קודם כל בחו"ל אנשים מרשים לעצמם יותר. זאת שפה אחרת, יותר קל לשכוח את ההקשר. אבל היו הבדלים - הדמויות המבוגרות יחסית אפשרו תהליך יותר מעמיק ומשמעותי. אצל הצעירות יותר, ובתוכן מאור, היה משהו שמסרב קצת לשינוי. מאוד בהווה אבל פחות במצב תודעה. מבחינתנו, המהות של התהליך שהתאים לשלב בחיים של מאור היה לצאת לעצמאות. לא להיות על הכרטיס אשראי של אבא במובן המטאפורי. היא הייתה ממש ילדה של אבא שחיה לחלוטין על חשבון ההורים, באופן מנותק מהכול. אני זוכרת שאפילו כשהגענו אליה הביתה לא התרשמנו שזה בדיוק כמו שהיא מתארת, היא חיה בתוך בועה שהיא בראה ומפרשת".
היא הבינה שזה הרעיון? היא רצתה בזה?
"לא דיברנו על זה בצורה מפורשת כי כל המחשבה היא איך אנחנו בונים תסריט במשהו שאין בו תסריט. יצרנו מהלך שרצינו שהדמות תעבור אבל לפעמים זה עבד בדיוק ההיפך. דמיינו שיהיה קליק, גם אצל מאור, נורא רצינו שיהיה לה קליק עם הבחור האחרון, והיא לא סבלה אותו. אי-אפשר לשלוט בזה".
הייתה נקודה בתוכנית שבה היא עברה שינוי מסוים?
"אני זוכרת שהופתעתי שהיא התאהבה בבחור הזה. זה היה תמים מבחינתה, כי זאת פאקינג טלוויזיה, מה את מתאהבת?"
פרח: "וזה קרה כל כך מהר"
בלזם: "וזה מראה שלא היו שם את ההגנות הרגילות, או שבגלל שהיא הייתה צעירה יכולתי להסתכל עליה כעל מישהי לא מבושלת. הופתענו כי אנשים אחרים לא אמרו ככה שהם מאוהבים, גם אם היה איזה מתח. אחרי זה היא הלכה לבנות המאומצות, שם כן ראיתי סוג של שינוי. היא הורידה את הנטייה שלה לרדת על אנשים אחרים, כי לפני זה הכול התחלק לעני ועשיר. בעשיר מתאהבים ולעני בזים. הן הלכו לקנות בגדים, בגדי יד שנייה, ופתאום משהו התרכך ונפתח אצלה. נראה לי שהיא הייתה בשוק מזה שבנות בגילה עושות מסעות נפשיים מאוד גדולים".
פרח: "אני חושב שמאוד הפתיע אותה שלא שופטים אותה. זה שלא העבירו עליה שום ביקורת וקיבלו אותה איך שהיא, כי היא כבר אז הייתה ביקורתית מאוד. אני לא חושב שהיא הייתה יוצאת למסע הזה היום, מצד שני היא בחרה את 'האח הגדול' אז לכי תדעי".
כבמאים ועורכים, איך מתמודדים עם מלוהקים שמעוררים אצלכם אנטגוניזם?
בלזם: "הגישה שלנו כעורכים היא גישה של אמפתיה. גם אם הדמות שלנו היא קיצונית ויש לנו ביקורת עליה, האופן שבו אנחנו מתנהלים מולה היא ניסיון להבין את הסיטואציה שבה היא נמצאת כדי להוביל לאיזה שינוי. אז גם אם אחרי העריכה זה יוצא מצחיק או קיצוני או ביקורתי, האופן שבו אנחנו מביימים לא היה ציני או על חשבון הדמות".
פרח: "אהבנו אותם. וגם אם קשה לאהוב אז מחפשים איך לאהוב, מה בתוכנו יכול לפגוש את הצד השני".
"מתמודדת ברחה לנו. צוות שלם חיפש אותה ברחבי מדריד"
הגיחה של ברוכמן אל "האח הגדול" ממקדת אליה את תשומת הלב, אבל אל העונה הראשונה של "גולשי ספות" התקבצו מלוהקים שנתקלו בקונפליקטים לא פחות משמעותיים, בלשון המעטה. חלק מהם הצריכו מההפקה תהליך מורכב של שימור, בזמן שעבר בין האודישנים לצילומים עצמם. מלוהקת בולטת אחת הייתה אסתי, יוצאת בשאלה עם חמישה ילדים שהייתה בעיצומו של תהליך הימלטות מקהילת חסידות גור בבית שמש. "היא הייתה דמות מדהימה", נזכרת בלזם, "וכהפקה עשינו שם המון דברים כדי לאפשר לזה לקרות. דאגנו שלפני שזה יעלה לשידור היא תעבור דירה לפתח תקוה, נפגשנו עם ההורים שלה, עזרנו לה לברוח משם באמצע הלילה".
