החל ממחר (ב'), 1 בינואר 2024, יפוגו זכויות היוצרים על הגרסה המוקדמת של שני העכברים המפורסמים בעולם - מיקי מאוס ומיני מאוס. מכאן ואילך, הענקית דיסני לא תהיה עוד בעלת זכויות יוצרים בלעדיות על הגרסאות הללו של הדמויות, וקריקטוריסטים, קולנוענים וסופרים - ולמעשה כולם - יהיו חופשיים לעשות איתם מה שירצו.
3 צפייה בגלריה
מתוך "ספינת הקיטור ווילי"
מתוך "ספינת הקיטור ווילי"
מתוך "ספינת הקיטור ווילי"
(צילום: Walt Disney Archives, Photo Library)
חוק זכויות היוצרים האמריקני, שעודכן על ידי הקונגרס ב-1998, מאפשר להחזיק בזכויות יוצרים למשך 95 שנים. לכן, אחרי כמעט מאה שנה, דמותו של מיקי מאוס - שהייתה שייכת בבלעדיות למותג וולט דיסני - תהפוך לנחלת הכלל, היות ויפוגו זכויות היוצרים של החברה על "ספינת הקיטור ווילי" (Steamboat Willie), סרטו הקצר הראשון של וולט דיסני מ-1928, שם הושקה הדמות.
הסרט, שכולו בשחור-לבן, הוא הסרט השלישי שהופק בכיכובו של מיקי מאוס, אך הוא היה הראשון שהופץ מסחרית וחשף את מיקי ומיני לעולם. "ספינת הקיטור וילי" הוא גם אחד הסרטים המונפשים הראשונים עם ערוץ שמע מסונכרן, והוא הסרט המונפש הראשון ששילב פסקול מלא.
3 צפייה בגלריה
וולט דיסני (במרכז) ודמותו של מיקי מאוס, בשנת 1932
וולט דיסני (במרכז) ודמותו של מיקי מאוס, בשנת 1932
וולט דיסני (במרכז) ודמותו של מיקי מאוס, בשנת 1932
(צילום: באדיבות yes דוקו)
עם זאת, חשוב להדגיש כי זכויות היוצרים פוקעות לגרסה מוקדמת של מיקי מאוס בלבד, וישנם הבדלים רבים בין העכבר שנוצר ב-1928 לזה שאנו מכירים היום ושמשמש כסמל החברה. כך, למשל, למיקי הישן אין את הכפפות והנעליים הגדולות של מיקי הנוכחי, ועיניו הן אליפסות שחורות קטנות ללא אישונים. בהצהרה ל-CNN, דובר דיסני אמר שהגרסה המודרנית של מיקי לא תושפע מפקיעת זכויות היוצרים: "מיקי ימשיך לגלם תפקיד מרכזי כשגריר עולמי של חברת וולט דיסני בסיפורים, באטרקציות, בפארקי השעשועים ובסחורה שלנו", הבהיר.
"אנחנו נמשיך להגן על הזכויות שלנו בגרסאות המודרניות יותר של מיקי מאוס ועל יצירות אחרות שנותרו כפופות לזכויות יוצרים", הוסיף, "ונפעל על מנת למנוע בלבול צרכני שנגרם משימוש לא מורשה במיקי ובדמויות האייקוניות האחרות שלנו".
3 צפייה בגלריה
מיקי מאוס ומיני מאוס
מיקי מאוס ומיני מאוס
מיקי מאוס ומיני מאוס
(צילום: Shutterstock)
מיקי הוא לא הדמות האיקונית היחידה שהפכה זמינה לרשות הרבים בשנים האחרונות. ב-1 בינואר 2022, פג תוקף זכויות היוצרים על הדמות המקורית של פו הדוב של א"א מילן, מה שפתח את הדלת עבור פרשנויות יצירתיות יותר של הדוב הצהוב והאהוב - כולל סרט האימה משנת 2023, "פו הדוב: דם ודבש".