7 צפייה בגלריה


"נכנסה לסדרה עם פאה והורידה אותה במהלך אחת הספות". מתוך "גולשי ספות"
(צילום: באדיבות HOT)
פרח: "אנחנו היינו סוג של קטליזטור ותמיכה שאפשרה לה לעבור את התהליך כי היא כבר הייתה בשלה. נתנו לה את התמיכה שהיא לא קיבלה מהסביבה שלה, ואגב, היא נכנסה לסדרה עם פאה והורידה אותה במהלך אחת הספות".
בלזם: "היה לנו מזל שהיא ידעה אנגלית, בניגוד לאנשים אחרים כמוה. היא הייתה חילונית פעם שחיה בהמון מקומות בחו"ל, ובגיל 18, בהתלהבות של טיול אחרי צבא, חזרה בתשובה באופן קיצוני. היא המשיכה להאמין באלוהים והדיאלוג שלה איתו היה חלק מהסדרה. הייתה פעם שהיא הייתה חצי שיכורה ונכנסה לתא טלפון ציבורי, הרימה את השפופרת ואמרה Hi God! בשדה התעופה בחזור קצת המצאנו, צילמנו אותה נכנסת לשירותים ומתחפשת מחדש לחרדית כדי לחזור לעולם שלה".
הצוות ליווה גם את המסע של אביחי, איש הייטק שהופגש עם שלושה גולשי גלים ברזילאים כדי לחדד את שאלת חייו: "מה אני עושה עם החיים שלי? איך בכלל הגעתי לשוק ההון? זה לא מעניין אותי", נזכר פרח. "הוא השאיר אישה ושלושה ילדים בבית, אחד תינוק. לשדה הוא הגיע עם טרולי, חליפה ונעליים מצוחצחות, ובכפר ליד ריו הוא פגש שלושה גולשים חתיכים כאלה, קצת יותר צעירים ממנו, שהפכו את האהבה שלהם למקצוע. הוא ישב עם הטרולי שלו בחול ודיבר איתם, יכולת לראות שנוצר שם חיבור שיצר אימפקט חזק ואמיתי".
מי היה הגולש הכי מאתגר מבין הליהוקים בעונה הזאת?
"בעיניי אלה היו קובי וליעד, שיצאו לבדוק את הזוגיות שלהם ונוצר שם משבר. הם חזרו לארץ פרודים. אחר כך הם שוב נהיו זוג ונולדו להם ילדים, אבל זה הציף הרבה שאלות".
והייתם צריכים להיות גם הפסיכולוגים שלהם.
"לגמרי".
בלזם: "זה כל הזמן וזה מפתיע, מתי יקרה הפיצוץ ביניהם? הדברים מאוד נבעו מתוכם. גם אם אנחנו יצרנו את התפאורה המדויקת זה לא היה משהו שמנסה לסכסך, זה היה תהליך עדין ולפעמים לא צפוי. במדריד, אסתי ברחה לנו, לא מצאנו אותה. צוות שלם מחפש אותה ברחבי מדריד. בסוף נשארה מזה סצנה קטנה ועוצמתית אבל אנחנו כמה שעות היינו בטרפת, כי משהו עלה לה אז היא יצאה והלכה, צלם רץ אחריה והיא נעלמה".
"בסיפור של קובי וליעד, שבעצם יצאו לבדוק את גבולות המיניות שלהם, התמודדנו עם השאלה האם בחרנו נכון את הספה הראשונה. זאת הייתה ספה מאוד חזקה בסגנון שונה מספות אחרות, כי המארחת הייתה קואוצ'רית כזאת, לא רק מארחת. אני חושבת שזה עשה תהליך חזק ומהר מדי ויצר אצלם זעזוע. הם היחידים שהיה להם מאוד קשה עם מה שיצא. הם רוצים להתנסות אבל הם חמודים ואנחנו לא רוצים לפגוע בהם.
פרח: "אני חושב שהוא רצה להתנסות והיא הייתה מוכנה לעשות את זה בשבילו. זה לא הגיע ממנה. זה חלק מסיפור חייה גם בארץ, היא עושה דברים כדי לא לאבד אותו והמסע עימת אותה עם זה. היא לא הנכיחה את עצמה מולו ובמסע הזה הם גם הופרדו: כל אחד התארח אצל מישהו אחר. היא קיבלה בחור חתיך שהיא נסעה איתו לטריילר במיאמי והוא הראה לה איך שומרים על תנינים, והוא הלך לביג מאמא ענקית, שלקחה אותו לכל מיני חנויות מין. היא הייתה משוחררת מינית אבל זה הלחיץ אותו קצת והוא בעיקר היה לחוץ ממה שקורה עם ליעד. מה היא תעשה ומה אם ייפתחו לה העיניים".
בלזם: "זה הסיפור שאתגר אותנו גם בחדר העריכה, למצוא את הטון המדויק של איך להציג אותם. היה בהם משהו אמיתי ופתוח וסקרן".
פרח: "הוא היה מוחצן ומאוד חיפש תשומת לב. ובשלב מסוים הם רבו, ממש רבו, היא הטיחה בו דברים והוא היה מציק קצת. אני זוכר איך כל בוקר הוא היה קם ודבר ראשון עושה שכיבות שמיכה. זה היה חלק מהשגרה המצולמת שלו. והוא כולו חנון...".
מעניין שכל אחד מכם חשב עליו דברים אחרים.
פרח: "מאוד סמכנו אחד על השני ודיברנו על הכול".
בלזם: "זאת הייתה שיחה אינסופית כזאת גם אם הדעות היו שונות. הזוג גם התקבל אצל הצופה בצורה מפוצלת".
"מאור מבינה ומבצעת את התסריט הבלתי כתוב, אבל הכתוב"
לא בכל עונה מגיעה ל"האח הגדול" דמות שהולכת את כל הדרך, ונתפסת אצל הצופה כנבלית קלאסית. ברוכמן העזה ללכת בשביל כמעט לא סלול, ואחת השאלות שמעסיקה את הצופים בנוגע אליה היא רמת המודעות העצמית שלה, ועד כמה היא שולטת בדימוי שלה, בין שניצל בצורת ארץ ישראל ועד הדיכוי הפסיכולוגי של דיירים אחרים.
בלזם: "זאת פרשנות, אבל אני חושבת שהיא סופר קולטת את הסיטואציה, ושכבר אז היא קלטה אותה. מהבחינה הזאת היא אשת תקשורת ,כי היא מיד מבינה את הציפייה ממנה וממלאת אותה. כשהיא מגיעה לפאבלה היא מבינה ועם גבר חתיך היא מבינה ומבצעת את התסריט הבלתי כתוב, אבל הכתוב, וכנראה שב'אח הגדול' זה אותו הדבר. דווקא כשהיא הגיעה למקום שבו אין שום ציפייה ממנה לשום דבר, משהו נהיה יותר חמוד ונינוח. אולי מגיל אפס היא משחקת את התבנית שבונים לה, ולכן ב'האח הגדול' ברור לה שהתפקיד שלה הוא לייצר רייטינג, ואני לא יודעת אם זה מתחכום או מלהיות בובה. אם היינו יודעים זה היה פחות מעניין".
פרח: "אני לא בטוח שהיא בעצמה יודעת. זה יותר באחורי הקלעים שלה, אני לא עוקב אחרי 'האח', אני רואה את השאריות, ואני פחות מתחבר למה שהיא מייצגת שם. מצד שני לרשת יוצאים דברים מאוד ספציפיים ויכול להיות שזה לא הוגן כלפיה, אין לי מושג איך היא מתנהלת שם, כמה היא באמת ביץ' או שהיא אומרת אמת מסוימת אבל לא יודע איך להגיד אותה. על פניו זאת אותה דמות כמו ב'גולשי' אבל באורך של סטורי ולא 35 דקות".
הרשת מלאה בעדויות של אנשים שהכירו אותה. הן לא מחמיאות.
פרח: "האמת היא שהאחיין שלי עבד איתה עוד לפני שהייתה ב'אח' והוא אמר לי ,'היא הצטלמה אצלכם ב'גולשי ספות', לא? איזו אשה רעה'".
בלזם: "אני חושבת שבסוף מאור הייתה ב'גולשי' בתפקיד שהיה יותר מבדר. יש בזה איזה חן. סליחה שאני אומרת אבל כשמאור הייתה צעירה היא הייתה קצת יותר מלאה, והיה בזה משהו חמוד, מישהי שמספרת שהיא ברבי ומתנהגת ככה אבל היא לא לגמרי. כאילו משהו במה שעובר בוויזואליה ולא מדובר, הייתה בו תמימות כזאת. הרגשתי שיש שם את הפלסטיק ושברו. אז אולי מאור פשוט נתפסה על הדמות של אז, וזה עבד לה טוב אז היא המשיכה, ועכשיו זה מתלבש על בת 35 וזה אחרת".












